בנט בפאניקה | הבטחה אחת נותרה לקיים, ולא, הוא עלול להישאר בחוץ

יו"ר ימינה חוזר לישר קו עם נתניהו וגוש הימין, וכעת הוא מוכן סוף סוף להפעיל לחץ על סער לחזור למחנה הימין. אם יצליח הדבר יסייע לו כפליים: יעמוד בהבטחה היחידה שהיה נכון לקיים - מניעת בחירות חמישיות, וגם יהיה לו אוויר לנשימה לנסות לשקם את שמו עד הבחירות הבאות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 23/05/21 17:31 יב בסיון התשפא

בנט בפאניקה | הבטחה אחת נותרה לקיים, ולא, הוא עלול להישאר בחוץ
חודש אחרון להקים ממשלה. בנט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

10 ימים בלבד נותרו עד לפקיעת המנדט של יאיר לפיד להרכבת ממשלה, ונראה שחלון ההזדמנויות של הקמת ממשלה כלשהי מצטמצם, וההליכה לבחירות חמישיות הולכת ומתקרבת. בתום עשרת הימים של לפיד, המנדט יעבור לכנסת לעוד 21, מה שמותיר קצת יותר מחודש להקמת ממשלה. מי שנמצא בלחץ הגדול ביותר הוא יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שאם לא תקום ממשלה (שהוא חלק ממנה) בזמן שנותר הוא עלול למצוא את עצמו תחת אחוז החסימה בבחירות הבאות.

לאורך החודשיים האחרונים בנט שיחק את המשחק הפוליטי עם הימורים כבדים מאוד, כאלו העשויים לתת לו הצלחה כבירה או מפלה נוראית. כבר משלב הקמפיינים לבחירות בנט הקפיד לא לבחור צד בין מחנות תומכי ומתנגדי נתניהו, ובכך העמיד עצמו כממליך מלכים. עמדה חזקה זו הייתה עשויה אף להביא לכך שבנט על סך 7 המנדטים שלהם זכה, היה עשוי להיות ראש ממשלה כשרוטציה הוצעה לו משני המחנות. אך אחרי 11 ימי מבצע "שומר החומות" בנט איבד את כלל קלפי המיקוח שהיו ברשותו. חברי מפלגתו סירבו לתמוך בו בהליכה לממשלת שינוי, והוא נאלץ לסגת ובכך איבד כוח המינוף שלו על לפיד ועל נתניהו בו זמנית.

ההימור שלקח בנט במהלך התקופה הזו היה יכול להתפרש להצלחה מסחררת, עם סיכוי סביר שהוא יכהן כראש ממשלה ושני תיקים לפחות יינתנו למפלגתו. אך כגודל ההצלחה האפשרית, כך גם גודל המפלה, בנט לא ממש התאמץ מ ידי לעזור לנתניהו להקים ממשלה, ורצה שנתניהו יזיע קצת עבורו ובסוף הוא יכנס כבעל עמדת השפעה חזקה ביותר בממשלה שתקום. מנגד קרץ לו לא פחות ממשלת השינוי בה הו ישמש כראש ממשלה בחלקה הראשון, וגם אם הממשלה ההיא תיפול אחרי זמן קצר הוא יסיים כאשר הוא אוחז בתפקיד ראש הממשלה והאיש שהדיח את נתניהו. אך בסוף נתניהו מוכיח שוב כי הוא האיש החזק ביותר בפוליטיקה הישראלית, וכל כוחו של בנט, כאמור, נעלם כלא היה.

כעת בנט ינסה לכבות את השריפות שהוא עצמו יצר, ויתחיל ליישר קו עם ממשלת הימין תוך חיפוש אחרי מי שישלים ל-61. בנט כמובן לא יעשה זאת בצורה רופסת, ובהודעה שפרסם היום הוא תוקף את נתניהו וממשלתו. אך עם זאת הוא יודע כי הוא חייב לשמור את ההבטחה האחרונה שנותרה לו לקיים והיא מניעת בחירות חמישיות. לכן הוא ברמיזה קורא לסער וגנץ לחזור בהם מההבטחה שלא ישבו עם נתניהו: "יש מספר אפשרויות להקים ממשלה, אם רק נסיר את החרמות ונבין את גודל השעה".בנט עכשיו צריך להזיע בעצמו, אם יצליח יזכה לאוויר של כמה שנים בהם ינסה לשקם שוב את מעמדו, כפי שהצליח בצורה טובה בעבר. אך אם יכשל הוא יגיע לבחירות שבהן הפר את הבטחתו לא לשבת עם לפיד, ובטח לא עם הערבים, אך גם את ההבטחה עליה התעקש לקיים - מניעת בחירות חמישיות.

התרחיש הרע ביותר עבור בנט הן בחירות, בהן הוא עלול להגיע למצב שלא יעבור את אחוז החסימה, אלא אם כן יסכים להתאחד עם הליכוד, הצעה שלא בטוח תגיע. לעומתו, נתניהו ישמח לעוד בחירות, כי הוא טוב בכך, וכל זה יקרה כאשר גם סמוטריץ' עתיד להתחזק בהן כמי שהיה איש עקרונות הימין של זז מילימטר מעמדותיו, ואולי הפעם יקימו ממשלה. אגב, גם אם נתניהו אוהב בחירות, החמישיות יהיו האחרונות עבורו, ולא הרוטציה תפעל ובנובמבר גנץ יהיה ראש הממשלה.