האם סמוטריץ' באמת מעוניין בהקמת ממשלת ימין?

יו"ר הציונות הדתית מתחזק באופן ברור כי הוא איש הימין האידאולוגי ביותר בכנסת, ולא חושש מלהעביר ביקורות על ימנים אחרים שלא פועלים בהתאם. אך הסגנון החריף שעלול להרחיק אחרים ממנו, מראה כי תדמיתו כימני יותר חשובה מהקמת ממשלת ימין עליה לכאורה הוא נלחם

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 28/04/21 09:49 טז באייר התשפא

האם סמוטריץ' באמת מעוניין בהקמת ממשלת ימין?
עסוק בלהרחיק ולא בלקרב. סמוטריץ', צילום: Sraya Diamant/Flash90

6 ימים נותרו להקמת ממשלת ימין, אך ככל שהזמן עובר נראה כי הסיכוי כי תקום אחת כזו הולכת ומרחיקה. דוגמה בולטת לכך אלו אירועי אמש (ג') בישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התנהל בצורה ברוטלית בה חשף שוב כי מניעיו האישיים קודמים לקואליציה מתפקדת. נתניהו דווקא החל בצעדים חיוביים מול סער, בנט ואפילו גנץ, אך המאבק על משרד המשפטים מוכיח כי נתניהו מעדיף את התיק הנחשק מאשר לדאוג לתדמית של מנהיג ממלכתי. אך לא רק מעשיו של נתניהו עשויים להרחיק את הקמת ממשלת הימין אלא גם תגובתו של יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ'.

תגובות רבות יצאו במערכת הפוליטית על הנעשה בישיבת הממשלה, כשהחשובות שבהן הן של גדעון סער ונפתלי בנט. סער כבר הכריז בקול כי מעשיו של נתניהו הרחיקו אותו מהקמת ממשלה עמו: "הסאגה בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון". בנט אמנם נשאר עם מסר עמום כהרגלו אך נראה כי גם לו יש מורת רוח מהתנהלות נתניהו: "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. אין לנו מדינה אחרת. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה". אלא שדווקא תגובתו של סמוטריץ' היא המפתיעה מבין כולם.  

למרות שסער ובנט אינם חברים בממשלה, סמוטריץ' איכשהו הצליח דווקא לבקר אותם על ההתנהלות בישיבה: "אדוני היועמ"ש, אביחי, אל תדאג. קצת סבלנות. אוטוטו נפתלי ואיילת מקימים את 'ממשלת השינוי'. ואתה תחזור להיות ראש הממשלה האמתי". סמוטריץ' באופן כללי הפך מאוד חריף בביקורת שלו בשבוע האחרון, במוצאי שבת הטיח ביקורת מאוד קשה על נתניהו בכל הנוגע להתנהלות הביטחונית שלו בירושלים: "יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף אותו". הביקורת הנוקבת לא עברה בשקט בליכוד וראו את דבריו של סמוטריץ' כחוצפה וכפיות טובה.

מהרגע שיצא לדרך עצמאית סמוטריץ' מקפיד להראות על כל בימה אפשרית כי הוא איש הימין בכנסת, אחד שיזכיר זאת בכל פעם מחדש. אך מעבר להדגשת הערכים בהם הוא מאמין, הוא לא חוסך ביקורת נגד כל אחד אחר ממחנה הימין שלא פועל לפי האידאולוגיה שלו. הביקורות של סמוטריץ' הן לגיטימיות, ויראו כנכונות עבור רבים במחנה הימין, אך האם צורת ההתבטאות שלו מועילה להקמת ממשלת ימין?

סמוטריץ' דווקא יודע למתן ביקורת למען שלמות המחנה, רק לפני חמישה ימין סיפר על סרטון שפסל בתקופת הבחירות כי היא יכלה לפגוע בשמו של בנט. אך סמוטריץ' משנה גישה ומקפיד לעלוב ותקוף כל מועמד פוטנציאלי להקמת ממשלת ימין. ככל שנתניהו מנסה למצוא פתרון להקמת ממשלה, סמוטריץ' בכל פעם מחדש מקשיח עמדות ונהנה בינתיים משתיקתו של נתניהו. אך האם באמת סמוטריץ' סבור שלתקוף את בנט בכל סיטואציה, ואף לצאת נגד ראש ממשלה יועילו בהקמת ממשלה? האם סמוטריץ' קיים מעשים גם חיוביים כדי להביא את גדעון סער לממשלה? אולי יותר חשוב לו לשמור על תדמית הימני לסבב הבחירות הבא ולקוות שבפעם הבאה הוא יעמוד בראש מפלגת הימין הגדולה ובנט הוא זה שיפול?