מו"מ קואליציוני תקוע מתי תושבע הממשלה? והמחלוקות בין נתניהו וסמוטריץ'

המשא ומתן הקואליציוני עדיין תקוע והשבעת הממשלה לא תתקיים לפני אמצע השבוע הבא, גורמים בקואליציה מספרים מה המחלוקות בין סמוטריץ' ונתניהו אבל אופטימיים בקשר לשאר השותפים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/11/22 11:52 ג בכסלו התשפג

מתי תושבע הממשלה? והמחלוקות בין נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי. מי ינצח את מי?, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

המאמצים להקמת ממשלת ימין נמשכים ואחרי החתימה עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, ראש הממשלה המיועד נתניהו ייפגש היום (א') עם כל ראשי סיעות הקואליציה העתידית במצודת זאב שבתל אביב, ובכירים בליכוד מעריכים כי לא מן הנמנע שתרשם היום פריצת דרך נוספת. 

גורמים פוליטיים אומרים בשיחה עם חדשות כיפה כי בסבירות גבוהה היום ומחר ייחתמו הסכמים חלקיים (נספח תפקידים) עם מפלגות נעם וש"ס, בהמשך מקווים בליכוד לחתום גם עם יהדות התורה ולבסוף ללחוץ על סמוטריץ' ולחתום אתו אחרון.

מתי תושבע הממשלה?

עם זאת, עוד מוקדם להכין את החליפות, ההערכה היא כי השבת הממשלה לא תקרה לפני אמצע שבוע הבא וייתכן כי תתעכב אפילו יותר, הסיבות הן חקיקה לטובת דרעי שיש להעביר והחלפת יו"ר כנסת, שני משימות שיש לבצע קודם השבעת הממשלה ועשויות לקחת לפחות שבוע ימים. 

על מה המחלוקת של סמוטריץ' ונתניהו?

במקביל, מול יו"ר הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' עדיין קיימים פערים משמעותיים. על פי גורמים פוליטיים, שניים מהגדולים שבהם הם הרצון של סמוטריץ' לפצל יחידות ממשרדי ממשלה וכן התיקים שהוא יקבל.

סמוטריץ' אומנם הסכים לרוטציה על משרד האוצר עם דרעי כך שסמוטריץ' יכהן בשנתיים הראשונות באוצר ודרעי יהיה שר הבריאות ושר הפנים, אבל כרגע סמוטריץ' דורש לקבל אחרי שנתיים דווקא את משרד התחבורה ולא את משרד הבריאות, מה שגורר התנגדות מצד הליכוד. בנוסף, הדרישות של סמוטריץ' לפיצול יחידות ממשרד הביטחון וממשרד החוץ נתקלות בקשיים, כאמור, סמוטריץ׳ ונתניהו ייפגשו הערב, אחרי שלא דיברו מיום שלישי האחרון.