לקראת הידברות: הנשיא הרצוג שוחח עם נתניהו, לפיד וגנץ

בעקבות הצהרתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא משהה את החקיקה, נשיא המדינה, יצחק הרצוג ברך על היוזמה והחל בתהליך הידברות בין הצדדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/23 23:02 ה בניסן התשפג

לקראת הידברות: הנשיא הרצוג שוחח עם נתניהו, לפיד וגנץ
הנשיא הרצוג, צילום: חיים צח, לע"מ

ברקע השביתה הכללית במשק, גל ההפגנות ברחבי הארץ וההסכמות עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ראש הממשלה, בנימין נתניהו הכריז הערב (ב') על השהיית החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט.בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שוחח  עם ראש הממשלה נתניהו, ראש האופוזיציהיאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי חבר הכנסת בני גנץ.

כמו כן, נשיא המדינה בירך על היוזמה להתחיל בתהליך הידברות מיידי שיושק בחסות בית הנשיא, בניסיון להגיע להסכמה רחבה. הנשיא ביקש כי לצורך זה יוקמו צוותי עבודה מטעם כל צד. נשיא המדינה הבהיר כי הוא מתכוון להמשיך ולאפשר לנציגי הסיעות השונות בכנסת, לארגוני החברה האזרחית וגורמים מעוניינים להציג עמדותיהם ורעיונותיהם השונים כפי שנעשה בשבועות שחלפו.

נתניהו הכריז על השהיית החקיקה: "אסור שתהיה מלחמת אחים"

בהצהרה שנתן הערב לתקשורת ראש הממשלה נתניהו הודיע כי הוא נותן הזדמנות להידברות עם חברי האופוזיציה. "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית.  אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג הסכמה רחבה".

נתניהו, החקיקה תימשך

נתניהו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

כאמור, ראש הממשלה הכריז על השהיית החקיקה. "לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות ולהגיע להסכמה רחבה, לקראת החקיקה במהלך המושב הבא. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".

לפיד וגנץ לנתניהו: מוכנים להיפגש בבית הנשיא

בתוך כך, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ התייחסו להצהרתו של נתניהו והביעו את כוונתם להגיע להידברות. "אלו ימים נוראיים, שמהם עלינו לצאת מחוזקים ומאוחדים", אמר גנץ בפתח נאומו, "עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים ושנתניהו יישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם. אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה.לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח! אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם".

גנץ ולפיד.

גנץ ולפיד. צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד הביע את נכונתו להגיע להידברות במידה והחקיקה אכן תיעצר. "אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה. אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים".