ביטל את ההתנגדות מבפנים: החוק שנתניהו הכי רצה אושר סופית

חוק הפיצול אותו יזם נתניהו עבר בקריאה שניה ושלישית במליאה, לקואליציה נותרו עתה שני חוקים אחרונים על מנת להשביע ממשלה | ראש הממשלה היוצא לפיד תקף: " יש לכם סיסמא חדשה: 'תקפצו לנו'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/22 14:31 כה בכסלו התשפג

ביטל את ההתנגדות מבפנים: החוק שנתניהו הכי רצה אושר סופית
נתניהו היום במליאה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד מוקש הוסר: לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההתפצלות אותו יזם נתניהו. 63 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה השלישית מול 51 שהתנגדו. חוק ההתפצלות נחקק על מנת לבטל את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם. מעתה תידרש קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה.

צפו בדבריו של לפיד:

בכך השיג נתניהו את מבוקשו ופירק למעשה את האפשרות למרד מתוך המפלגה שלו עצמו. כאמור בתוך המפלגה ישנם מספר חברי כנסת שאינם מרוצים ממעמדם ומהתיקים שהוצעו להם על ידי נתניהו ועל מנת שלא תהיה התמרדות פנים מפלגתית, יזם נתניהו את החוק שיקשה מאוד על חברי כנסת לאיים על מעמדו. עתה לחברי הכנסת ברשימתו יהיו פחות כלים להתנגד במידה ולא יקבלו את ההצעות אותם יביא להם נתניהו.

"פוליטיקה היא גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה"

ראש הממשלה יאיר לפיד נאם בסיכום הדיון ואמר: "לקואליציה הנכנסת יש סיסמא חדשה: "תקפצו לנו". אני לא יודע אם אתם עוקבים אחרי זה. חברי כנסת, שרים לעתיד, כמובן השופרות בתקשורת, ברשתות, כולם רצים עם זה, "תקפצו לנו."  זה קונספט חדש בתולדות הדמוקרטיה. ממשלה שאומרת לאזרחיה, תקפצו לנו, אנחנו לא עובדים בשבילכם".

גודלקנופף במליאה היום

גודלקנופף במליאה היום צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"הם לא מנסים לשמור על איזון, אין להם עניין בחיים משותפים, אין להם עניין במנהל תקין, בשמירת החוק, בשמירת הקופה הציבורית, באיזון בין יהדות לדמוקרטיה, בין בטחון לזכויות אזרח" המשיך לפיד במתקפה, "כל הערכים הכי מקודשים של המדינה הזו הוחלפו מבחינתם בשתי מילים: 'תקפצו לנו'". "אני רוצה לומר להם" סיים לפיד, "פוליטיקה היא גלגל. פעם אתה למעלה, פעם אתה למטה. פעם אתה בקואליציה ופעם אתה באופוזיציה. פעם אתה אומר לכל אזרחי ישראל שהם יכולים לקפוץ לך, ואז יש בחירות והם אומרים לך בדיוק את אותו דבר".

ליברמן נותן לממשלה הקרובה שנה וחצי "במקרה הטוב"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בדיון: "מאז שנת 1996 אני מלווה הקמת קואליציות שונות ומשונות וקואליציה כזאת מעולם לא הייתה. זאת קואליציה שאף אחד לא מאמין לאף אחד, חוסר אמון מוחלט בין מרכיבי הקואליציה וגם בתוך המפלגות. הדיון על תיקון חוק הכנסת הוא רק הוכחה לכך, הרי למה צריך לחוקק חוק שרק שליש סיעה תוכל לפרוש? כי נתניהו מפחד מחבריו בתוך הליכוד וזה לא במקרה, הוא צודק. כי כמו שהוא התעלל בחבריו בתוך הליכוד מעולם לא היה. אף אחד בליכוד לא יודע מה הוא יקבל והוא מחזיק אותם את כולם באוויר על מזבח הניסיון האישי שלו להיחלץ מתסבוכת משפטית".

הממשלה היוצאת

הממשלה היוצאת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ליברמן מונה את מה שלטענתו יהיה המוקש הגדול ביותר על הממשלה הנכנסת: "אבל לא יעזור שום דבר, לא צריך לפרוש, מספיק שארבעה ח"כים לא יגיעו להצבעה קריטית הצבעה  זה כבר מספיק. אני מניח שברגע קריטי בהצבעות הבאות אנחנו נראה לפחות 4 ח"כים מתוך הליכוד שמשום מה יהיו עסוקים באותו רגע". ליברמן סיים את דבריו ואמר: "אני נותן לכם שנה וחצי במקרה הטוב".