מהומה בכנסת: הוועדה אישרה - בג"ץ לא יוכל לפסול חוקים

ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן אישרה את הצעת החוק כי בג"ץ לא יוכל לפסול חוקים ואת חוק פסקת ההתגברות | חברי הכנסת מהאופוזיציה החרימו את ההצבעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/23 10:44 ח באדר התשפג

מהומה בכנסת: הוועדה אישרה - בג"ץ לא יוכל לפסול חוקים
שמחה רוטמן, יחלו בהידברות?, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות של חבר הכנסת רוטמן, אישרה היום (ד') את הצעת החוק בעניין צמצום הביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון על החקיקה ואת חוק פסקת ההתגברות. ההצעה אושרה ברוב של 9 חברי ועדה ללא מתנגדים, לאחר שהאופוזיציה החליטה להחרים את ההצבעה.

9 ח"כים תמכו: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן והח"כים טלי גוטליב, משה סעדה, אריאל קלנר, חנוך מלביצקי, ארז מלול, יוני מישרקי, יצחק פינדרוס ויצחק קרויזר. במהלך הדיון חברי הכנסת מהאופוזיציה צעקו לעבר יו"ר הועדה, שמחה רוטמן. חבר הכנסת סימון דוידסון מיש עתיד, קרע את החוק של הרפורמה המשפטית וצועק לעבר רוטמן: "אתה שקרן", והוצא על ידי הסדרנים מהדיון.

במהלך הדיונים לקריאה הראשונה שונה הנוסח כך שהרוב הנדרש לפסילת חוק יעמוד על 80% מההרכב המלא של שופטי בימ"ש העליון וכן הוטמעו הוראות הנוגעות לביקורת שיפוטית הנוגעת להליך החקיקה במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת.

השינויים המוצעים במערכת המשפט

ההסדר המוצע, עוסק בביקורת שיפוטית על חקיקה, וכולל את הרכיבים הבאים:
הצבת דרישה שביטול חוקים, הגבלת תוקפם או שינויים ייעשו רק בבית המשפט העליון, בהרכב של כל שופטיו (למעט שופט שנמנע ממנו) ובתמיכה של 80% מההרכב, אשר קבעו כי "החוק  סותר בבירור הוראה בחוק יסוד, שהרוב הדרוש לשינויה או התנאים לפגיעה בה קבועים בחוק יסוד" או כי החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת; קביעת מנגנון להעברת שאלות חוקתיות לבית המשפט העליון; וקביעת מנגנון התגברות שיאפשר לרוב של  61 ח"כים "לחסן" מראש חקיקה מפני ביקורת שיפוטית עליה, גם כשהחוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד, וגם "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, וזאת למשך פרק זמן של עד שנה מסיום כהונת הכנסת שחוקקה את ההסדר המתגבר,  ואם התקבלה החלטה בכנסת העוקבת- תוקפו יהיה קבוע, תוך קביעת החרגה ביחס לסעיפים מסוימים בחוק -יסוד: הכנסת אשר נדרש כיום רוב של 80 ח"כים לשינויים.

"יום השיבוש הלאומי": כל הכבישים שייחסמו ברחבי הארץ

בעקבות ההצבעה, במהלך היום צפויות הפגנות ומחאות רבות ברחבי הארץ תחת הכותרת: "יום השיבוש הלאומי". בשעה האחרונה מספר מפגינים מפריעים לסגירת הדלתות בחלק מהרכבות בעת עצירתן בתחנות, וכתוצאה הרכבות מתעכבות בתחנות וחלים שיבושים בתנועת הרכבות. כמו כן, מפגינים חסמו את כביש 1 לכיוון ירושלים, שנפתח לאחר זמן קצר לתנועה. בשלב זה עדיין מורגשים עומסי תנועה וציבור הנהגים מתבקש להתאזר בסבלנות ולנהוג כחוק.

צילום: Erik Marmor/Flash90