אחרי פקיעת המנדט: הנשיא ייפגש היום עם לפיד ובנט

28 ימי המנדט של נתניהו הגיעו לסופם ללא הצלחה, כעת בפני ריבלין עומדות שלוש אפשריות האם להעביר את המנדט ליו"ר יש עתיד, יו"ר ימינה או להעביר אותו לכנסת. היום יתחיל סבב התייעצויות שני שימשך עד סוף השבוע

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 05/05/21 09:53 כג באייר התשפא

אחרי פקיעת המנדט: הנשיא ייפגש היום עם לפיד ובנט
יעביר את המנדט לבנט? בנט וריבלין, צילום: Hadas Parush/Flash90

בעקבות פקיעתו של המנדט אשר ניתן לראש הממשלה, ח״כ בנימין נתניהו, פנה הבוקר (ד') מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי אל ראשי הסיעות שבכנסת. להלן לשון פניתו: "על פי סעיף 9 לחוק יסוד: הממשלה, מתכוון נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לקבל את החלטתו בדבר המשך תהליך הרכבת הממשלה". לכן בשעות הבוקר עתיד הנשיא להיוועד עם ח״כ נפתלי בנט וכן עם ח״כ יאיר לפיד. בהמשך היום יקבעו פגישות נוספות בהתאם לבקשת חברי הסיעות ולשיקול דעתו של הנשיא.

עוד נכתב בהודעת בית הנשיא: "נשיא המדינה שוקל לזמן בפניו את חברי הכנסת האחרים, המועמדים לתפקיד הרכבת הממשלה, וכן לקבל את עמדתן של כל הסיעות, ככל שיהיו מעוניינות בכך". לבסוף פנה אל יתר ראשי הסיעות: "במידה וסיעתך מעוניינת להציג את עמדתה בפני נשיא המדינה בטרם יקבל את החלטתו לפי סעיף 9, הנך מתבקש להעביר את עמדת הסיעה בכתב, לכל המאוחר עד השעה 14:00. ככל שיעלה הצורך בבירורים נוספים, ישקול הנשיא את זימון נציגי סיעתך להצגת עמדתם בפניו, כל זאת על פי לוחות הזמנים הקבועים בחוק".

כזכור, 28 ימי המנדט שנשיא המדינה ראובן ריבלין העניק לראש הממשלה ,בנימין נתניהו, פקעו והסיכוי להקמת ממשלת "ימין מלא" אבד לסבב זה. במהלך החודש האחרון על נתניהו היה שלושה מאבקים עיקריים מול שלושת מפלגות הימין - ימינה, הציונות הדתית ותקווה חדשה. מול הראשונה המאבק היה להשיג את נאמנותה לגוש הימין, מול השנייה להסכים לקבל את תמיכתה של רע"מ ומול השלישית למצוא דרך להסכים בכל זאת להיכנס לממשלה עם נתניהו. המנדט תם ונתניהו לא הצליח לשבור אף חזית.

בשלושת הימים הקרובים הנשיא יקים התייעצויות מחדש, בהם יחליט למי יעניק את המנדט הפעם: האם ליאיר לפיד, נפתלי בנט או לכנסת. בימין לכאורה היו מוכנים להמליץ על בנט לנשיא, אך בשל חוסר המחויבות שלו בפומבי להקים ממשלת ימין בלבד, נראה כי לא יזכה בתמיכתן. מי שככל הנראה יקבל את המנדט בסוף השבוע יהיה יאיר לפיד שזכה בפעם הקודמת לתמיכה של 45 חברי כנסת, וייתכן שבפעם הזו יזכה אף יותר כאשר תקווה חדשה ורע"מ עשויות להצטרף לרשימת הממליצים.