אסא כשר תוקף: "העם שאלה פניו אינו העם שאני מעוניין להימנות על בניו"

אחרי שעמד לצד לפיד בפוסט שהשתלח באופוזיציה, הפרופסור הוותיק וזוכה פרס ישראל לא נשאר אדיש גם לתוצאות הבחירות: "לפנינו שתי מוטציות של העם היהודי. ההבדלים ביני לבין עממי המוטציות אינם שוליים, אין אחדות אמת וגם לא תהיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/11/22 17:54 ט בחשון התשפג

אסא כשר תוקף: "העם שאלה פניו אינו העם שאני מעוניין להימנות על בניו"
אסא כשר. מודאג מעליית הימין, צילום: פלאש 90

הקיפאון הפוליטי של השנים האחרונות הגיע לקיצו עם קבלת תוצאות האמת של הבחירות, אבל יש כאלה שלא מרוצים מעלייתו של הימין. פרופסור אסא כשר, פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ממחברי רוח צה"ל" וזוכה פרס ישראל, הוא אחד מהאנשים שפחות מרוצים מהעניין, ובפוסט ארוך בפייסבוק הוא הסביר את עמדתו.

טפיל, משתמט, זדוני ופרוע

"דמותו של העם היהודי, המוכרת לנו מילדותנו, מן החינוך שקיבלנו, מן החיים שהיכרנו, מן הסיפורים ששמענו, אינה הדמות הנוכחית", פוסק כשר ומפרט על שתי המוטציות של העם היהודי שאנו חוזים בהם, לדבריו: המוטציה החרדית והמוטציה הלאומנית.

המוטציה החרדית, לדעתו של כשר, חושפת מעבר "לצורת החיים החדשה של מיעוט החי על חשבון זולתו, טפיל כלכלי, משתמט בטחוני, מנוער מאחריות אזרחית, ללא כבוד ממשי למשטר הדמוקרטי ולעקרונותיו"; והמוטציה הלאומנית חושפת מעבר "לצורת חיים פרועה, זדונית, המקדשת את הארץ ומשליטה את עצמה באלימות על יושביה, בשיטות שאין בהן צדק ואין בהן חמלה ואין בהן מוסר ויש בהן יותר מכל פולחן אלילי של הארץ, העם והמנהיגות המושחתת שלו".

ילדים בתלמוד תורה. אילוסטרציה

ילדים בתלמוד תורה. אילוסטרציה | צילום: Nati Shohat/Flash90

פתיחת שנת הלימודים

ילדים מהציונות הדתית. אילוסטרציה | צילום: Gershon Elinson/Flash90

"מוטציות חולניות, ממאירות, גסות ודוחות"

הפרופסור הוותיק חתם בהצהרה: "העם היהודי שאלה פניו אינו העם היהודי שלי, אינו העם היהודי שאני מעוניין להימנות על בניו. אני נשאר אדם בעל מוצא יהודי. תמיד אהיה כזה. המוצא שלי והזהות שלי הם היהדות הבריאה שקדמה למוטציות החולניות, הממאירות, הגסות והדוחות, שלנגד עינינו".

הוא הסביר מדוע לא יענה לשום קריאה לאחדות: "כל קריאה לאחדות העם היא בעיניי קריאה פסולה, בשוגג או בזדון, ואף פעם לא תראו אותי נענה לה. ההבדלים ביני לבין עממי המוטציות אינם שוליים, הבדלים שצריך להתעלם מהם למען מטרה נעלה. להיפך, ההבדלים הללו הם חשובים מאין כמותם, הביטוי שלהם הוא מטרה נעלה שמן הראוי לשרת עכשיו. אין אחדות אמת וגם לא תהיה".


(סמוטריץ' חוגג עם התומכים את ההישג של הציונות הדתית)