אביב כוכבי מסכם קדנציה ומתייחס למבנה הממשלה החדשה - במצב הזה הצבא לא יוכל לתפקד

לקראת סיום תפקידו כרמטכ"ל, ישב רב-אלוף אביב כוכבי לסבב ראיונות פרישה וסיכם את כהונתו: המחלוקות הפנימיות בצל הממשלה החדשה, הגרעין האיראני, יחסו לגיוס של הציבור החרדי וחולשתה של הרשות הפלשתינית | וגם: האם הוא רוצה להכנס לפוליטיקה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/23 08:03 כ בטבת התשפג

אביב כוכבי מסכם קדנציה ומתייחס למבנה הממשלה החדשה - במצב הזה הצבא לא יוכל לתפקד
רב אלוף אביו כוכבי, צילום: דובר צה"ל

ביום שני צפוי הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, לסיים את תפקידו אחרי ארבע שנים סוערות ומתאתגרות, לקראת פרשיתו והעברת השרביט להרצי הלוי, ערך הרמטכ"ל סבב ראיונות פרישה. בראיון לרשת ב', התייחס כוכבי לשלל הנושאים הביטחוניים שעל סדר היום.

המחלוקות הפנימיות בצל הממשלה החדשה: "אנחנו מקבלים פקודות אך ורק משר הביטחון"

בצל פיצול התפקידים במשרד הביטחון, אומר כוכבי: "כל מה שקשור למבנה הדרג המדיני אני משאיר את זה להלוי, זה לא ענייני לעסוק בזה. מה שאני כן צריך לעסוק בו זה לוודא שני דברים – שהכושר התפקודי של צה"ל נשמר בצורה טובה ושצה"ל נשאר צבא ערכי. אנחנו לא יכולים לתפקד כשיש שני שרים שנותנים פקודות לצבא. אנחנו מקבלים פקודות אך ורק משר הביטחון ואני מעריך שהמצב הזה יישאר כך".

ביחס לסוגיית הרב הצבאי הראשי, אשר דווח שימונה על ידי ועדה חיצונית, אמר כוכבי: "מי שממנה קצינים בצה"ל זה הרמטכ"ל על פי פקודות הצבא שעליהן חתום שר הביטחון, למעט מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שזה מינוי של שר הביטחון. העיקרון הזה חייב להישמר. אמרתי את זה לכל מי שצריך. אסור בשום פנים ואופן שיהיה מינוי שהוא לא על ידי הרמטכ"ל. מינוי כזה ייתפס כמינוי משיקולים זרים, האיש יאבד מסמכותו ואמינותו והוא ייתפס כזר בתוך הגוף של צבא, שכולו מבוסס על אמון בטוהר קבלת ההחלטות, בענייניות של קבלת ההחלטות".

הגרעין האיראני: "מתאמנים הרבה יותר על תקיפה מהסוג הזה"

ביחס לסוגיית הגרעין משדר כוכבי ביטחון רב. "אנחנו עוסקים בהאצת המוכנות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן בשנים האחרונות, ולא רק לתקיפה של מתקני הגרעין, אלא תקיפה של הרבה מטרות מסוגים אחרים. שיפרנו את המודיעין ואת היקף המטרות. הצטיידנו וממשיכים להצטייד בחימושים ייעודיים ובכמויות המתאימות לפעולה הזאת. אנחנו מתאמנים הרבה יותר על תקיפה מהסוג הזה. לאחרונה סיימנו שני תרגילים שמדמים באופן כמעט מלא את מרחק הנסיעה והתקיפה והקמנו את אגף איראן שירכז את הפעילות הזאת".

צבא איראן

צבא איראן צילום: shutterstock

הוא המשיך: "קיבלנו משימות מהדרג המדיני. ברגע שהדרג המדיני יחליט על הפעלתן, צה"ל יידע לבצע את המשימה היטב. קשה מאוד להעריך האם יהיה צורך לצאת לתקיפה באיראן. הרגע הזה קשור במה יהיה מצב הפרויקט, מה יהיה מצב העשרת האורניום, מה תהיה כמות הצנטריפוגות שיש להם. צה"ל יודע לפעול בכל הגזרות בו זמנית. יש לו תיעדוף של גזרה אחת או שתיים בעדיפות גבוהה ותמיד זו שאלה של אילו משימות יש בכל גזרה. צה"ל יודע לטפל ביותר מגזרה אחת בו זמנית וכך יהיה".

יחסו לגיוס של הציבור החרדי: "נשמח לקבל אותם לשורותינו"

בתגובה להסכמים הקואליוציוניים שחותרים להסדרה בחוק של הפטור לציבור החרדי, אומר הרמטכ"ל: "כל חייל בצה"ל שמשרת בשירות חובה או בשירות ארוך מכך היה רוצה לדעת שיש שוויון בשירות למדינה. אנחנו נשמח לקבל לשורותינו חרדים. כבר היום בנינו מסלולים מיוחדים ומותאמים לחרדים בצה"ל. הם עושים עבודה טובה מאוד. אנחנו מצליחים לשמור בצורה מכובדת על אורחות חייהם, ואני רוצה לומר יותר מזה – אנחנו במקומות רבים צריכים כוח אדם נוסף".

חולשתה של הרשות הפלשתינית: "הם נעדרים מערים מרכזיות כמו שכם וג'נין"

"מי ששינה את דפוס הפעילות שלו וההתנהגות שלו ביהודה ושומרון זה הפלסטינים, לא אנחנו", מדגיש כוכבי. "מרגע שהתחיל גל הטרור, שחלקו נובע מחולשת הרשות הפלסטינית ומתפקוד חלקי מאוד של המנגנונים בדגש על אזור שכם וג'נין, נאלצנו להיכנס ולסכל טרור".

פעילות צה"ל בשכם

פעילות צה"ל בשכם צילום: דובר צה"ל

"עובדתית מנגנוני הביטחון פועלים בחלק מהערים באופן אפקטיבי, מצד שני – הם נעדרים מערים מרכזיות כמו שכם וג'נין ואנחנו צריכים להיכנס לשם ולסכל טרור. המצב שהיה לפני גל הטרור הנוכחי, היה שהמנגנונים פעלו באופן סביר, אבל אם לא תהיה פעילות של מנגנונים המשמעות היא שצה"ל יצטרך להימצא במקומות האלה".

כוכבי, תרצה להצטרף לפוליטיקה?

לסיום נשאל כוכבי על יחסו להצטרפות לפוליטיקה הארצית, כמו רבים מקודמיו. הוא השיב: "אם וכאשר הרגע יגיע, אני אצטרך לחשוב ולשקול. אני לא חושב על זה בכלל כרגע. כשהרגע יגיע אני אחשוב ואל תסיק שום דבר ממה שאמרתי".


(אביב כוכבי מספיד את אביו)