לפיד וגנץ: "כל הושטת יד נתקלת בסירוב" | סמוטריץ': "מבזים את הנשיא"

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הממלכתי התייחסו למאמציו של הנשיא להגיע להידברות וטענו כי ראש הממשלה מסרב להושיט יד חזרה: "ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור" | סמוטריץ' תקף: "אין להם שום עניין בהידברות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/23 16:47 יג באדר התשפג

לפיד וגנץ: "כל הושטת יד נתקלת בסירוב" | סמוטריץ': "מבזים את הנשיא"
גנץ ולפיד. , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

כחלק ממאמצי קידום ההידברות בנוגע לרפורמה המשפטית, נפגש היום (ב') נשיא המדינה יצחק הרצוג עם כמאה ראשי רשויות והצהיר כי יש התקדמות במגעים. "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה" אמר הנשיא לנוכחים.

לפיד וגנץ בהודעה משותפת: "כל הושטת יד לאחדות נתקלת בסירוב"

בתוך כך, יו"ר יש עתיד וראש האופוזיציה, יאיר לפיד פרסם הודעה משותפת יחד עם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, בה טענו כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו מסרב ולהגיע להידברות. "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור".

הנשיא הרצוג עם ראשי הרשויות, היום

הנשיא הרצוג עם ראשי הרשויות, היום צילום: חיים צח/לע"מ

לפיד וגנץ הוסיפו ואמרו כי הם מעריכים את מאמציו של הנשיא, אך כדי להגיע להידברות, נתניהו חייב לעצור את החקיקה. "אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות. אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית", כתבו לפיד וגנץ.

סמוטריץ': מבזים את הנשיא, אין להם שום עניין בהידברות"

בעקבות ההודעה של לפיד וגנץ, שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' תקף וטען כי הם מבזים את הנשיא ואין להם שום רצון להגיע להידברות. "לפיד וגנץ מבזים את הנשיא ומוכיחים שוב שאין להם שום עניין בהידברות או פשרות ושהמחאה שלהם היא פוליטית לחלוטין ונועדה ליצור כאוס ולפגוע במדינת ישראל כדי להביא להפלת ממשלת הימין ולבחירות שישיות. וזה לא יקרה. נתקן בע"ה את הדורש תיקון במערכת המשפט ונמשיך לעבוד למען עם ישראל כולו".

סמוטריץ

סמוטריץ' צילום: Sraya Diamant/Flash90

"שיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות"

כאמור, במפגש עם ראשי רשויות, הציג הרצוג את המתווה להידברות. "המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים" אמר הנשיא, "לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר" אמר.

נתניהו ולוין, שר המשפטים איים בהתפטרות

"מסרב לעצור". נתניהו ולוין, שר המשפטים איים בהתפטרות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרצוג הוסיף ואמר כי "בתפילת התענית הבוקר ראיתי בתפילה שכתוב כך, ממש היום 'כי בצרה גדולה אנחנו'. ועוד כתוב גם, שאנחנו עם קשה עורף. אני חושב שהמיזוג הזה - שבצרה גדולה אנחנו ואנחנו עם קשה עורף מביא אותנו לאחד האתגרים הקשים ביותר שמדינת ישראל ידעה. אנחנו במשבר היסטורי שמאיים לחרב אותנו מבפנים". על המאמצים שלו אמר הרצוג: "פגשתי את כולם, פוגש את כולם, מדבר עם כולם, 24/7, דחפתי רתמתי, דרשתי, הסברתי, איימתי, מאחורי הבמה ובקדמת הבמה".

"ואז מה? אז נראה קיצוצי תקציב"

הרצוג התייחס גם להיבט הכלכלי של הרפורמה והפגיעה בכלכלה הישראלית: "אנחנו גם יודעים שההשלכות של המשבר עצומות בתחום הכלכלי. זה לא ברבעון הקודם שהיה רבעון מצוין - זה יהיה ברבעונים הבאים. ואז מה? אז נראה קיצוצי תקציב, אז נראה יותר פניות לאבטלה ועוני ואנשים מושכים את הכסף, והחברות מפסיקות להשקיע, אולי יוצאות מכאן חלילה. יש לכך השלכות עומק אדירות שאנחנו עוד לא יודעים למדוד אותם" אמר הנשיא.