עכשיו באים? בג"ץ דחה את העתירות נגד ממשלת החילופים של גנץ ונתניהו

הממשלה הקודמת זכתה לביקורת רבה ועתירות נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה הגיעו לבג"ץ. באיחור רב וכשהממשלה כבר לא רלוונטית בג"ץ דחה את העתירות, ומסתבר שגנץ יכל להיות ראש ממשלה חליפי

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/21 15:43 ג באב התשפא

עכשיו באים? בג"ץ דחה את העתירות נגד ממשלת החילופים של גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

בית המשפט העליון דחה היום את העתירות נגד תיקון מס' 8 לחוק יסוד: הממשלה אשר נחקק לאחר הבחירות לכנסת ה-23, ועיגן בחוק היסוד את ממשלת החילופים בין גנץ לנתניהו. הממשלה כבר רחוקה מאתנו וגנץ לא יהיה ראש ממשלה בספטמבר אבל הדיון התקיים והחוק אושר. בתנועה לאיכות השלטון תקפו.

הדיון התמקד בשלוש סוגיות מרכזיות אשר עלו בתיקון לחוק היסוד: ההוראה הקובעת כי במסגרת הבעת אי-אמון בממשלת חילופים, לא יוכלו ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לעמוד בראשות הממשלה האחרת, הוראת השעה הקובעת כי בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23 לא ניתן יהיה לשנות את מרבית הוראות תיקון מס' 8 אלא ברוב של 70 חברי כנסת; והקביעה כי הוראות התיקון ייכנסו לתוקף באופן מיידי כבר בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23.

המשנה לנשיאה בדימוס ח' מלצר סבר, בדעת יחיד, כי: "יש להוציא התראת בטלות למשיבים לבל יזמו בעתיד תיקונים חוקתיים משטריים משמעותיים שתחולתם מידית, להבדיל מתחולה לאחר הבחירות לכנסת העוקבת". 

שופטי ההרכב קבעו כי עצם צמצום האפשרות להביע אי אמון בממשלה במסגרת ממשלת חילופים אינה מצדיקה התערבות שיפוטית, בכל הנוגע לסוגיה השנייה, כלל שופטי ההרכב עמדו על כך שעם התפזרות הכנסת ה-23 הפכה סוגיית שריון חלק מהוראות התיקון בהוראת שעה לתיאורטית, ולכן כבר אין צורך להכריע בה. 

בהודעה מטעם בית המשפט נכתב כי : "ביחס לסוגיה השלישית נחלקו עמדות השופטים: דעת הרוב סברה כי במקרה דנן לא נפל פגם בכך שתיקון מס' 8 הוחל באופן מיידי כבר בתקופת כהונתה של הכנסת ה-23. מרבית שופטי ההרכב ציינו כי סוגיה זו הפכה גם היא לתיאורטית עם התפזרות הכנסת ה-23; וכי גם לגופם של דברים אין ככלל פסול בכך שתיקונים חוקתיים ייכנסו לתוקף מיד עם חקיקתם; וזוהי גם הפרקטיקה הנוהגת בשיטתנו מקדמת דנא". 

בתנועה לאיכות השלטון שלקחו חלק בהגשת העתירות מחו נגד החלטת בג"ץ. התנועה אמרו כי: "די לקרוא את הדברים שכותבים השופטים על מנת להבין את גודל המשבר המשטרי שאליו הוביל אותנו התיקון חסר האחריות של הממשלה הקודמת. היא הפכה את חוקי היסוד של מדינת ישראל לפלסטלינה הניתנת לשינוי לפי צרכי השעה הפרסונליים, וגרמו נזק אדיר לציבור הישראלי".


הממשלה ה-35, מעוגנת בחוק אך לא קיימת.