ועדה מבולגנת | מחוסר של השגת רוב, ההצבעה על חוק איחוד המשפחות נדחתה

חוק האזרחות היה אמור לעלות לדיון בוועדה המסדרת, אלא שלקואליציה לא הצליחה להשיג רוב עקב התנגדות מהאופוזיציה וחלקים מהקואליציה. הדיון היה סוער מתחילתו וכלל קיראות גנאי בין חברי הכנסת בהם ח"כ טאהא שקרא לח"כ בן גביר "זבלה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 27/06/21 16:31 יז בתמוז התשפא

ועדה מבולגנת | מחוסר של השגת רוב, ההצבעה על חוק איחוד המשפחות נדחתה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר הוועדה המסדרת חברת הכנסת עידית סילמן כינסה בשעה זו את ההצבעה על חוק האזרחות. ההחלטה הגיעה למרות ואולי בגלל שחברי האופוזיציה הודיעו במהלך סוף השבוע כי לא ישתתפו בדיונים בגלל י"ז בתמוז. בעקבות ההודעה החליטו חברי מפלגות האופוזיציה להגיע להצבעה בוועדה, אלא שלאחר דיון סוער בו הוחלפו דברי גנאי בין משתתפי הוועדה, הקואליציה לא הצליחה להשיג רוב וההצבעה נדחתה.

הוועדה המסדרת דנה בהצעה להעביר את הדיון בהצעת חוק האזרחות והכניסה לישראל לוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון, אולם לא נערכה הצבעה. חברי הכנסת מסיעות רע"מ והרשימה המשותפת התנגדו להצעה. חברי הכנסת מהקואליציה משכו את בקשתם לדבר על הנושא. חברי הכנסת מהאופוזיציה כעסו על החלטת מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג שלא להעלות את הנושא להצבעה. חברי הכנסת צעקו לעבר יו"ר הוועדה, פחדנים. 

הוועדה כאמור התנהלה בצעקות וגידופים בין חברי הוועדה, סביב הצעת החוק. הויכוח הקשה והחריף ביותר התקיים בין  ח"כ ווליד טאהא מרע"מ לח"כ איתמר בן גביר. טאהא איבד את קור רוחו מול בן גביר והחל לגדף: "אל תזכיר את השם שלי מהפה, יא זבלה, תלך לעזאזל, גזען, טרוריסט". בן גביר לא נשאר חייב והשיב גם הוא: "מחבל! מחבלים תומכי טרור יושבים כאן". 

בן גביר גם פנה ליו"ר הוועדה בתלונה: "שאלת אותו אם הוא מגנה את הפגיעה בחיילי צהל?, את יודעת שהוא בעד פגיעה בחיילי צה"ל?, תשאלי אותו, הוא שותף שלך". סילמן לא קיבלה את דברי הביקורת והסתפקה בהערה: "אל תצעק תדבר". מאי גולן התערבה בויכוח לקראה לעבר סילמן: "קודם כל המיקרופונים לא טובים ודבר שני, את לא אמורה לחנך אותו, הוא חבר כנסת בדיוק כמוך אל תגידי לו איך לדבר.

הדיון לא נח לרגע וכל חבר כנסת ניצל את הבמה לתקוף את כל מי שאינו חושב שכמותו, ח"כ אורית סטרוק תקפהגם היא את ח"כ טאהא: "הסיבה שבגללה חוק יסוד ההגירה לא מובא לכנסת ע"י שרת הפנים, ובמקומה מגיע חוק מחורר ובעייתי, היא בגלל שהכסא שלה יושב על הכתפיים של מנסור עבאס ושל ווליד טאהא. גם הכסא של יו"ר הועדה המסדרת יושב על הכתפיים של מנסור עבאס ושל ווליד טאהא".