מעלים הילוך במתווה הפשרה: רוטמן ולוין נפגשו עם פרופ' אלבשן

לאחר שמתווה פרידמן-אלבשן הוצג לנשיא המדינה והתקבל בקרב לוין ורוטמן, נפגשים השניים עם פרופסור אלבשן. באופוזיציה תוקפים את המתווה בחריפות: "רוטמן פנה לדניאל פרידמן כדי שזה יכתוב לו מתווה ואותו הם יציגו כפשרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/03/23 15:44 טו באדר התשפג

מעלים הילוך במתווה הפשרה: רוטמן ולוין נפגשו עם פרופ' אלבשן
לוין ואוטמן, פגישה עם אלבשן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מקדמים את מתווה הפשרה: לאחר שאמש (ג') הוגש לנשיא המדינה מתווה אלבשן-פרידמן לרפורמה המשפטית, נפגשו היום שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת חוקה רוטמן עם אלבשן במטרה לקדם את המתווה. המתווה שנכתב בידי אלבשן ופרידמן יחד עם איש ההייטק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד, הוגש כאמור אמש לנשיא המדינה במטרהלמצוא מתווה שיפרוץ את הדרך להידברות.

פרטי המתווה: ועדה לבחירת שופטים וחקיקת חוקי יסוד

המתווה מתייחס בתחילה לוועדה לבחירת שופטים וקובע כי הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה. המתווה עוסק גם בעילת הסבירות ומציע כי הפיקוח השיפוטי על רשויות המנהל יימשך גם בעילה הקיימת של סבירות וכי עילת הסבירות לא תשמש לפסילת מינויים בממשלה ובכנסת, וכן מינויים שאושרו על ידי הכנסת.

 

עוד עוסק המתווה גם בחקיקת חוקי היסוד ומציע כי חוקי יסוד יאושרו לאחר ארבע קריאות ברוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות ובמקרה שחוק יסוד יתקבל בתמיכה של פחות מ-70 ח"כים בכנסת אחת - הקריאה הרביעית תתקיים בכנסת הבאה. על פי עמית סגל שחשף את קיומו של המתווה, מקורבים לשר המשפטים היו אופטימיים בנוגע אליו ומסרו כי זו "פריצת דרך".

פרופסור יובל אלבשן

פרופסור יובל אלבשן, פגישה עם רוטמן ולוין | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מקדמי הרפורמה, לוין ורוטמן, מקבלים כאמור את המתווה ואף נפגשו עם פרופסור אלבשן. המנסח השני של המתווה, דניאל פרידמן נמצא בחו"ל ולכן לא נכח בפגישה כשגם חבר הכנסת יצחק פינדרוס מעורב מאחורי הקלעים אך לא הגיע לפגישה בעקבות חג פורים. באופוזיציה מנגד תוקפים את המתווה וטוענים כי הוא אחיזת עיניים. 

באופוזיציה תוקפים את המתווה

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי התייחסה למתווה אלבשן-פרידמן וכינתה אותו: "מתווה הקומבינה". עוד אמרה מיכאלי כי "הקואליציה גילתה שאין לה שום לגיטימציה להעביר את חוקי ההפיכה המשטרית. אז שמחה רוטמן פנה לדניאל פרידמן כדי שזה יכתוב לו מתווה ואותו הם יציגו מטעמם לציבור כ'מתווה פשרה'. המסכה נפלה והקומבינה נחשפה. אי אפשר לעבוד על מדינה שלמה. הדרך היחידה שנכון לפעול בה היא על ידי ביטול מוחלט של כל חוקי ההפיכה המשטרית. מאוד פשוט. מאוד ברור" אמרה מיכאלי.

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נזכיר כי גם גדעון סער לא קיבל את המתווה כפי שהוצע ואמר עליו כי הוא מקדם "פוליטיזציה של בחירת השופטים" והוסיף: "מתקשה להבין מדוע יש שבוחרים לכנותו 'פשרה'"