קריאה לשר המשפטים: מנע את המחטף בהסכם הגבול הימי מול לבנון

חברי הכנסת יריב ולין מהליכוד ואורית סטרוק מהציונות הדתית פנו במכתב לגדעון סער בבקדה להתערב בהסכם המתוכן של לפיד עם לבנון: "מדובר בהסכם הכולל ויתור על שטח ריבוני ישראלי, ועל יכולות אנרגטיות כלכליות משמעותיות של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/22 15:26 כו באלול התשפב

קריאה לשר המשפטים: מנע את המחטף בהסכם הגבול הימי מול לבנון
סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעקבות הפרסומים לפיהם ראש ממשלת המעבר לפיד דוהר להסכם על הגבול הימי ומתכוון לעקוף את הכנסת בהסכמת היועמ"שית בהרב-מיארה, פנו היום יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין ויו"ר סיעת הציונות הדתית חה"כ אורית סטרוק,  בפניה דחופה לשר המשפטים גדעון סער, בדרישה למנוע את המחטף של לפיד.

"צעד נואל"

במכתבם מבהירים לוין וסטרוק כי תקנון עבודת הממשלה מחייב הנחת כל הסכם בינלאומי על שולחן הכנסת קודם להבאתו להצבעת הממשלה, וכי כל החלטה על הסתרת ההסכם מעיני הכנסת ומניעת דיון ציבורי בו מחייבת, בין היתר, גם את הסכמת שר המשפטים.

גדר הגבול עם לבנון. ארכיון

גדר הגבול עם לבנון. ארכיון צילום: פלאש 90. באסל עווידאת

"אנו קוראים לך למנוע, בתוקף סמכותך כשר המשפטים, צעד נואל זה. מדובר בהסכם הכולל ויתור על שטח ריבוני ישראלי, ועל יכולות אנרגטיות כלכליות משמעותיות של מדינת ישראל. הסכם כזה, מן הראוי היה שממשלת מעבר שאינה זוכה לאמון הכנסת, לא תקדם בכלל, ובוודאי ראוי שלא תקדם מאחורי גבה של הכנסת, שבועות ספורים לפני בחירות." - כתבו השניים לסער, והוסיפו: "אנו מצפים ממך לעמוד על משמר הדמוקרטיה, להימנע מלתת הסכמתך להליך ההסתרה, ובכך אף למנוע אותו".

נגד היועמ"שית

בנוסף, פנו במכתבם ליועצת המשפטית לממשלה, וזאת לאור הפרסומים לפיהם אישרה בהרב-מיארה ללפיד לעקוף את הכנסת פעמיים: פעם אחת להימנע מהנחת ההסכם על שלחן הכנסת לפני אישורו בממשלה, ופעם שניה להימנע מאישרור ההסכם בכנסת ובמשאל עם, בהתאם לחוק יסוד משאל עם שלוין וסטרוק היו בין יוזמיו.

סטרוק ולוין דורשים מהיועמ"שית לקבל את חוות הדעת הכתובה, ככל שאכן ניתנה כזו, המגבה את הצעדים שעל פניו נראים סותרים את החוק ואת הדמוקרטיה. כזכור, לפני כחודש השניים שלחו מכתב ללפיד ובנט ובו טענו כי "הממשלה שבראשותכם אינה מוסמכת לחתום על הסכם הכולל שינוי לרעה בקו הגבול הימי של ישראל".