נתניהו: "בנט ושקד אומרים לנו תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו"

חוק האזרחות שנפל בוועדה המסדרת, צפוי לעלות הלילה להצבעה במליאת הכנסת. באופוזיציה ממשיכים להתנגד לחוק, אך המפלגות טרם הכריעו כיצד יצביעו | נתניהו: "הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/07/21 18:41 כה בתמוז התשפא

נתניהו: "בנט ושקד אומרים לנו תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו"
נתניהו במליאת הכנסת, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קשיים בקואליציה. תוקפו של חוק האזרחות פג מחר, ולאחר שנפל הבוקר (ב') בוועדה המסדרת, צפוי החוק שמקבל הארכה מדי שני מאז 2003 לעלות להצבעה במליאת הכנסת. בקואליציה עדיין מתקשים למצוא את הפתרון לבור הגדול שנפער בדרכה, ובאופוזיציה, למרות שהמפלגות טרם החליטו כיצד להצביע, ממשיכים להתנגד להיות רשת הביטחון של ממשלת בנט-לפיד.

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו נאם הערב במליאת הכנסת. בדבריו תקף את ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד, על רקע הוראת השעה - חוק איחוד משפחות. "בנט ושקד אומרים שהם הקימו ״ממשלה ציונית״, ממשלה שהיא ״10 מעלות ימינה״ יותר ממשלות אחרות - אבל הם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך, כי הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

נתניהו המשיך בדבריו וטען: "הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת ואומרים לנו: ״תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו״. הם אומרים - ״גלו אחריות״. איפה האחריות שלכם כשהקמתם ממשלה כזו? הקמתם ממשלה שלראשונה בתולדות ישראל תלויה בגורמים אנטי-ציוניים! הדבר האחראי והנכון לעשות הוא להעביר את חוק יסוד ההגירה עוד היום בקריאה טרומית, לדחות את הוראת השעה בחודשיים, ונביא פתרון לבעיה. זה הדבר האחראי לעשות".


(דברי נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, מוקדם יותר היום)

חוק האזרחות השנוי במחלוקת, נחקק באוגוסט 2003 והוגדר כהוראת שעה ומאז מוארך בכל שנה על ידי הכנסת. החוק שולל מתן אזרחות או תושבות לפלשתינים מיהודה שומרון ורצועת עזה שנישאו לאזרחי או תושבי מדינת ישראל. נימוק החוק היה ביטחוני בעיקר: למנוע מצב בו פלשתינים יסייעו לכאורה לגורמי טרור לאחר שאלה קיבלו מעמד קבע בארץ. היה גם נימוק דמוגרפי להוראת השעה: בין השנים 1994-2002, לאחר הסכמי אוסלו, בעיקר כתוצאה מהליך מדורג שמטרתו להביא לאיחוד משפחות, השתקעו בישראל כ-130,000 פלשתינים שקיבלו אזרחות או תושבות ישראלית.