עמית הלוי: "שסמוטריץ' יחשוב לפני שהוא לוחץ על כפתור 'השמד' לממשלת נתניהו"

חבר הכנסת לשעבר מהליכוד מסביר בראיון לכיפה מדוע הוא תוקף את ההימנעות של סמוטריץ' מהקמת ממשלה עם עבאס: "די להתנהגות הגלותית הזו שמפחדת ממי שאינם יהודים, מה אנחנו לא הריבון בארץ? מה אנחנו נעלם? שב למשא ומתן עם עבאס ותעמוד על העקרונות שלך"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/05/21 21:11 כב באייר התשפא

עמית הלוי: "שסמוטריץ' יחשוב לפני שהוא לוחץ על כפתור 'השמד' לממשלת נתניהו"
חכ"ל עמית הלוי, צילום: Gershon Elinson/Flash90

שעת השי"ן מתקרבת, ובעוד פחות משלוש שעות יפקע המנדט שהוענק לבנימין נתניהו לפני 28 ימים על ידי נשיא המדינה. במהלך החודש האחרון על נתניהו היה שלושה מאבקים עיקריים מול שלושת מפלגות הימין - ימינה, הציונות הדתית ותקווה חדשה. המאבק מול הציונות הדתית דרש שסמוטריץ' יסכים לקבל את תמיכתה של רע"מ, ובכך להקים ממשלה.

לאורך היום התקיים מאבק ברשתות החברתיות בין חכ"ל עמית הלוי מהליכוד לבין סמוטריץ', כשהראשון מאשים אותו בצורה קשה על כך שבשל התעקשותו לא תקום ממשלה. סמוטריץ' בעיקר כעס על סגננו של החריף של הלוי, מאשר על הביקורת שהטיל נגדו. בראיון לחדשות כיפה מסביר הלוי מדוע ביקר בצורה קשה את סמוטריץ', "כל הכישורים האידיאלים של שסמוטירץ' מחזיק בהם, הם היו רק כלפי תמונה אידיאלית במקום להתחבר למציאות".

עוד המשיך הלוי: "צריך לבחון עבור הציבור את המציאות הקונקרטית שלפניו, ולקדם את האפשרות הכי טובה עבור הציבור ששלח אותו. אני האזנתי בשבועיים האחרונים לסמוטריץ', סטרוק ורוטמן והם מזלזלים מאוד בכך שתקום כאן ממשלת שמאל, הם מקלים מראש בהשלכות הבינלאומיות והאזוריות שאם תיפול ממשלת הימין בישראל. מצופה ממנהיג להגיע להחלטות מתוך כובד ראש, מדינת ישראל זה לא משחק לגו".

בכל זאת לא היה ניתן להעביר את הביקורת בצורה מעודנת יותר, ולא בשפה קשה?

"אני כתבתי בעמוד הפייסבוק שלי, שעם גודל הידידות והערכה ככה גודל האכזבה, וזו אכזבה עניינית. אני ציפיתי מבצלאל סמוטריץ' שבאופן ענייני ורציני יחשוב לפני שהוא לוחץ על כפתור 'השמד' על ממשלת נתניהו. לא כך מתנהג מנהיג ציבור. לא באתי לעלוב בו באופן אישי, אלא באתי להתייחס להגדרה של האחריות המוטלת עליו. ההיסטוריה שלנו מלמדת אותנו בין אם זה מ'ענוונותו של זכריה בן אבקולס' או אם זה בא בא שלא מענווה, אנשים גורמים בפזיזות לדברים שיש להם אחריות דרמטית לחיינו הלאומיים. סמוטריץ', סטרוק ורוטמן לא מכריעים בדבר שבתוך המפלגה שלהם, הם מכריעים עבור המדינה כולה וזה דורש החלטות בכובד ראש".

https://www.facebook.com/Bezazelsmotrich/posts/1945182142302820

אתה לא מוצא אמת בדבריו של סמוטריץ' כי לא נכון לקיים משא ומתן עם עבאס ושהדבר עלול לתת חותמת כשרות להקמת קואליציה עם מפלגות ערביות?

"ההיפך, אני חושב שסמוטריץ' היה צריך קודם למצות את האפשרות של הקמת ממשלה עם רע"מ. בצלאל אומר דברים חשובים, אבל הדקדקנות שלו היא לא בפרופורציות לדבר העיקרי, והדבר העיקרי זה שהציבור הערבי מוסלמי בישראל עובר תהליך משמעותי. ניתן לראות זאת רק מהבלגן שנוצר מהגינוי של הקטן והמינורי של עבאס לפיגוע בצומת תפוח, אבל המהומה היא לא סתם הם עוברים תהליך. עבאס הודיע כי הוא שם רק את העניינים האזרחים על הפרק, ומניח בצד את כל העניינים הלאומיים.  מהלכים כאלה הימין צריך להוביל ולא לתת לשינוי לקרות דרך השמאל והרשימה המשותפת, כי שם התהליך יהיה לפרק את הזהות הלאומית שלנו". 

עוד הוסיף הלוי: "יכול להיות שהמשא ומתן לא היה צולח עם רע"מ, יכול להיות שעבאס היה מציג לפני סמוטריץ' עמדות קשות מידי - ייתכן, אבל לכתחילה היה צריך לקיים מולו משא ומתן כשאנחנו דוחפים את הערכים שלנו. די להתנהגות הגלותית הזו שמפחדת ממי שאינם יהודים, מה אנחנו לא הריבון בארץ? למה מפחדים ממה יקרה עוד יומיים, מה אנחנו נעלם? שב למשא ומתן עם עבאס ותעמוד על העקרונות שלך ועל הזהות של, מי ביקש להפקיר את הערכים שלנו? מה כבר דרש עבאס?".

אתה כבר לא אופטימי שתקום ממשלת ימין הלילה?

"אני לא אופטימי. והכל בגלל מה? חשבונות קטנים וצהלות של ילדים כנגד נתניהו בין שהם מוצדקים או לא". 

אולי היה נכון שנתניהו כבר היה מוותר על ראשות הממשלה, ככה ממזמן הייתה קמה ממשלה אחרת?

"הגיע הזמן להתבגר. די להתנהל בנקמות קטנות, זה לא שזה לא קיים בפוליטיקה, אבל זה לא צריך להיות בסדר היום הלאומי שלנו. שיתכבדו כל הנעלבים, גם אם בצדק, ויכבדו את רצון העם, יש מיליון שש מאות איש שהצביעו לנתניהו, אפילו מיליון שמונה מאות אם מחשבים את שני המנדטים שתרם נתניהו לסמוטריץ'".

מי בעינך אשם יותר בכך שלא קמה ממשלה: סמוטריץ', בנט או סער?

"תחרות מיותרת. כל אחד תרם את חלקו ויש לו מניות בנושא, כל אחד והסיבה שלו. ההיסטוריה לא תזכור את הדברים האלה כמו שהיא לא זוכרת את גדיאל בן סודי ונחבי בן ופסי, אלא רק את כלב בן יפונה ויהושע בן נון שלקחו את האחריות על ההיסטוריה ושמו את עם ישראל לפני החשבונות האישיים שלהם. צריך לתקן את השיח הפוליטי שלנו, אסור שהפוליטיקה תקבע לפי חשבונות אישיים או דוגמטיות במקרה של סמוטריץ'".   

  

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן