ריאיון חילי טרופר: "לא יכול להיות שהממשלה תשלוט במינוי שופטים"

ברקע תחילת ההידברות על הרפורמה בבית הנשיא, אומר חבר צוות המחנה הממלכתי כי "צריך לפתור פה את כל העניין כולל חוק יסוד החקיקה". מה יעשו אם שאר מפלגות האופוזיציה יפרשו מהשיחות, הוא אומר: "נעשה כל מאמץ כדי לייצר הסכמות"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/03/23 16:08 ז בניסן התשפג

חילי טרופר: "לא יכול להיות שהממשלה תשלוט במינוי שופטים"
חילי טרופר, חבר צוות המשא ומתן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

התחלת שיחות ההידברות: לאחר פגישת הידברות ראשונה של צוותי המשא המתן של המפלגות אצל הנשיא, אפשר להגיד שההחרמות ההדדיות כבר מאחורינו. מה שעדיין קיים גם בתוך צוותי המשא ומתן זה מתחים מסויימים אחרי תקופה ארוכה של התכתשויות. חבר הצוות של המחנה הממלכתי לשיחות אצל הנשיא, חבר הכנסת חיל טרופר אומר בראיון ל"חדשות כיפה" אחרי הפגישה הראשונה כי מדובר ב"דיון ראשון בעיקר נועד לייצר אווירה".

הראיון המלא עם חילי טרופר:

חילי טרופר: "צריך לראות גם את הכאב של הצד השני" צילום: עמיאל ירחי

"אני חושב שבסך הכל הייתה אווירה חיובית" אומר טרופר, "לא בלי מתחים, כולם באים מצולקים קצת למפגש הזה אבל אני חושב שכולם באים עם תחושה עמוקה של אחריות, מבינים מה המחיר אם לא יהיו הסכמות ולכן לפחות אנחנו באים בלב פתוח ונפש חפצה כדי לנסות למצות כל סיכוי גם אם לא גבוה כדי להשיג הסכמות ולמנוע קרע בעם".

הנשיא הרצוג

הנשיא הרצוג, השיחות בבית הנשיא החלו צילום: חיים צח, לע"מ

"מוקדם להגדיר אם ניקח את ההזדמנות הזו בשתי ידיים"

טרופר מספר איך השפיעו אירועי תחילת השבוע על השיחות: "בראשון בלילה כולנו היינו בטלטלה אדירה, הגענו למקומות שלא דמיינו שנגיע אליהם, אבל לפעמים צריך משבר גדול כדי לייצר איזה שהיא הזדמנות. חושב שזה מוקדם להגדיר אם ניקח את ההזדמנות הזו בשתי ידיים ונממש אותה".

"צריך להגדיר איך הם מחוקקים ומה הם כוללים"

יש משהו שלא תוותרו עליו בדיונים?

"לא נכון להיכנס ליותר מידי פרטים, אבל העקרונות שלנו הם ברורים ומה שכבר אמרנו זה שלא יכול להיות שהממשלה תשלוט במינוי שופטים, זה פשוט לא נכון" אומר טרופר ומוסיף מה מבחינתו הדרך האידיאלית לשיחות: "צריך לפתור פה את כל העניין כולל חוק יסוד החקיקה. אתה רוצה לדבר על ביקורת שיפוטית וחוקי יסוד אז צריך להגדיר איך הם מחוקקים ומה הם כוללים, כמובן שאנחנו סוגרים את הסיפור הזה וזה לא איזה סלמי כזה, הכל על השולחן".

"יש לנו אחריות לראות גם את הכאבים של האחרים"

"כולם יצטרכו לעשות דרך" אומר טרופר, "אני אומר בכנות, אני לא מסתכל רק על הצד של המחאה, שהצליח להעמיד קיר של ציונים פטריוטים לרכבת שועטת של הממשלה. אני יודע שיש חצי עם היום שמאוכזב, כואב וכועס ומרגיש שהוא הלך לבחירות ולא הייתה משמעות לקול שלו. אז אני רואה גם אותם, יש לנו אחריות לראות גם את הכאבים של האחרים, לראות גם את העיניים שלהם ולנסות לייצר הסכמה שלכל העם יהיה פה תחושה של ניצחון".

הפגנת הימין: "בצד השני יש אנשים כואבים"

הפגנת הימין: "בצד השני יש אנשים כואבים" צילום: Gili Yaari/Flash90

מה יקרה אם שאר האופוזיציה תעזוב את השיחות?

"מה שעומד לנגד עיננו זה טובת עם ישראל, אז אני פחות עסוק בשיקולים פוליטיים אני לא יודע מה אחרים יעשו, אני יודע מה אנחנו עושים. נעשה כל מאמץ כדי לייצר הסכמות נרחבות, זה טוב גם לדמוקרטיה וגם לאחדות של העם".