"התבלבל": סמוטריץ' תוקף בחריפות את אביב כוכבי - ומאשים אותו בפופוליזם

אחרי שהתבטא נגד הפיצול במשרד הביטחון, שר האוצר עונה לרמטכ"ל ה-22: "שכח שישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה" | סמוטריץ' הוסיף עקיצה: "אם כוכבי היה מבקש להבין הוא היה מדבר איתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/23 10:31 כ בטבת התשפג

"התבלבל": סמוטריץ' תוקף בחריפות את אביב כוכבי - ומאשים אותו בפופוליזם
סמוטריץ'. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בצל סיום כהונתו כרמטכ"ל בשבוע הבא, קיים אביב כוכבי סבב ראיונות בתקשורת. בכל הראיונות התייחס כוכבי לפיצול במערכת הביטחונית והענקת סמכויות לשר האוצר ויושב ראש הציונות הדתית, וכן לדיווחים כי הרמטכ"ל יודר מההחלטה על זהות הרבצ"ר.

כוכבי: "זה כמו להזריק רעל לתוך העץ"

בראיון ל"ישראל היום", התייחס כוכבי לשאלה כיצד אמור לתפקד הצבא כשהרב הצבאי הראשי ממונה על ידי רבנים אזרחים וראש המינהל האזרחי על ידי סמוטריץ'. כוכבי בחר להשתמש בביטוי "רעל": "אני לא רואה מציאות כזאת מתקיימת. אסור שזה ישתנה, כי הדבק שמחזיק צבא זה האמון בין חיילים למפקדים ובין מפקדים למפקדים בשרשרת הפיקוד".

הרב הראשי לצה"ל, תא"ל אייל קרים

הרב הראשי לצה"ל, תא"ל אייל קרים. המינוי הבא יעורר סערה? | צילום: דובר צה"ל

"חלק גדול מהאמון הזה נובע מהעובדה שאתה מקבל החלטות באופן מקצועי וענייני בלבד. בלי שום שיקול זר, ודאי שלא שיקול פוליטי. ברגע שיהיה מינוי שהוא חיצוני לשרשרת הפיקוד, הוא מייד יהיה נגוע בשיקול זר ומייד ימוטט את העיקרון של האמון. זה כמו להזריק רעל לתוך העץ הזה שנקרא צבא הגנה לישראל. ולכן אסור בתכלית האיסור שיהיה מינוי כזה".

סמוטריץ': "כוכבי התבלבל ושכח"

בצלאל סמוטריץ' לא נשאר חייב להתבטאויות, וכתב בתגובה: "כוכבי התבלבל ושכח שישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. האחריות על מערך תיאום פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי הועברה אלי בחוק ואני משוכנע שמחליפו ויתר מפקדי צה"ל יפעלו בהתאם לחוק".

שר האוצר הוסיף: "אם כוכבי היה מבקש להבין ולא רק לתקוף בפופוליזם כהכנה לכניסתו למגרש הפוליטי הוא היה מדבר איתי ומבין שהמטרה היא לא לפגוע בשרשרת הפיקוד של צה"ל אלא להוציא את המנהל האזרחי מצה"ל ולאזרח אותו. צה"ל יעסוק בביטחון ומערכת אזרחית תנהל את החיים האזרחיים. טוב לאזרחים וטוב לצה"ל".

הוא התייחס גם להעברת סמכויות מצה"ל שקרתה בעבר: "ואגב, היה כבר "מינוי חיצוני לשרשרת הפיקוד" כשהעבירו את האחריות על פיקוד העורף לשר להגנת העורף והשמים לא קרסו".


(סמוטריץ' נשבע אמונים כשר)