התכתבות של מקורבו של נתניהו הודלפה: "פשרה תכניס את גנץ ולפיד?"

בהתכתבות פנימית בתוך קבוצה בה חבר מקורבו של נתניהו, נתן אשל, הוא תוהה בפני עיתונאים האם יש היתכנות לצירופם של לפיד וגנץ לממשלה במידה ותהיה פשרה | סימן לשותפים או טעות תמימה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/23 14:22 ז באדר התשפג

התכתבות של מקורבו של נתניהו הודלפה: "פשרה תכניס את גנץ ולפיד?"
נתניהו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בטעות או בכוונה? דליפה של התכתבות של מקורבו של ראש הממשלה נתניהו, נתן אשל בקבוצה עם עיתונאים מעלה את השאלה, האם נתניהו מתכנן צעד מפתיע בקשר להרכב הקואליציה. בהתכתבות מפציר אשל בעיתונאים לשאול לגבי תרחיש בו ייכנסו לפיד וגנץ לממשלת נתניהו במידה והצדדים יגיעו לפשרה בכל הנוגע לרפורמה המשפטית. חשיפת ההתכתבות פורסמה ב"חדשות 12".

בהתכתבות כותב אשל לעיתונאים: "אני לא מציע רק שואל את לפיד וגנץ וחבל שהתקשורת לא שואלת אותם. האם פשרה מוסכמת תכניס אתכם לממשלת נתניהו?". לאחר מכן הגיב אשל בקבוצה והבהיר את דבריו : "אני מבהיר: רק שאלתי לחשוף את פני האופוזיציה, אני לא מציע ונגד".

נתניהו נגד כהן |

נתניהו, קשיים בקואליציה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האתגרים של הקואליציה

נזכיר כי הקואליציה עומדת בפני מספר אתגרים לא פשוטים כלל. ראשית התקציב יצטרך לעבור בקרוב כך שכל מפלגה תוכל להתעקש על הדברים שחשובים לה. הצצה לכך אפשר לראות ביממה האחרונה עם הקשיים מול עוצמה יהודית ויהדות התורה כשגם מול הציונות הדתית ישנם קשיים בכל הנודע להקפאת הבניה ביו"ש והמענה לגל הטרור.

בעוצמה יהודית יעלו מחר את חוק עונש מוות למחבלים ודורשים שיעבור כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. הבעיה היא שבמפלגות החרדיות צפויים להתנגד לחוק מאחר והם טוענים לקשיים הלכתיים עם החוק, ייתכן ומי שיציל את המצב הוא דווקא ליברמן שהודיע כי מפלגתו תתמוך בחוק. 

לפיד וגנץ

לפיד וגנץ, יש סיכוי שיכנסו לממשלה? צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

"היחסים בין נתניהו וגפני רעועים"

המשבר בקואליציה התגבר על רקע זעמה של יהדות התורה בכל הנוגע לתקציבי החינוך החרדי בתקציב הקרוב, שהם משמעותית נמוכים ממה שסוכם בהסכמים הקואליציונים. גורם במפלגה אמר לחדשות כיפה כי "היחסים בין נתניהו וגפני רעועים". נתניהו הבטיח כי הוא עצמו יטפל בנושא ויביא לפתרונו אך עד לשעה זו טרם הושגו הסכמות בנוגע לכסף שיגיע לחינוך החרדי.

משה גפני, מתיחות בקואליציה

משה גפני, מתיחות בקואליציה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במפלגת יהדות התורה שקלו אמש להגביר את הלחץ על נתניהו ובדומה למפלגת עוצמה יהודית, להחרים את הדיון המיוחד בכנסת בהשתתפות ראש הממשלה. במפלגה אף שקלו לפרסם הודעה פומבית האומרת שאי אישור התקציב מהווה הפרה של ההסכמים הקואליציונים, אך חזרו בהם לבסוף לאחר שסביבת ראש הממשלה הבהירה כי פרסום שכזה עלול להיות בלתי הפיך מבחינת הממשלה.