בשבוע הבא - הוועדה לבחירת שופטים על הכוונת של רוטמן

בשבוע הבא יחלו בוועדת חוק חוקה ומשפט דיוני חוק יסוד השפיטה בנושא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובחוסר שפיטות חוקי יסוד. כחלק מרפורמת המשפט "ציון במשפט תיפדה" של הציונות הדתית

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/02/23 16:55 יא בשבט התשפג

בשבוע הבא - הוועדה לבחירת שופטים על הכוונת של רוטמן
שמחה רוטמן | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

כחלק מהרפורמה במערכת המשפט אותה מובילה הקואליציה ובראשה שר המשפטים ושמחה רוטמן כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט. תתכנס הוועדה בשבוע הבא לדון בשינוי הוועדה לבחירת שופטים ובחוסר שפיטות חוקי יסוד, כאשר בכל ימי השבוע הקרוב הוועדה תעסוק בעניין זה. 

בהודעה שיצאה מטעם דוברות ועדת חוקה חוק ומשפט נאמר כי בשבוע הקרוב בימים א-ד יתקיימו דיונים בהצעת החוק מטעם הוועדה - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (חיזוק הפרדת הרשויות), כאשר הפעם הדיון יתקיים סביב הרכב הוועדה לבחירת שופטים, חוסר שפיטות חוקי יסוד תחת הכותרת צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה - מחזירים את הצדק למערכת המשפט.

השינויים של שמחה רוטמן בוועדה לבחירת שופטים בהם ידונו השבוע

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים 

הוועדה לבחירת שופטים תישאר על 9 חברים מתוכם יהיו: 3 חברי כנסת, 3 שרים ו-3 שופטים מה שאומר שלשכת עורכי הדין לא תהיה יותר חלק מהוועדה לבחירת שופטים. שלושת חברי הכנסת יהיו: היו"רים של ועדת חוקה, ועדת הכנסת והועדה לביקורת המדינה.

השרים שיהיו בוועדה: שר המשפטים ועוד שני שרים אחרים מהקואליציה שהממשלה תבחר. שלושת נציגי הרשות השופטת שיהיו חלק מהוועדה: נשיא בית המשפט העליון, נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס ונשיא בית משפט שלום בדימוס.

חוק יסוד השפיטה - הרכב הוועדה לבחירת שופטים

חוק יסוד השפיטה - הרכב הוועדה לבחירת שופטים צילום: צילום מסך

את שני הנשיאים בדימוס ייבחר שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון כשלנשיא העליות תהיה זכות וטו על בחירת נציגי הרשות השופטת.  משמעות השינוי בוועדה היא שבפועל יהיו לכל קואליציה חמישה חברי וועדה בכל זמן נתון, מה שיבטיח רוב.

חוסר שפיטות חוקי יסוד

נזכיר, כי כחלק מהצעת החוק, בית המשפט לא יוכל כלל לדון בחוקי יסוד, כפי שנכתב בהצעת החוק  "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון, לא יידרש, במישרין או בעקיפין, לשאלה בדבר תוקפו של חוק-יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה שהתקבלה בעניין כאמור".

הצעת חוק - חוסר שפיטות בחוקי יסוד

הצעת חוק - חוסר שפיטות בחוקי יסוד צילום: צילום מסך הצעת חוק