משחק הזיכרון: מה לפיד ומיכאלי חשבו על החוק הנורווגי רק לפני שנה

ההסכמים הקואליציוניים שנחשפו הערב כוללים מספר סעיפים מפתיעים במיוחד, הסעיף על החוק הנורווגי יכול לעלות לציבור הרבה מאוד כסף ולא מסתדר עם התבטאויות העבר של ראשי גוש השינוי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי 07/06/21 21:59 כז בסיון התשפא

משחק הזיכרון: מה לפיד ומיכאלי חשבו על החוק הנורווגי רק לפני שנה
ראשי סיעות מממשלת השינוי, צילום: רענן כהן

בדרך לממשלה המשותפת חשפו הערב מפלגות יש עתיד וימינה את עיקרי ההסכם הקואליציוני ביניהם, אחד הסעיפים שמעורר ביקורת לא קשור דווקא למשילות בנגב או יהודה ושומרון אלא עוסק בחוק הנורווגי, הסעיף יכול לעלות למשלם המיסים עשרות מיליונים. וראשי גוש השינוי שדרשו את החוק תקפו אותו לא פעם בעבר.

בהסכם בין יש עתיד לימינה נכתב על החוק הנורווגי: "חוק יסוד: הכנסת - יתוקן כך שיורחב החוק הנורווגי בהקצאה אחת נוספת לכל מדרג, כלומר: בסיעה המונה 6 ח"כים יוכלו להתפטר 3 מהם, בסיעה המונה 7-9 ח"כים יוכלו להתפטר 4 מהם ובסיעה המונה 9 ח"כים ומעלה יוכלו להתפטר 5 מהם. החוק יחול על שרים וסגני שרים". זאת העלות הגבוהה שהסעיף התמים לכאורה יעלה למשלם המיסים.

העלות המשוערת של ח"כ בישראל היא כ-672 אלף שקל לשנה, על פי הסעיף יוכלו להתפטר לא מעט שרים מהממשלה על מנת לאפשר מינוי חברי כנסת מהמשך הרשימה ולאפשר לשרי הממשלה לפעול בנוחות מבלי לרוץ למליאה בכל הצעת חוק גבולית. בממשלה צפויים לכהן 28 שרים ו6 סגני שרים, כאמור כל שר שיתפטר יעלה למשלמי המיסים כ-672, מחירו של ח"כ חדש שכולל משכורת, לשכה, רכב, תקציבים ויועצים. כעת ניתן רק להכפיל במספר השרים הגבוה שירצו להתפטר מי מסיבות של מינוי אדם נוסף מהמפלגה ומי מסיבות של תמרון פוליטי. 

ראשי גוש השינוי אמנם קידמו את הרחבת החוק אבל בעבר תקפו את החוק הנורווגי בחריפות, יאיר לפיד שחתם על ההסכם הקואליציוני אמר על החוק הנורווגי רק בשנה שעברה כי: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג׳ובים הנורבגי. 110 מיליון ש"ח לכיסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות. במקום דמי אבטלה לעצמאים ומענקים למובטלים מבזבזים את כספי הציבור על ג׳ובים."

מירב מיכאלי תקפה גם היא את החוק רק בשנה שעברה כשכתבה: "הצבעתי נגד החוק הנורבגי. כשמקצצים תקנים בביטוח לאומי ושירות התעסוקה בשביל לממן ממשלה מנופחת, לא מעבירים חוק שיביא עוד הוצאות על עוד חברות וחברי כנסת. נגד."

גם ניצן הורביץ, יו"ר מר"צ התבטא בעבר נגד החוק הנורווגי, אותו כינה: "קומבינה של מיליונים".