ח"כ אבי מעוז: "אין זרמים ביהדות, יש יהדות אחת" | צפו

בעימות שהתנהל בין גלעד קריב מהעבודה ואבי מעוז ממפלגת נעם במליאת הכנסת, אמר האחרון כי אין זרמים ביהדות וצריך לעשות הבחנה ברורה "בין התייחסות לתנועות לבין התייחסות לכל יהודי. אף יהודי לא דחוי בשל האמירה הזו". לאחר מכן אמר: "כל יהודי הוא אח"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/04/21 12:53 כה בניסן התשפא

ח"כ אבי מעוז: "אין זרמים ביהדות, יש יהדות אחת" | צפו
אבי מעוז, צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת התכנסה היום (ד') לדיון במסגרתו דיווחה שרת התפוצות, עומר ינקלביץ' על פעילות משרדה בממשלה ה-35. ינקלביץ', שלא התמודדה בבחירות לכנסת ה-24 ביקשה גם לסכם את תקופתה בפוליטיקה הישראלית ואמרה: "ביקשתי להביא בעצמי את הבשורה ולהוכיח שזה אפשרי שגם אישה חרדית יכולה להשתלב בליבת העשייה של הפוליטיקה של מדינת ישראל".

ינקלביץ' הוסיפה: "דווקא אלו שמדברים גבוהה גבוהה על שילוב נשים ומגנים את החרדים על-כך שאינם משתלבים, דווקא הם היו אלו ששלחו את החיצים הכי רעילים ומלאי השנאה. דווקא לליברלים הללו לא הייתה מילת הגנה על אישה שהעזה לצאת מהריבועים המקטלגים, מהסטיגמות המגבילות ולהשתלב במיינסטרים ולהשפיע מבפנים. איך אפשר לדבר על תקרת הזכוכית של נשים ושל מיעוטים מצד אחד ומהצד השני לשים רגליים למי שמנסה לשבור אותה?".

לאחר שסקרה את פעילות משרדה, אפשר יו"ר הכנסת יריב לוין לחברי הכנסת לשאול שאלות. במוקד הדיון עמדה השאלה בדבר יחסה של המדינה לזרמים השונים ביהדות התפוצות, נושא שעורר ויכוח בין חברי הכנסת החדשים גלעד קריב ואבי מעוז.

גלעד קריב

גלעד קריבצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

קריב ממפלגת העבודה, הרב רפורמי הראשון שנבחר לכנסת אמר: "כל עוד מדינת ישראל אינה מוכנה להכיר באופן מכובד ושוויוני בכל זרמי העם היהודי, בכל קהילות העם היהודי, ההשקעה החשובה של ממשלת ישראל בקשר עם התפוצות לא תועיל. מכיוון שהאנשים אינם מוכנים שביד אחת ישקיעו בהם וביד השנייה יסתרו על פניהם ויאמרו להם אתם יהודים סוג ב' וסוג ג' ומדינת היהודים מוכנה לקבל אתכם כתיירים מזדמנים אבל לא לתת לכם לחוש כאן כי זו גם המדינה ששייכת לכם."

מי שהגיב כאמור לדברי קריב היה מעוז ממפלגת נעם השייכת לסיעת הציונות הדתית: "יהודי הוא מי שהסמכות העליונה ההלכתית בעם היהודי, שזאת הרבנות הראשית מזה דורי דורות, קובעת שהוא יהודי. בהתייחסות שלנו ליהודי התפוצות, אנחנו כמובן עם אחד כל היהודים ואנחנו קוראים לכולם לעלות לארץ ישראל".

מעוז המשיך ואמר: "יש הבדל בין יהודי פרטי לבין תנועות או כמו שאתם נוהגים לומר זרמים, אין זרמים ביהדות, יש יהדות אחת. אלה זרמים חדשים ואנשים רוצים לחדש כל מיני דברים אבל היהדות היא כבר למעלה מ-3,000 שנה, יהדות אחת שנשענה על התורה ועל התורה שבעל פה. הסמכות הבלעדית שמוסמכת לפרש את התורה והתורה שבעל פה - זו הרבנות הראשית".

"אף יהודי לא דחוי בשל האמירה הזו. תעשו הבחנה ברורה בין התייחסות לתנועות, לאידאות, לדעות, לבין התייחסות לכל יהודי. כל יהודי הוא  אח, כל יהודי הוא בשר מבשרנו. אבל בדעות אנחנו נילחם על הדעות, נילחם על האמת הזאת, ואנחנו פה בדיוק בשביל העניין הזה".

 


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן