אל תהיה צודק תהיה חכם: איך סמוטריץ' מקרב את ממשלת השינוי

הסערה הפוליטית בימין החלה להתבהר, ובקרב האשמות הצדק הוא לגמרי של יו"ר הציונות הדתית. אך האם האסטרטגיה של הטחת האשמות בימינה מסייעת להקמת ממשלת ימין? או שלסמוטריץ' יש בכלל רגשות נקם חזקים יותר מהשאיפה לממשלת חלומותיו?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/05/21 09:57 יז בסיון התשפא

אל תהיה צודק תהיה חכם: איך סמוטריץ' מקרב את ממשלת השינוי
סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היומיים האחרונים היו סוערים מאוד בפוליטיקה הישראלית בכלל וגוש הימין בפרט, כשהמתקפות על מפלגת ימינה חזרו בכל הכוח. ברביעי נשא יו"ר הציונות הדתית את "נאום השקרנים", נגד איילת שקד ונפתלי בנט על כך שהונו את הציבור בטענה שממשלת השינוי ירדה מהפרק. מולו עמדה שקד שתקפה חזרה את סמוטריץ' על כך שבחר למסמס את ממשלת הימין, ושהמגעים עם יש עתיד פסקו במהלך מבצע שומר החומות.

בדיון על האמת, סמוטריץ' הוא הצודק באופן חד משמעי, ימינה באמת לא ויתרה על אפשרות של הקמת ממשלת שינוי ועל ראשות ממשלה לבנט. אמש, אפילו בנט נפגש באופן פיזי עם לפיד על מנת לדון באפשרויות הקיימות. אך עוד לפני כן, ח"כ מאיר כהן התוודה בראיון לגלי צה"ל, כי לאורך כל זמן מבצע שומר החומות התקיימו יחות בין לפיד לבנט. גם נאומה התוקפני של שקד לא שלל את האפשרות להקמת ממשלת, ונראה כי ימינה אכן הציגו מצג שווא של התנערות מהקמת ממשלת שינוי. אז בשאלה מי צודק התשובה היא - סמוטריץ'.

השאלה שעולה האם הצורך להיות צודק של סמוטריץ' אכן מקדם אותו ואת ישראל להקמת ממשלת ימין? לא בטוח. כאקט מחאה הבחירה של סמוטריץ' לתקוף את ימינה היא נכונה, אך אם באמת סמוטריץ' רוצה להקים ממשלה ולמנוע בחירות לא בטוח שפעל נכון. העניין הוא שלאורך כלל מערכת הבחירות כולל בזמן המדט של נתניהו, סמוטריץ' הקפיד לתקוף את ימינה על כל במה שיכל למצוא, אך בכל פעם שנשאל כיצד הוא משפיע באופן חיובי על הקמת הממשלה, שם הוא השיב פעם אחר פעם ש"לא נכון לקיים משא ומן דרך התקשורת". אם כדי להביא הצחה יש לשמור את העניינים מתחת לרדאר אולי גם את ההתקפות על מי שמקים את הממשלה עדיף לשמור בשקט.

הקמפיין המסיבי של סמוטריץ', הכולל פרסומים בעיתונים בסוף השבוע נגד בנט, ייתכן שישיגו את המטרה ההפוכה. נראה כי הבחירה לחזור שוב ושוב על המילה "שקרנים", שימוש בביטוי "תרגיל מסריח", גרמו לימינה לקחת צעד אחורה בכל הקשור לממשלת ימין. את אותן אנרגיות שסמוטריץ' החליט להשקיע בבנט, ולא בסער שמונע יותר את הקמת ממשל הימין, שגם אם היה מתחייב לימין לא הייתה קמה ממשלה, היא שגויה. נראה אפילו כי הבחירה של סמוטריץ' להתעסק בניגוחים בימינה נראים כמעט כמו מניע אישי ונקמני, אשר ישתלם לו במידה וישראל תצא לבחירות, מאשר באמת להקים ממשלה.

מנגד חשוב להגיד, בנט אינו תמים והמעמד שלו כלשון המאזניים מוצאת חן בעיניו, וגם האפשרות כי יהיה ראש ממשלה. אך אם בימין היו משקיעים את אותו הלחץ על בנט גם על גדעון סער או על חברי תקווה חדשה שישברו, לבנט לא היה קייס. הוא היה חייב להוכיח את דבריו כמי שמעדיף ממשלת ימין, והיה נכנס אליה בלי הצעה לרוטציה, ובכך סמוטריץ' היה עומד בכלל שאיפותיו, ממשלת ימין בה הליכוד בלבד מחזיקים בתפקיד ראש הממשלה. לפעמים המשפט הישן והמעצבן "אל תהיה צודק תהיה חכם" הוא נכון לסיטואציות רבות, גם בכל הקשור להקמת ממשלת ימין. אלא אם כן לסמוטריץ' יש כוונות ושאיפות אחרות