עושים סדר הממשלה תתפרק? כל התרחישים לרגע שאחרי פסילת דרעי

שופטי בג"ץ החליטו לפסול את המינוי של שר הבריאות והפנים אריה דרעי לשר בטענה שהוא לוקה בחוסר סבירות קיצוני | האם דרעי יתפטר? כל התרחישים הפוליטיים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 18/01/23 16:05 כה בטבת התשפג

הממשלה תתפרק? כל התרחישים לרגע שאחרי פסילת דרעי
נתניהו עם דרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההחלטה הדרמטית של שופטי בית המשפט העליון לפסול את יו"ר ש"ס אריה דרעי מלכהן כשר מעמידה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבעיה ומביאה לפתחו אירוע קואליציוני מורכב, כאשר רק הבוקר איים השר מרגי מש"ס כי אם דרעי לא יהיה בממשלה לא תהיה ממשלה. מה התרחישים הצפויים?

דרעי מתפטר מהממשלה

יו"ר ש"ס יכבד את הכרעת בג"ץ ויתפטר מהממשלה, הבעיה? דרי בעצמו אמר לאחרונה כי אינו מתכוון להתפטר אקטיבית ולהיות זה שמסיים את כהונתו כשר בממשלת נתניהו. 

נתניהו יפטר את דרעי

ראש הממשלה נתניהו יקבל את ההכרעה לידיו ולצערו יאלץ לפטר אקטיבית את אחד הפוליטיקאים הכי קרובים אליו בשנים האחרונות, מי שמשמש כיום גם כמשנה לראש הממשלה. 

דרעי יוצא לנבצרות

אפשרות נוספת שנבחנת במפלגת ש"ס היא יציאה לנבצרות של שר הפנים והבריאות, הבעיה היא שייתכן שפסיקת בג"ץ לא בהכרח תאפשר זאת. בש"ס היו רוצים שדרעי יצא לנבצרות, ובנתיים לתקן את החוק כך שדרעי יוכל לכהן כשר. 

איך דרעי יוכל לחזור לממשלה?

בקואליציה דנים בשבועות האחרונים איך להחזיר את דרעי אל שולחן הממשלה, או לחלופין להשאיר אותו מסביב לשולחן מתקבלי ההחלטות. האפשרות הראשונה והסבירה ביותר היא חקיקת בזק של חוק שיבטל את עילת הסבירות, אותו הסעיף שבאמצעותו בג"ץ פסל את דרעי. אחרי ביטול עילת הסבירות יוכלו בש"ס למנות את דרעי מחדש. האפשרות השנייה היא לפטר את כל שרי הממשלה ולמעשה להרכיב ממשלת חלופין ולמנות את דרעי לראש הממשלה החלופי, כך שהכרעת בג"ץ לא תחול עליו.