החלטת מועצת השורא: רע"מ תקפיא את חברותה בכנסת ובקואליציה

מועצת השורא, לה השפעה רבה על מפלגתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, התכנסה לדיון חירום בעקבות "המשך ההתקפות על מסגד אל-אקצא". עבאס ניסה לשכנע את הנהגת המועצה שלא לקבל החלטות דרמטיות, אך המועצה הכריעה: הקפאת החברות בכנסת ובקואליציה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/04/22 19:44 טז בניסן התשפב

החלטת מועצת השורא: רע"מ תקפיא את חברותה בכנסת ובקואליציה
מנסור עבאס ונפתלי בנט, אתמול במליאה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

המצב הביטחוני בירושלים וסביב הר הבית-מסגד אל-אקצא בפרט, הובילו היום (א') למתיחות חדשה בקואליציה המקרטעת של ראש הממשלה נפתלי בנט. מועצת השורא של התנועה האסלאמית התכנסה הערב ל"דיון חירום" בעקבות המחלוקות שנוצרו בתוך סיעת רע"מ לאחר האירועים הביטחוניים.

ההחלטה שהתקבלה: רע"מ תקפיא את חברותה בכנסת ובקואליציה ותפתח במו"מ מול שאר המפלגות הערביות בכנסת להכרזה עתידית על התפטרות של כל הנציגות הערבית מהכנסת במחאה על "התוקפנות הישראלית על המסגד אל-אקצא'". עמית סגל דיווח כי המהלך היה בתיאום עם סביבת לפיד.

משמעות ההחלטה היא כי רע"ם לא תשתתף בהצבעות במליאת הכנסת ובוועדות הכנסת. כמו כן, הסיעה לא תיקח חלק בכל פעילות פרלמנטרית אחרת במשכן. נציין כי עבאס מחויב להחלטת המועצה. 

יו"ר רע"ם מנסור עבאס התנגד לפרישת המפלגה מהקואליציה וניסה לשכנע את הנהגת המועצה שלא לקבל החלטות קיצוניות בשלב זה, כאשר אחת מהאפשרויות היתה הקפאה זמנית של החברות בקואליציה. 

"סבלנו מספיק מממשלת בנט הפושעת"

מהצד השני של עבאס נמצאים המופתי שייח' מוחמד סלאמה חסן ושני יושבי ראש לשעבר של רע"ם – מסעוד גנאים ואיברהים סרסור, שצידדו בפרישה מן הקואליציה. 

בראיון לרדיו "נאס" אמר המופתי של התנועה האסלאמית: "סבלנו מספיק מממשלת בנט הפושעת, צריך לקבל החלטה היום שתחייב את מנסור עבאס ורע"ם לפרק את הממשלה. מסגד אל-אקצא הוא קו אדום ואין ליהודים שום בעלות עליו".

יו"ר רע"ם לשעבר וחבר מועצת השורא איברהים סרסור כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו דברים נחרצים: "אם ראש הממשלה בנט חושב שהוא יכול (להשתמש) ברשימה הערבית המאוחדת כדי ליישם את האג'נדה הפוליטית הימנית שלו הפוגעת בכל מה שהוא ערבי ופלשתיני, ונגד המקומות הקדושים שלנו שלנו, במיוחד מסגד אל-אקצא, אז הוא טועה. רע"מ לא תהווה כלי לממשלה להעביר את תכניותיה בתמורה לתקציבים, ככל שיהיו". 

בהמשך הוא הוסיף: "ראש ממשלת ישראל (בנט) פועל לחיזוק מעמדו באמצעות אימוץ מלא של מדיניות הימין הקיצוני על חשבון האני מאמין של חלק משותפיו. ככל הנראה, התנהגות זו לא הספיקה לח"כים ממפלגתו (ימינה), מה שמאיים על יציבות והמשכיות הממשלה שהוא עצמו עומד בראשה. מעניין ומוזר!", תהה סרסור. 

איברהים סרסור

איברהים סרסור צילום: Flash90

"חוששים שהאירועים יצאו מכלל שליטה"

בחדשות 12 פורסם מוקדם יותר כי ברע"ם מקיימים דיונים פנימיים וכי בכירים בהנהגת המפלגה אמרו כי יש לחצים אדירים בשטח להביא לפירוק הממשלה. "לא הכרנו לחצים כאלה בעבר, אנחנו חוששים שהאירועים יצאו מכלל שליטה", אמרו הבכירים.