חגיגה בש"ס: חוק דרעי השני אושר לקריאה ראשונה

הוועדה המיוחדת אישרה את "חוק דרעי השני", שקובע כי לבג"צ לא יכולה להיות השפעה על מינויי שרים בממשלה, לקריאה ראשונה במליאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/23 10:30 כב באדר התשפג

חגיגה בש"ס: חוק דרעי השני אושר לקריאה ראשונה
אריה דרעי., צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הועדה המיוחדת אישרה היום (ד') את חוק דרעי השני, שקובע כי לבג"צ לא יכולה להיות השפעה על מינויי שרים בממשלה, מה שעשוי להחזיר את יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לתפקידיו המיניסטריאליים. תשעה חברי כנסת הצביעו בעד ושישה חברי כנסת הצביעו נגד. 

על פי ההצעה, בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן.

חברי ש"ס בדיון

חברי ש"ס בדיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט"

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית". "בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת 'הלכת דרעי-פנחסי' אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

בג"צ, בית המשפט

בג"צ, בית המשפט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דרעי: "לא מתכוון להתאבד על החוק"

נזכיר כי במסגרת מאמציו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, לקיים הידברות בנוגע לרפורמה המשפטית, הקואליציה משכה לפני כשבועיים את חוק ההתגברות ואת חוק דרעי השני מסדר היום. ב"וואלה" פורסם כי דרעי שוקל לסגת מקידום החוק ובשיחות סגורות שנערכו עם בכירים בקואליציה, אמר כי הוא "לא מתכוון להתאבד" על החוק, משום שסיכוייו להיפסל בבג"ץ גבוהים.

אחד הגורמים מסר כי דרעי שוקל דרכים משפטיות חדשות כמו פניה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, נועם סולברג. דרעי צפוי לבקש מסולברג לבחון האם יש קלון בעבירות שבהן הורשע בשנה שעברה.