מתן כהנא פותח הכל: "מה שעשיתי במשרד הדתות זו הגשמת חלום"

כמה ימים לאחר הצטרפותו למחנה הממלכתי של גנץ-סער-איזנקוט ורגע לפני הבחירות, מתן כהנא פורש את משנתו הפוליטית ומנבא: "איילת שקד לא תרוץ בסוף; בעד כל פגישה שחשובה לביטחון מדינת ישראל" | ומה אמר לו ראש ישיבה חרד"לי?

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/08/22 07:52 כב באב התשפב

מתן כהנא פותח הכל: "מה שעשיתי במשרד הדתות זו הגשמת חלום"
כהנא בכותל, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

רגע אחד אתה מוביל רפורמות שמעוררות סערה, ורגע אחרי אתה מוצא את עצמך עם סיכון להישאר בלי בית פוליטי. כך נראה החודש האחרון של השר לשעבר מתן כהנא, שהודיע השבוע על הצטרפותו למחנה הממלכתי בהובלת בני גנץ. בראיון לישראל היום השר לשעבר פרש את משנתו הפוליטית.

ראשי ישיבה היו לצידי

לשאלה איך הוא מרגיש עם הממשלה שהייתה ענה השר כהנא: "אני חושב שפעלנו נכון. אני יכול להגיד שראש ישיבה חרד"לי אמר לי: 'כשהבנתי שאי אפשר להקים ממשלת ימין, צהלתי משמחה'. אי אפשר להקים ממשלה שנשענת רק על צד אחד. גם רבנים אחרים אמרו לי את זה, וזה נתן לי כוח. זה מה שאנחנו רוצים לעשות במחנה הממלכתי - להקים ממשלה שנשענת על הכוחות המרכזיים, לא על הקצוות".

הוא עדיין בהליך הסתגלות למקום החדש, מסביר לאנשי הקמפיין כמה פוטנציאל יש באלקטורט של הציונות הדתית המתונה, שאותו הוא שואף להביא למפלגה. "הלכנו לממשלה הזאת מאילוץ, אבל הבנתי מהר מאוד שהממשלה היתה חסרה. מה שגנץ רוצה לעשות זה להביא גם את החרדים ואת הליכוד. אחרים לא עשו את השינוי הזה. סילמן פירקה את הממשלה הזאת בשביל עתיד פוליטי. התירוץ שלה היה הסיפור של החמץ - הרי זה חרטוט, היו אותם נוהלי חמץ כמו בממשלה של הליכוד".

סומך על גנץ

על האם הוא בעד פגישות עם אבו מאזן התייחס השר כהנא: "אנחנו לא בוחרים את המנהיגים של האויבים שלנו. אני בעד כל פגישה שחשובה לביטחון מדינת ישראל, ואם יש משהו שנדרש לביטחון - זו טעות חמורה לא לעשות את זה. אם הייתי שר הביטחון, והייתי חושב שצריך להיפגש עם אבו מאזן כדי לחזק את ביטחונה של ישראל - הייתי עושה מה שצריך. אני סומך על גנץ שכשהוא מחליט להיפגש עם מישהו, הוא רואה את הביטחון לנגד עיניו".

בעניין ריבונות ביו"ש ענה השר כהנא לשאלה האם הוא בעד: "ריבונות איפה שיש יישובים יהודיים היא אינטרס ישראלי. גם איזנקוט יגיד לך שזו אפשרות לא רעה, אבל פריצת דרך כזאת לא תהיה בממשלה שאנחנו מכוונים אליה".

"קשה למצוא מכנה משותף בין הקצוות של הציונות הדתית"

לשאלה האם השר כהנא יסכים לוותר על תפקיד שר הדתות בשביל שיתוף פעולה עם החרדים השיב כי: "אני לא פה בעניין של סידור עבודה. כמו שכבר הוכחתי, כשהיה צורך לחזק את הקואליציה ידעתי לוותר על כיסא בממשלה, כי יש דברים יותר חשובים מהכיסא שלי. נושאי דת ומדינה חשובים לי, אבל יותר חשוב לי לעשות את הדברים עם החרדים, החילונים והמסורתיים. אני מייצג את הדרך של הציונות הדתית והמתונה, שמאמינה שצריך לעסוק בעיצוב זהותה היהודית של מדינת ישראל - אבל צריך לעשות את זה ביחד. אני לא עוסק בכיסא שלי, תמיד יש מקום לפשרות".

השר כהנא התייחס למה הוא לא הלך עם שקד, הרי שגם היא אומרת שהיא רוצה ממשלת אחדות:"אנחנו ביחסים מצוינים. כל ההתנהלות סביב איפה ארוץ נעשתה בפתיחות גדולה. בסוף הנושא שעמד בינינו זה איזו ממשלה תקום אחרי הבחירות. אני מעריך שאחרי ההצטרפות של גדי ושלי למחנה הממלכתי, איילת לא תרוץ בסוף".

"קשה למצוא מכנה משותף בין הקצוות של הציונות הדתית", טוען כהנא. "אולי הדבר היחיד שנשאר שמאחד אותנו הוא שאנחנו מאמינים שלמדינת ישראל יש משמעות דתית. בשאר הנושאים יש לנו מחלוקות: להט"ב, גיוס נשים. מה שאני עשיתי במשרד הדתות השנה - לרבים בציונות הדתית זו הגשמת חלום. אני סימלתי בשבילם את השאיפה לקביעת הזהות היהודית של ישראל. שנים המנהיגים שלנו זנחו אותם, עד שאני הגעתי וטיפלתי בדברים האלה, שרבים מאנשי הציונות הדתית מאמינים בהם. יש הרבה שהתנגדו לממשלה, אבל אמרו 'מה שכהנא עושה במשרד הדתות זה דבר גדול'. זה ציבור גדול של הציונות הדתית הממלכתית המתונה, ציבור שאני מייצג באופן הכי אותנטי".