דרמה בכנסת: רוטמן קיבל החלטה - חברי האופוזיציה עזבו את האולם

במהלך הדיון הלילי על חוק הוועדה לבחירת שופטים, החליט רוטמן, באישור הייעוץ המשפטי של הוועדה, לרכז את הדיון למתכונת של הנמקות מרוכזות שבסופן הצבעות ברצף. חברי האופוזיציה זעמו ונטשו את הוועדה. רוטמן פיזר את הוועדה שתשוב ותתכנס הבוקר

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/23 07:39 כט באדר התשפג

דרמה בכנסת: רוטמן קיבל החלטה - חברי האופוזיציה עזבו את האולם
רוטמן, החלטה שעצבנה את האופוזיציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עזבו את הוועדה במחאה: גם הלילה, נמשכו הדיונים המרתוניים בוועדת חוקה על מנת להספיק ולאשר את התיקון לחוק יסוד: השפיטה, הנוגע לוועדה לבחירת שופטים. במהלך הדיון, קיבל יו"ר הוועדה החלטה שגרמה לחברי האופוזיציה לנטוש את הדיונים בזעם: "לא נשתף פעולה עם ההתנהגות הדורסנית הזו".

במהלך הדיון, הגישו חברי האופוזיציה מעל ל-5,000 הסתייגויות לחוק. בעקבות המספר העצום, החליט יו"ר הוועדה רוטמן, לאחר היוועצות בייעוץ המשפטי של הוועדה להפעיל נוהל חריג שמאפשר לו לרכז את כל ההסתייגויות במרוכז שבסופן הצבעות ברצף. באופוזיציה כאמור, לא קיבלו את הנוהל ונטשו את הדיונים.

"היה אפשר לנהל דיון בלי שימוש בחריג ולתקן קצת את האווירה"

חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר: "האירוע הזה הוא מבחינתוהאירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. התהליך שתנהל פה לא מקובל בשום קנה מידה. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו ובחלוקה שהוצעה על ידי יו"ר הוועדה. נעשה כל מה שאנו מסוגלים במגבלות מה שהתקנון מאפשר לנו. לכן לא נשתתף בחגיגה הזו – ונגיע מתי שיהיו הצבעות".

הדיונים בוועדת חוקה, אמש

הדיונים בוועדת חוקה, אמש צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה תקף את ההחלטה של רוטמן: "ין סיבה להפעיל את החריג לנוהל בחוק כה דרמטי. לא מונחות על השולחן עשרים אלף הסתייגויות. יש פה בסה"כ קצת מעל חמשת אלפים הסתייגויות, לשני חוקים. היה אפשר לנהל דיון בלי שימוש בחריג ולתקן קצת את האווירה שהשתרשה פה בחודשים האחרונים. אין הצדקה להפעלת החריג".

הייעוץ המשפטי אישר את המהלך: "בהתאם לכמות ההסתייגויות"

מוקדם יותר אמש, ממלאת מקום היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד טליה ג'מאל אמרה על הפעלת נוהל החריג: "הייעוץ המשפטי לכנסת, על דעת היועצת המשפטית לכנסת, אישר להשתמש בנוהל החריג וזאת בהתאם לכמות ההסתייגויות. הייתה הצעה של חברת כנסת מהאופוזיציה ליו"ר הוועדה להתחיל לפחות בנוהל הרגיל, ואז לראות איך דברים יתקדמו. מלכתחילה הייתה הסכמה של הייעוץ המשפטי לכנסת ללכת לנוהל החריג".