סעיף הנכד ישונה אבל לא יבוטל - ההסכמה בין נתניהו לסמוטריץ'

נתניהו והשותפים מהמפלגות הדתיות הגיעו להסכמה סביב סעיף הנכד: החוק ישונה בתוך חצי שנה אבל הסעיף לא יבוטל לגמרי | "נחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 22/12/22 12:52 כח בכסלו התשפג

סעיף הנכד ישונה אבל לא יבוטל - ההסכמה בין נתניהו לסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

במהלך המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד למפלגת הציונות הדתית היו לא מעט מחלוקות, כאשר בין הבולטות שבהן הייתה המחלוקת על ביטול סעיף הנכד. סמוטריץ' דרש לבטל אבל נתניהו וגורמים רבים בליכוד התנגדו בעקבות הקשר עם יהדות התפוצות. 

תיקוני חקיקה לאור הקשיים

הלילה פורסמו סעיפי ההסכם בין נתניהו לסמוטריץ' ועולה מהם כי סעיף הנכד לא יבוטל אבל כן יערכו בו שינויים. בהודעת הציונות הדתית נכתב, "יהיו תיקוני חקיקה לאור הקשיים והפרצות שיוצר סעיף הנכד". בהסכם המלא מפורט כי השינויים יעשו בחצי השנה הקרובה ובתוך 60 יום יחליטו כל סיעות הקואליציה אלו שינויים לעשות.

לפני יומיים בישיבת סיעת יהדות התורה הודיעו חבריה כי, "ידרשו לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות שמביא לעליית גוים רבים לארץ", וישתפו פעולה עם כל מי שיפעל בעניין הזה, כשהם מתכוונים לסמוטריץ' שמוביל את השינויים בחוק. בציונות הדתית עומדים על כך שיהיו שינויים משמעותיים בחוק שלא שונה כבר שנים רבות, אם כי ההתנגדות בליכוד לא צפויה להיעלם. 

סמוטריץ' אמר אתמול על ההסכם המתגבש: "ההסכם הקואליציוני וקווי היסוד הם הצהרת הכוונות וקריאת הכיוון של הממשלה הזו. בע״ה נעבוד יחד ארבע שנים למען אזרחי ישראל כולם. נפתח את ההתיישבות בנגב, בגליל וביו״ש, נתקן בע״ה את מערכת המשפט הישראלית כפי שהתחייבנו בתוכנית חוק וצדק, נחזיר את המשילות לנגב ולערי ישראל, נחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל, בע״ה נחזק את הכלכלה הישראלית ונפתח שווקים וחסמים שיחזקו את מדינתנו האהובה. יחד, נדאג לקידומה של מדינת ישראל ונביא אותה לגבהים חדשים. השנים הקרובות יהיו לא פשוטות ואנו ניצבים מול שינויים גדולים בכלכלה העולמית. מדינת ישראל תהיה אי של יציבות, צמיחה ושגשוג".