העימות הבא? סילמן נגד וסרלאוף וסטרוק: "לאזן עם נציג ציבור"

השרה להגנת הסביבה יוצאת נגד הצעת החוק, המבקשת להוסיף תקנים של שרת ההתיישבות והשר לפיתוח הנגב והגליל במוסדות התכנון: "יש צורך לאזן עם נציג ציבור שאינו מוטה פיתוח" | המשרד להגנת הסביבה מברך על החזרת נציגי משרד החקלאות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/03/23 18:43 טו באדר התשפג

העימות הבא? סילמן נגד וסרלאוף וסטרוק: "לאזן עם נציג ציבור"
השרה סילמן, יוביל לעימות מול סטרוק ווסרלאוף, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העימות הבא בממשלה: הצעות חוק חדשות המקודמות בימים האחרונים בידי שרים בממשלה,  מבקשות לבצע שינוי בהרכב מוסדות התכנון. בין היתר מבקשים השרים להוסיף נציג של משרד נגב וגליל, החזרת נציג משרד החקלאות למוסדות התכנון והוספת נציג מטעם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות במועצה הארצית לתכנון ובניה. מנגד, מסרבת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לרוב ההצעות וקובעת כי הדבר יגרום לחוסר איזון בין הגופים הממשלתיים לבין הגורמים המקצועיים בוועדות.

על רקע הצעות החוק המבקשות להוסיף כוח בוועדות התכנון לנציגי המשרדים, מגיבים במשרד להגנת הסביבה ואומרים כי "לצורך שמירה על האיזונים הקיימים היום, המשרד פועל לכך שככל שיורחבו מוסדות התכנון כמבוקש, יתווספו גם חברים נוספים להרכב, המייצגים גופים שאינם ממשלתיים וגופים שאינם מוטי פיתוח".

בן גביר עם יצחק וסרלאוף

בן גביר עם יצחק וסרלאוף צילום: יונתן סינדל פלאש 90

"יפר את האיזונים בשמירה על המרחבים הפתוחים"

על ההצעה להוסיף את שרת ההתיישבות (או נציג מטעמה) במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, מציעים במשרד להגנת הסביבה כי נציג משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות יפעל כממלא מקום של נציג אחר במוסדות התכנון. במשרד מסבירים זאת בכך שמשרד ההתיישבות מייצג תפיסות עולם וערכים הדומים לאלו של המשרד הנגב והגליל. 

למעשה, במשרד להגנת הסביבה מציעים להוסיף נציג מקצועיעל כל נציג ממשלתי וזאת על מנת "לשמור על האיזונים העומדים בבסיס בניית מערכת התכנון". על הרצון למנות נציגים של משרד הנגב והגליל יחד עם נציגי משרד החקלאות לוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים אומרים במשרד כי הדבר "יפר את האיזונים בשמירה על המרחבים הפתוחים, על דמותה של הארץ ועל רציפות השטחים הפתוחים".

אורית סטרוק, מילה טובה לבן ברק

אורית סטרוק, מילה טובה לבן ברק צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן אמרה: "על מנת לתת ביטוי הולם לאינטרס הציבורי-סביבתי, יש חשיבות לשמור על הרכב מוסדות התכנון, כך שעל כל הוספה של נציג ממשלה ממשרדים מוטי פיתוח, יש צורך לאזן עם נציג ציבור שאינו מוטה פיתוח, מגופים ממשלתיים ושאינם ממשלתיים. נמשיך לפעול למניעת החלשת היבטי הסביבה במערכת התכנון המתרחשת בשבועות האחרונים ביתר שאת"

המשרד להגנת הסביבה מברך על החזרת נציגי משרד החקלאות

המשרד להגנת הסביבה מברך על החזרת נציגי משרד החקלאות למוסדות התכנון, נציגים שהוצאו באופן אוטומטי עם הוספת נציגי משרד נגב, גליל וחוסן לאומי. ואולם כעת נוצר חוסר איזון בהרכבי מוסדות התכנון בין גורמי ממשלה לבין גורמים שאינם ממשלתיים, וכן בין גורמים מוטי פיתוח לבין גורמים שאינם. בין היתר, הייצוג הסביבתי ייחלש במוסדות התכנון.

בהצעת החוק שמקודמת בימים אלו בידי שרת ההתיישבות נכתב: "בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינונה של הממשלה ה-37 ,נתקבלה ביום 2023.2.19 החלטת ממשלה מס' 137 ובמסגרתה הוחלט להנחות את שר הפנים למנות את שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות )או נציגה( כחברה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן למנות את נציג שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות כחבר בוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום".