השר טרופר לא מתנגד למכתבו של סמטריץ': "נכון להמשיך לקדם הליך מעמיק"

חילי טרופר, שר התרבות והספורט מגיב למכתב של יו"ר הציונות הדתית נגד משחקי הכדורגל בשבת, ואומר כי שינוי לא יגיע במכתבים ציבוריים, "אלא בחדרים סגורים שיש בהם הבנה וכבוד הדדי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/11/22 18:33 יג בחשון התשפג

השר טרופר לא מתנגד למכתבו של סמטריץ': "נכון להמשיך לקדם הליך מעמיק"
טרופר וסמוטריץ' ברקע איצטדיון סמי עופר, צילום: Shutterstock,Flash90

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', העביר היום (ב') מכתב ליו"ר מינהלת הליגות לכדורגל, ארז כלפון, בו התלונן על הקדמת משחקי כדורגל כך שישוחקו בשבת. סמוטריץ' הדגיש כי "נדמה שרוח השר והמשרד לצמצום ההדרה אינה חלחלה כלל וכלל למשרדי המינהלת שממשיכה לפעול באופן פטרוני ודורסני". שר התרבות והספורט חילי טרופר, הגיב הערב (ב') למכתבו של סמוטריץ'. 

"לא סיבה לייצר התנגשות וסכסוך חדש"

"במדינת ישראל יש קהלים שונים עם צרכים שונים", אמר השר. "ראוי להבין ולכבד את הצרכים והרצונות של הקהל שומר השבת, וכך גם להבין ולכבד את הצרכים והרצונות של מי שאינם שומרי שבת".

לדבריו של טרופר, בשנים האחרונות כשר הספורט קיים המשרד הליך הידברות ובחינה שנועד לאפשר לכלל הציבור לקבל מענה לצרכים ולרצונות שלהם. "בחלק ניכר מהפעמים", אמר השר, "אכן הגענו להסכמות חשובות ולעמק השווה. בפעמים אחרות נותרו פערים, וכנראה שחלקם יוותרו לעולם. זו החברה שלנו, וזו לא סיבה לייצר התנגשות וסכסוך חדש".

לסיום כתב כי "נכון להמשיך לקדם הליך מעמיק, שיש בו כבוד הדדי ומבלי שצד אחד קובע בו עובדות. זה לא יקרה במכתבים ציבוריים ובהתקפות הדדיות בתקשורת, אלא בחדרים סגורים שיש בהם הבנה וכבוד הדדי". 

אוהדי בית"ר ירושלים. לא יספיקו להגיע למשחק

אוהדי בית"ר ירושלים | צילום: Flash90

סמוטריץ': "חמורה בעיניי ההתעלמות והאטימות כלפי ציבור כל כך גדול"

במכתבו למינהלת, כתב כאמור סמוטריץ' נגד הקדמת משחקי הכדורגל בשבת. "בשבוע שעבר פורסמה הודעה על ידי מינהלת הליגות בכדורגל בה הודעתם שהחל מהשבת האחרונה יוקדמו חלק ממשחקי הכדורגל בליגה הישראלית לשעות הצהריים המוקדמות של שבת", הקדים סמוטריץ'.

"הנימוקים של המינהלת להצהרה 'חגיגית' זו הייתה כדי למשוך כמה שיותר קהלים למגרשים ובפרט משפחות, ילדים וחיילים. מדובר בהודעה תמוהה מאוד, מאחר שמדובר בשבת הראשונה החלה בזמן שעון חורף כשהשבת יוצאת מוקדם מהרגיל. אני מברך על הרצון למשוך קהלים חדשים למגרשי הכדורגל, משפחות, חיילים, פריפריה, כולם. אך חמורה בעיניי ההתעלמות והאטימות כלפי ציבור כל כך גדול".

"מינהלת שממשיכה לפעול באופן פטרוני ודורסני"

סמוטריץ' הוסיף וכתב כי הציבור הדתי והמסורתי בישראל לוקח חלק מרכזי בכלל התחומים והעשייה - בביטחון, בחינוך, בכלכלה, בטכנולוגיה, ברפואה ועוד. "בשנים האחרונות נפתחו גם שערי התרבות והתקשורת ונדמה שרק ענף הכדורגל מתעקש לסגור את שעריו בפני ציבור זה. מצער מאוד לראות שמבחינתכם קהלים חדשים אינם כוללים את קהל האוהדים שומר השבת והמסורת בישראל. בחרתם להתעלם בצורה בוטה מקהל גדול של שחקנים, ילדים ומשפחות".

מנהלת הליגות לכדורגל | ארכיון

מנהלת הליגות לכדורגל | ארכיון צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90

לדבריו ציבור שומרי השבת והמסורת בישראל מהווה כמחצית מאזרחי ישראל, "ועל כן מדובר בהדרה הגדולה והסדרתית ביותר במדינה המתרחשת בהובלתכם מדי שבוע. בשנה וחצי האחרונות התכנסנו עם נציגי משרד הספורט ברצון לפתוח את השערים ולצמצם את הדרת הילדים והמשפחות שומרות השבת מהמגרשים, נדמה שרוח השר והמשרד לצמצום ההדרה אינה חלחלה כלל וכלל למשרדי המינהלת שממשיכה לפעול באופן פטרוני ודורסני".

"בישיבות שהתקיימו עם נציגי ההתאחדות והמינהלת הוצגו לכם מספר רעיונות יצירתיים על ידי יחד עם פעילי 'שבת וכדורגל לכולם', רעיונות שבכוחם לשמר ואף להרחיב את כמות המשחקים המוקדמים בשבתות וחגים תוך התחשבות בכלל האוכלוסיות בישראל".

יו"ר הציונות הדתית הזכיר גם את החיילים הקרביים היוצאים לחופשת השבת. "ישנם אחוז גדול מאוד של חיילים שומרי שבת. מגיע גם להם ליהנות ממשחקי כדורגל במוצאי שבת. לצערי הצעות אלו לא נבחנו בצורה ראויה ומינהלת הליגות בחרה לפעול באופן חד צדדי בנושא".

"מדובר בצעד שאינו דמוקרטי, אינו ספורטיבי ואינו יהודי"

לדבריו, בפגישה שקיים עם בעלי זכיין השידור נאמר במפורש שהזכיין לא יהווה מכשול להסדרת המשחקים בזמן סביר לאחר יציאת השבת. "בשבתות שבהן חל שעון חורף במשך מעל מחצית מהעונה אפשר ורצוי לשבץ משחקים מוקדמים ככל האפשר. מעבר לכך, אפשר לקדם מחזורים חגיגיים ומשפחתיים כנהוג בחו"ל בזמן מועדי ישראל לאורך השנה".

בסיום מכתבו התייחס לימים אלה של סיום הבחירות לכנסת: "אנחנו נמצאים בימים בהם הקריאות לשיתופי פעולה, הידברות וכבוד הדדי מציפות את גלי האתר - אני שב וקורא לכם בואו נתכנס ונייצר מתווה שיפתח את שערי הכדורגל לכולם. פעולות חד צדדיות הן המוצא האחרון שכדאי לכולנו להתרחק ממנו. הדרת מחצית מהציבור הישראלי מהכדורגל הן כצופים והן כמשתתפים פעילים חייבת להיפסק, מדובר בצעד שאינו דמוקרטי, אינו ספורטיבי ואינו יהודי".