פרשנות| כל העיניים נשואות לאיילת שקד

בעוד בנט יעשה כל מאמץ לשמור על אחדות המפלגה, מי שלמעשה מחזיקה את האצבע בסכר היא סגניתו. גם אם יחליטו להצטרף לממשלת ימין בפני שקד יעמוד לחץ אדיר מצד גוש הימין, כאשר צד אחד יעלוב בה והשני יציע לה עולם ומלואו כדי להישאר בגוש

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/05/21 09:29 יט בסיון התשפא

פרשנות| כל העיניים נשואות לאיילת שקד
התקווה האחרונה לפירוק ממשלת השינוי. איילת שקד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

3 ימים לסיום המנדט: סיעת ימינה תתכנס היום (א׳) בשעה 14:00 ברעננה, במהלכה יעדכן יו"ר ימינה, נפתלי בנט, את חברי הסיעה בהתפתחויות הימים האחרונים. הערכות הן כי בנט ינסה לישר קו עם חברי מפלגתו שהם בדרך לכניסה לממשלת השינוי. מול בנט עומדת חזית שעדיין מעדיפה להילחם על הקמת ממשלת ימין, ועליו לשכנעם כי אפשרות זו כבר איננה קיימת ולא נותרה ברירה אלא להצטרף לממשלה עם לפיד. משימת השכנוע העיקרית של בנט היא סגניתו, איילת שקד, שהופכת למי שתכריע את עתיד ימינה בפרט והעתיד המערכה הפוליטית כולה בכלל.

סיעת ימינה חייבת שלפחות שישה מחבריה יהיו שותפים להליכה לממשלת השינוי, אחרת לא יהיו 61 ממליצים להקמת ממשלה. ימינה מחולקת כך, שמתן כהנא ואביר קראה יתמכו בוודאות בכל צעד שבנט ייבחר, ואם זה אומר שזו ממשלת שינוי כך יהיה. מנגד יש את עמיחי שיקלי, מי שמורד באופן גלוי מול בנט בכל הנושא של הקמת ממשלת שינוי, ומסרב להתפטר מתפקידו כחבר כנסת, ובכך מגדיל את הלחץ על בנט למנוע נטישה נוספת בסיעה. שלושת המתנדנדים הם איילת שקד, ניר אורבך ועידית סילמן שעמדותיהם בנושא נותרו עמומות.

סילמן שומרת על זכות השתיקה, אך תלך לפי החלטה המפלגה הסופית, אם ימינה תגיע להסכם ללכת לממשלת שינוי היא תצטרף, אך אם יהיה פילוג היא תהיה חלק מהקבוצה שהחליטה להיות נאמנה לגוש הימין. כל צעד שאורבך יעשה בסופו של דבר יהיה לטובת בנט, או שיצטרף בשקט, או שהערכות הן שהוא יתפטר, ואחריו תכנס שירלי פינטו, שהיא כבר הרבה יותר נאמנה לבנט. לכן העיניים תלויות בעיקר כלפי איילת שקד, שלה הכוח להחליט שלא להצטרף אל בנט, מהלך שעשוי להחריב את מפלגת ימינה ולהוביל את ישראל לבחירות חמישיות. 

הסבירות היא ששקד בסופו של דבר תסכים ללכת עם בנט מתוך ההבנה שממשלת ימין לא תקום, ויש למנוע בחירות חמישיות. לכאורה, היה באפשרותה למשוך את הזמן יותר עבור הסיכוי להקמת ממשלת ימין, וב-21 ימי מנדט הכנסת להכריע. אלא שבנט מעוניין בתשובה סופית כבר היום, לכן לפי המצב הנוכחי שקד תתמוך במהלך של בנט. אך לימין בכלל ולנתניהו בפרט יש סבלנות, וכבר החל מסע של הפעלת לחץ אינטנסיבי על שקד כדי שישתבר. גם אם כבר הערב יכריז לפיד בפני הנשיא "עלה בידי להקים ממשלה", מדבור בשבוע עד השבעתה, שבוע שבו יעשו כמעט הכל כדי ששקד תחזור לגוש הימין התומך בנתניהו.

הלחץ יהיה חיובי ושלילי בו זמנית, בעוד שאנשי הציונות הדתית יכפישו את שקד על כל במה אפשרית, בליכוד ינסו לרקום עמה עסקאות. נתניהו יחל בהצעות שריון בליכוד עבורה ועבור כל מי שיפרוש מימינה, וכן הצעת כל משרד בממשלה שתחפוץ בו. אם שקד אכן מסכימה לרעיון כי בחירות חמישיות הן יותר גרועות מהקמת ממשלה עם לפיד, השמאל והערבים, יהיה עליה להראות חוסן עילאי בימים שיבואו. ישיבת הסיעה הבוקר תהיה רק ירית פתיחה עבור בנט לשמור על אחדות המפלגה, כי כל הקמפיין נגדו שארע בימים האחרונים הם כאין וכאפס לעומת אלו שיבאו בימים הבאים.