אורבך שוקל להתנגד לממשלה | פשרה בוועדה למינוי שופטים: שקד תכהן ראשונה

הפשרה בוועדה למינוי שופטים הגיעה לאחר שסוכם שאיילת שקד תכהן ראשונה כנציגת הממשלה בוועדה, בעוד שמרב מיכאלי תכהן כסגנית שר | ניר אורבך שוקל להתנגד בהצבעה לממשלה | מנסור עבאס חתם ליאיר לפיד על המסמך לנשיא | הצעה לחלופת תיקים בין בנט, שקד וסער

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/06/21 22:27 כב בסיון התשפא

אורבך שוקל להתנגד לממשלה | פשרה בוועדה למינוי שופטים: שקד תכהן ראשונה
צילום: פלאש 90

שעות ספורות לתום המנדט. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, טרם הצליח להודיע לנשיא המדינה "עלה בידי", אך הערב (ד'), לאחר קשיים רבים מול ימינה ורע"מ, נרשמה התקדמות והפערים לקראת הרכבת ממשלת השינוי הצטמצמו. בדף שאותו אמור להגיש לפיד לנשיא המדינה חתומים מרבית ראשי מפלגות גוש השינוי. שעתיים לפקיעת המנדט הצטרף אליהם גם יו"ר רע"מ, מנסור עבאס. שתי חתימות עדיין חסרות - יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער.

אלה המסמכים שיש עתיד וימינה לא רוצות שתכירו

ניר אורבך מימינה שוקל להתנגד לממשלה המסתמנת, כך פרסם עמית סגל. בחדרו במליאת הכנסת נמצא אלון דוידי שלפני מספר חודשים התפטר מרשימת ימינה מהכנסת. דוידי לוחץ על אורבך להודיע כבר הערב שיתנגד בהצבעה לממשלת השינוי, ובכך להוריד את מספר התומכים בממשלת השינוי ל-60, פחות מהרוב הנצרך בכנסת. 

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, הגיב לדברים: "אני רוצה להאמין בניר אורבך ועידית סילמן, הם עוד יכולים להציל את המצב. נותרה בי תקווה וציפייה קלושה שהם ילכו עם האמת שלהם כמו שיקלי. זו שעת המבחן שלהם שתירשם בדפי ההיסטוריה של עם ישראל לנצח נצחים".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה אמר הערב: "שיקלי כבר קנה את עולמו במחנה הלאומי, ובדין. אורבך נמצא צעד משם. זהו זמנם של נאמני ונאמנות מחנה הימין להיכתב בצד הנכון של ספרי ההיסטוריה למען מדינת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל".

פשרת הוועדה למינוי שופטים: שקד ראשונה

איילת שקד, שותפתו הקרובה של בנט, הסכימה להתגמש הערב בדרישתה לקבלת המקום בוועדה למינוי שופטים - על שולחן המו"מ הונחה הצעה לפיה שקד ויו"ר העבודה, מרב מיכאלי, יכהנו בוועדה ברוטציה.

בחצי הראשון של הקדנציה, כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כאשר לפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח״כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה.

שקד הסכימה לקבל בחיוב את הצעת הפשרה שתואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו. מנגד, מיכאלי סירבה להצעת הפשרה. מאוחר יותר העלתה מיכאלי הצעה לפיה היא תכהן ראשונה בוועדה, אך הפעם שקד סירבה. שעתיים לפני פקיעת המנדט הגיעו לסיכום כי שקד תכהן ראשונה בוועדה ומיכאלי תכהן כסגנית שר, בעבודה הכחישו.

חברי גוש השינוי הסכימו הערב על שינויים בהרכב הממשלה בחציה השני של הקדנציה: לפיד יכהן כראש הממשלה, שקד תכהן כשרת המשפטים. סער יעבור מהמשפטים בחציה הראשון של הקדנציה למשרד החוץ, שאותו יפנה לפיד. בנט שהציע את הפשרה לה כולם הסכימו, יכהן באותה תקופה כשר הפנים וכראש הממשלה החליפי.

מועצת השורא אישרה - עבאס חתם ללפיד

ברקע הניסיונות להגיע לעמק השווה עם רע"מ, מנסור עבאס, הגיש את ההצעות שקיבל לכאורה מנתניהו ואת הסיכומים מול גוש השינוי בפני מועצת השורא, בכדי שהם יכריעו בסוגיות האזרחיות שקריטיות למפלגה, ויחליט את הצעת מי לקבל. בשעות הערב אישרה המועצה ועבאס חתם ללפיד בתנאי שהמו"מ על חוק קמיניץ והכפרים הבדואים בנגב ימשך.

לפנות בוקר נראה היה שבגוש השינוי מתקרבים להסכמות עם המפלגה הערבית. לקראת בוקר דרשו במפלגתו של עבאס את הביטול חוק קמיניץ, אלא שלדבר כזה מפלגות ימינה ותקווה חדשה לא תסכמנה. בכירים ברע"מ אמרו לבכירי גוש השינוי: "נתניהו לוחץ עלינו להעלות דרישות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל". בגל"צ פורסם כי מלשכת ראש הממשלה יצאה קריאה לשרים ולחברי הכנסת של הליכוד להצטרף להפגנה המתקיימת מחוץ לשיחות המו"מ הקואליציוני בכפר המכבייה.

מנסור עבאס

מנסור עבאסצילום: David Cohen/Flash90