אחרי 300 הסתייגויות: חוק הנבצרות אושר לקריאה שניה ושלישית

הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד, אישרה את חוק הנבצרות לקריאה שניה ושלישית בכנסת. בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/23 21:48 כח באדר התשפג

אחרי 300 הסתייגויות: חוק הנבצרות אושר לקריאה שניה ושלישית
אופיר כץ, הוועדה אישרה את חוק הנבצרות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משוכה אחרונה: בתום  סדרת דיונים אישרה הוועדה בראשות ח"כ אופיר כץ את ההצעת החוק לתיקון חוק הנבצרות לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה חבר הכנסת אופיר כץ אמר לאחר אישור החוק: "החוק חשוב ושומר על הדמוקרטיה הישראלית ורצון הבוחר"

הוועדה אישרה את ההצעה לאחר שדחתה את כלל 300 ההסתייגויות שהוגשו בידי האופוזיציה. ההצעה תעבור כעת להצבעה בקריאות שניה ושלישית במליאת הכנסת. 9 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, ו- 6 התנגדו.

שתי האפשרויות להוצאת ראש ממשלה לנבצרות

על פי הצעת החוק, להוצאה לנבצרות של ראש הממשלה יהיו שני מסלולים בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו ומסלול נוסף  כש-75 אחוז מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו.

בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

נתניהו ולוין,

נתניהו, שתי אפשרויות בלבד להוצאה לנבצרות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המשנה ליועמ"שית התנגד, היועמ"שית של הוועדה אישרה

בדיון הקודם התייחס המשנה ליועמ"ש, עו"ד גיל לימון  לנוסח הצעת החוק המתוקנת ואמר: "מה שאנחנו רואים לנגד עינינו הוא צבר של דברי חקיקה מטרידים ביותר, שמקודמים במהירות רבה, תוך שימוש בסמכות המכוננת של הכנסת, שלא למטרות זו נועדה ואשר יש בהם כדי להיטיב עם עניינו האישי של אדם בקשר לתוצאות הנובעות מהליכים משפטיים בעניינו. לפיכך, על אף מתן המענה שניתן לחלק מהקשיים שהעלנו, התנגדותנו העקרונית להצעת החוק עומדת בעינה".

לדברים אלה הגיבה היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: "המנגנון אולי לא מושלם אך נותן מענה והסדרה מוצלחת מהמצב כיום. אם לא מסתכלים על מכלול החוקים ורק על הסוגיה עצמה, אני חושבת שהנוסח אליו הגיעה הוועדה מייצר מנגנון ניתן יהיה ליישם ברוב המקרים".