היועמש"ית התנגדה לחוק החסינות של עוצמה יהודית - וההצבעה נדחתה בחודש

גלי בהרב מיארה כתבה בחריפות נגד חוק החסינות לכוחות הביטחון של צביקה פוגל שהיה אמור לעלות לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה, ובעקבות עמדתה הקואליציה דחתה בחודש את הדיון עליו: "הטלת חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 09:23 יט באדר התשפג

היועמש"ית התנגדה לחוק החסינות של עוצמה יהודית - וההצבעה נדחתה בחודש
בן גביר עם יו"ר הקואליציה אופיר כץ, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

קרבות הקואליציה והיועמ"שית: אחרי פרסום עמדתה של גלי בהרב-מיארה נגד החוק שמקדם יושב ראש הוועדה לביטחון לאומי ממפלגת "עוצמה יהודית", ח"כ צביקה פוגל, בקואליציה הודיעו כי הדיון וההצבעה על החוק ידחו ולא יעלו היום בדיון ועדת שרים לענייני חקיקה. על פי הפרסום של דפנה ליאל, הוא ידחה בחודש ועד אז משרדי הממשלה יגבשו את עמדתם בנושא.

היועמ"שית: "הצעת חוק זו אינה הכלי המתאים"

נזכיר כי הבוקר (א') פורסמה חוות הדעת של היועמ"שית על חוק החסינות - חוק המבקש לקבוע כי איש כוחות הביטחון לא יישא באחריות פלילית, לא ייחקר כחשוד ויהיה חסין בפני כל פעולה משפטית בשל פעולה שביצע או פקודה שנתן במסגרת מילוי תפקידו בפעילות מבצעית וכחלק ממנה או לשם עיכוב או מניעה של ביצוע מעשה טרור, כולו או חלקו.

"החסינות כפי שמוצעת משנה באופן מהותי את נקודת האיזון, ומביאה בכך לפגיעה בזכויות האדם ובאינטרסים חיוניים אחרים", כתבה היועמ"שית בחוות דעתה. "הצעת חוק זו אינה הכלי המתאים לשמירה על אינטרסים חשובים אלו, והיא סוטה מהעמדה של ממשלת ישראל".

היא המשיכה בחריפות: "הטלת חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל, ועלולות להיות לה משמעות מרחיקת לכת על אופן פעולתו של המשטר בישראל, ביחסים שבין הפרט לבין נציגיו המובהקים של השלטון, קרי - גורמי הביטחון לובשי המדים. ההצעה מייצרת אף סיכון לאנשי כוחות הביטחון עצמם, שיהיו חשופים לחקירה ולהעמדה לדין פלילי בחו''ל וכן לסיכון משמעותי יותר לחייהם ולשלמות גופם במסגרת פעילותם המבצעית".

הצעת החוק: "חיילי צה"ל הופכים להיות משותקים"

בדברי ההסבר לחוק החסינות נכתב: "חיילי צה"ל הופכים להיות משותקים בביצוע משימותיהם מפחד אימת הדין. הצעת חוק זו נועדה להעניק לכוחות הביטחון חסינות בפני כל פעולה משפטית על פעולות שבוצעו במהלך פעילות מבצעית או פעילות נגד מעשה טרור. החסינות תוענק רק ללוחמים ולמפקדים מאנשי כוחות הביטחון שהיו מעורבים באירוע מבצעי או אירוע טרור".