ניצחון לנתניהו סמוטריץ' מתקרב לתפקיד הנחשק ודרעי יכהן כשר למרות העבר הפלילי

אחרי לילה לבן של פיליבסטר, מליאת הכנסת אישרה את חוק דרעי וסמוטריץ' בקריאה שניה ושלישית, מה שיאפשר לשניים לכהן בתפקידים שרצו למרות ההגבלות החוקיות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/12/22 07:10 ג בטבת התשפג

סמוטריץ' מתקרב לתפקיד הנחשק ודרעי יכהן כשר למרות העבר הפלילי
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

סמוטריץ' ודרעי מתקרבים אל התפקידים היוקרתיים: רגע לפני השבעת ממשלת נתניהו הקואליציה העבירה חוק קריטי בלעדיו לא יכלו שניים מעמודי התווך של הקואליציה לכהן במשרדים שרצו, החוק יאפשר לסמוטריץ' להיות שר במשרד הביטחון במקביל לתפקיד שר האוצר ולדרעי להיות שר למרות עברו הפלילי. 

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בסיכום הדיון להצעת החוק שתכשיר את כהונתם של דרעי וסמוטריץ': "בהמשך לאישור שלי ושל רה"מ, דיבר הרמטכ"ל עם רה"מ המיועד ח"כ נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא. הסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להשפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

כאמור, על פי ההצעה, הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. בנוסף, לראשונה כהוראה של קבע, נקבע כי בנוסף לשר הממונה על משרד, הממשלה באישור הכנסת רשאית למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר "הנוסף" אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, אך לצד זאת הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה. לפי התיקון שהוסיף היו"ר קרעי, תחילת החוק תהיה ביום קבלתו בכנסת במקום עם פרסומו ברשומות.