שיקלי התנצל בפני השופטים: "חלק מהדברים שאמרתי היו לא עניינים"

בית המשפט העליון דן בערערו של עמיחי שיקלי בעקבות פסילת מועמדתו בליכוד על ידי יו"ר ועדת הבחירות | שיקלי התנצל בפני השופטים על התבטאויותיו נגד מערכת המשפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/22 20:21 יא בתשרי התשפג

שיקלי התנצל בפני השופטים: "חלק מהדברים שאמרתי היו לא עניינים"
צילום: עמיאל ירחי

ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, לקבל את העתירה של מפלגת מרצ, לפסול את ריצתו של עמיחי שיקלי במפלגת הליכוד, עוררה תגובות נזעמות בגוש הימין. בליכוד הגיבו ואמרו כי הם "רואים בהחלטה האבסורדית הזאת פגיעה חמורה בדמוקרטיה". שיקלי והליכוד הגישו ערעור לבית המשפט עליון על החלטה זו והציעו פשרה כי עמדת השופט תחול מהבחירות הבאות. היום (ה') דן בית המשפט בראשות הנשיאה אסתר חיות בערערו של שיקלי.

עו״ד מיכאל ראבילו, נציג הליכוד ושיקלי אמר בפתח בדיון: "אני מבקש להתנצל בשם מר נתניהו ומר שיקלי שהתבטאו בצורה קיצונית נגד החלטת השופט עמית". השופטת חיות הגיבה ואמרה: "אם מישהו חרג מהשורה, מצופה ממנו להתנצל באופן בלתי אמצעי. ההתנצלות היא לא טענה משפטית". 

בתחילה סרב שיקלי להתנצל על התבטאויותיו נגד מערכת המשפט, אך מאוחר יותר התרצה ואמר כי "הכוונה היתה להעביר ביקורת, חלק מהדברים שאמרתי היו לא עניינים, לגופו של אדם, ועל כך אני מצר".

שיקלי הציג את עמדתו ואמר כי "הייתי נאמן לעמדת הבוחר. כשעמדתי בפני בית המשפט המחוזי הבנתי שיש פשרה, שלאורה משכתי את העתירה, אחרת הייתי מתמודד בצורה עצמאית. נסמכתי על פסיקתם, והבקשה לשינוי הפרוטוקול הייתה אחרי התפטרותי מהכנסת".

שיקלי ערער לעליון: "חוסר הצדק זועק לשמיים"

בערעור נכתב כי "מן הראוי להדגיש שעם כל הכבוד, חוסר הצדק שנגרם לחכ"ל שיקלי זועק לשמים. אין אדם סביר שיוכל להבין איך יכול להיות שבית משפט מחוזי בהרכב שלושה שופטים ממליץ לצדדים לנהוג בדרך מסוימת, הם מקבלים את ההמלצה, פועלים לפיה, משנים את מצבם לרעה ולאחר מספר חודשים ולאחר שהם כבולים בפעולות שעשו בהסתמך על פסק הדין, נמסר להם שהוויתור שעשו על סמך הצעת בית המשפט הנכבד תופס, אולם דברי בית המשפט שלטובתם, שעל בסיסם התבססה החלטת הצדדים, אינם תופסים".

נתניהו עם הליכודניקים החדשים

נתניהו עם הליכודניקים החדשים צילום: ללא

"לא ניתן לקבל מצב, שבו חבר כנסת וסיעה פועלים על פי המלצת בית המשפט המוסמך על פי דין בהרכב של שלושה שופטים, ולאחר מכן מוצאים את עצמם בפני שוקת שבורה – שמשמעותה פגיעה בזכות היסוד החוקתית לבחור ולהיבחר, זכויות שהן מאבני היסוד של הדמוקרטיה".

עוד נכתב בערעור כי "תוצאה מעין זו אינה תואמת את עקרונות היסוד והצדק של שיטתנו המשפטית, מה גם שהיא עלולה לפגוע באפשרות בתי המשפט להגיע לפשרות בין צדדים במקרים אחרים בעתיד בפרט ועלולה לערער קשות את אמון הציבור במערכת המשפט בכלל. ודוק: יובהר כי ההחלטה פוגעת לא רק בחכ"ל שיקלי אלא פוגעת קשות בליכוד ובדרך של המפלגה לפנות לקהל מצביעים מרכזי במערכת הבחירות הנוכחית".