הרב מדן במכתב תמיכה: זאת המפלגה לה אצביע בבחירות הקרובות

ראש ישיבת הר עציון מסביר במי על הציבור הסרוג לתמוך בבחירות שיערכו בעוד שבועיים: "התגייסות של רבים מאתנו לטובת הבית היהודי עשויה על פי הסקרים להביא לכך, שהבית היהודי יעבור את אחוז החסימה, והוא יהיה לשון המאזניים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/10/22 08:34 כד בתשרי התשפג

הרב מדן במכתב תמיכה: זאת המפלגה לה אצביע בבחירות הקרובות
הרב מדן, צילום: Hadas Parush/FLASH90

לפני כשלושה חודשים נפגשה חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית עם הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון שבאלון שבות. בפגישה, כך לטענת גורמים בסביבתה, אמר לה הרב מדן שהיא 'אשת הציבור הקרובה ביותר לעמדותיו'. הבוקר (ד'), שבועיים לפני הבחירות לכנסת ה-25, נראה כי הרב מדן אמנם קרוב לעמדותיה אך בכל הקשור להצבעה בבחירות הדברים שונים. 

"השאלה מי משתי המפלגות צודקת יותר – לדעתי כרגע היא שאלה משנית"

הרב מדן פרסם הבוקר מכתב תמיכה משמעותי במפלגת הבית היהודי ובעומדת בראשה, שרת הפנים איילת שקד. את מכתבו פתח בנימה אישית: "יש לי כל הסיבות הטובות שבעולם להימנע מפרסום שורות אלו, שיקימו עליי רבים מאוהביי, שהלכתי עמם דרך ארוכה מאוד בימי חיי. אך הסיכוי לבלום את המפולת שאצביע עליה, קורא לי לפרסם, ו'על כן שמתי פני כחלמיש', ועם אוהביי הסליחה!". 

ראש ישיבת הר עציון השתדל שלא להכנס לשאלה מהי המפלגה הראויה יותר לציונות הדתית. "גם למפלגת הציונות הדתית וגם לבית היהודי מעלות חשובות. לדעתי יש לשתיהן גם חסרונות, כמו לכל אחד מאתנו. השאלה מי משתי המפלגות צודקת יותר, ראויה יותר – לדעתי כרגע היא שאלה משנית".

הבית היהודי

הבית היהודי | צילום: Flash90

"הסכנה שתקום ממשלת שמאל בתמיכה חיצונית של הערבים היא סכנה ממשית"

לדבריו, השאלה הגדולה היא מי המפלגה שתהיה לשון מאזניים בתיקו שנקלענו אליו במערכות הבחירות האחרונות. "תיקו זה עלול להוות סכנה אסטרטגית קיומית, בעיקר בעת הזאת של איומים עלינו מטהרן ועד ג'נין. שתי האפשרויות המסתברות העומדות על הפרק בשאלת לשון המאזניים הן המפלגות הערביות מצד אחד, ומפלגת הבית היהודי, אם אכן תעבור את אחוז החסימה, מצד שני.

"מהנחה שמפלגת הבית היהודי לא תעבור את אחוז החסימה קיימת לדעתי סכנה של ממש, שמפלגות השמאל יגיעו להסכמה על תמיכה ערבית, לפחות מבחוץ, ויקימו ממשלה. המחיר העלול להיות משולם בתמורת לתמיכה זו הוא מחיר העלול להעמיד בסימן שאלה את המשך דרכה של מדינת ישראל כמדינה יהודית (כולנו מסכימים על הצורך לתת לכל אזרח את כל מלוא זכויותיו במדינה, ולא על כך הדיון). מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה ולא כמדינה יהודית תהיה גוויעת חלום הדורות הציוני".

במכתבו כתב הרב מדן כי האפשרות שתיאר במילותיו אינה האפשרות היחידה אם לנתניהו ולמפלגות הגוש שלו לא יהיה רוב. "קיימות גם אפשרויות פחות פסימיות (כמו חבירת החרדים לגוש השמאל). אך הסכנה שתקום ממשלת שמאל בתמיכה חיצונית של הערבים היא סכנה ממשית, והיא אמורה להדיר שינה מעינינו".

"הבית היהודי יעבור את אחוז החסימה - זה לא בשמים"

הרב המשיך והסביר את פשר תמיכתו במפלגה: "התגייסות של רבים מאתנו לטובת הבית היהודי עשויה על פי הסקרים להביא לכך, שהבית היהודי יעבור את אחוז החסימה, והוא יהיה לשון המאזניים. זה לא בשמים! יש לכך משמעות רבה במאבקנו על המשך המדינה היהודית והדמוקרטית. קיימת אפשרות שלמרות התגייסות, אם לא תהיה חזקה דיה, הבית היהודי לא יעבור, ותחושת ההחמצה של המצביעים תהיה מרה וחמוצה. לעניות הבנתי -  הסיכוי להפוך את חוסר ההצלחה הנוכחי של הימין להכרעה ביום הבחירות מכוח לשון המאזניים של הבית היהודי צריך לגבור על הפחד מההחמצה. קיים סיכוי, ואסור לנו לבזבז אותו".

לסיום כתב כי "מול דבריי עומדת תחושת נקמנות עמוקה מאוד של מאוכזבי 'ימינה' בבחירות האחרונות ושנאה עמוקה מאוד של משפחת נתניהו לאיילת שקד. אסור שנקמנות ושנאה יכתיבו לנו לקבור את הסיכוי להכריע בהכרעה יהודית-ציונית את הבחירות הבאות עלינו לטובה.