הפרצה בחוק שיכולה לדחות את השבעת ממשלת נתניהו

מתי נתניהו יכריז עלה בידי ותוקם הממשלה? במקביל לעיכוב בחתימה על ההסכמים הקואליציוניים, בליכוד בוחנים אפשרות לדחות את השבעת הממשלה בזכות "פרצה בחוק" כך שהיא תושבע רק בתחילת ינואר

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/12/22 10:51 כה בכסלו התשפג

הפרצה בחוק שיכולה לדחות את השבעת ממשלת נתניהו
נתניהו עם יריב לוין, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

ראש הממשלה המיועד נתניהו מתקדם לאיטו לעבר השבעת הממשלה, כאשר המגעים הקואליציוניים מתקדמים לאט במקביל לחוקים אותם התחייב להעביר לשותפים הקואליציוניים קודם השבעת הממשלה בראשותו. מה צפוי בכנסת בימים הקרובים?

מתי תושבע הממשלה? 

ביום רביעי הקרוב בחצות ייגמר לנתניהו המנדט שקיבל מהנשיא הרצוג להקים ממשלה בראשותו. בליכוד מעריכים כי ביום רביעי יתקשר נתניהו לנשיא ויודיע כי עלה בידו להקים ממשלה, אבל השבעת הממשלה יכולה להתעכב עוד זמן מה. 

בליכוד לא שוללים להקים ממשלה רק בתחילת ינואר, חודשיים אחרי הבחירות לכנסת, איך? באמצעות פרצה בחוק יסוד הממשלה. על פי החוק, "הרכיב חבר הכנסת ממשלה, יודיע על כך לנשיא המדינה וליושב ראש הכנסת, ויושב ראש הכנסת יודיע על כך לכנסת ויקבע ישיבה, לצורך כינון הממשלה, בתוך שבעה ימים מיום ההודעה לכנסת", נוסח הסעיף הביא לכך שרוב הממשלות כמו שבוע מיום ההודעה עלה בידי, אבל ייתכן כי הפעם זה יהיה שונה. 

גורמים בליכוד אומרים בשיחה עם חדשות כיפה כי בחוק כתוב שהממשלה תושבע שבוע מהרגע שיו"ר הכנסת מודיע במליאה, לא מרגע ההכרזה עלה בידי. ולכן בליכוד לא שוללים להשתמש ב"פרצה בחוק" ושיריב לוין יחכה מספר ימים עם ההודעה במליאה ולהשביע ממשלה רק שבוע אחרי, בתחילת ינואר. החלטה כזאת יכולה לסייע לבן גביר שמעוניין להעביר את החוק שלו קודם השבעת הממשלה.