הממליצים והמשכנעים | סיכום היום הפוליטי

סמוטריץ' ביקש מבנט להצטרף לנתניהו, לפיד אמר כי בנט לא סומך על ראש הממשלה. הפלונטר רחוק מלהיפתר ו-80% מהציבור סבורים כי ייערכו בחירות חמישיות בשנה הבאה | כל מה שקרה היום בפוליטיקה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/04/21 23:18 כב בניסן התשפא

הממליצים והמשכנעים | סיכום היום הפוליטי
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחירות 2021: מחר (ב') יגיעו הסיעות השונות לבית הנשיא ויתנו את המלצותיהן להקמת הממשלה. מסתמן כי לא צפוי להיות מועמד שיזכה בהמלצה של 61 חברי כנסת, אך השעות האחרונות בכל זאת מביאות עימן מתח בנוגע לחלק מן המפלגות שטרם הצהירו על המלצתן.

 

 

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הצהיר הערב על דרכו במגעים להקמת ממשלה, במהלך ישיבת סיעתו בכנסת. סמוטריץ' קרא לסער ובנט "לחזור הביתה", למחנה הימין, והבהיר את אי-נכונותו להקים ממשלה בהישענות על מנסור עבאס.

"כל המלצה שלך שהיא לא נתניהו תקרב אותנו לממשלת שמאל. אם תמליץ על עצמך ו-7 המנדטים שקיבלת בבחירות - תקרב אותנו לממשלת שמאל", אמר סמוטריץ' לשותפו לשעבר ויו"ר ימינה בהווה. על האפשרות להישען על רע"מ אמר סמוטריץ' בנחרצות: "ממשלת ימין לא תקום בתמיכת מנסור עבאס, לא במשמרת שלי. לא אהיה זה שחתום על הכשרת שוללי המדינה היהודית".

 

 

גם יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער, הצהיר הערב על כוונותיו במגעים להקמת ממשלה. "לא נצטרף ולא נתמוך בממשלה בראשות נתניהו, ונפעל בכל כוחנו להקמת ממשלת שינוי במדינת ישראל". סער הוסיף ואמר על מה שהיה ביתו הפוליטי עד למערכת הבחירות האחרונה: "אני אומר לאנשי הליכוד - לכו היום ותעשו את הדבר האמתי והנכון שיכול גם להציל את התנועה שהייתה פעם מפוארת. אני קורא ואומר לכם: חסלו את הביביזם לפני שיחסל את הליכוד".

 

 

אולם, על אף הניסיונות, הן של סער והן של סמוטריץ', לגרום לבנט להעביר את תמיכתו למנהיג הגוש של כל אחד מהם, בנט טרם הצהיר על המלצתו מחר בבית הנשיא. למרות זאת, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע הערב, בשיחות סגורות, שבנט צפוי לחבור לגוש מתנגדי נתניהו, כך על פי פרסום בכאן חדשות. לאחר שיחתם של השניים אמש, לפיד מבהיר כי יו"ר ימינה יביא להקמת ממשלה עימו: "יש התקדמות משמעותית בשיחות עם בנט, מעריך שאפשר להקים איתו ממשלה". לפיד הבהיר כי בנט לא סומך על ההבטחות של נתניהו, וכי "החרדים יצטרפו לממשלה כזאת יום אחרי הקמתה". 

 

בנט ולפיד. מי יהיה הראשון ברוטציה

בנט ולפיד. מי יהיה הראשון ברוטציהצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

 

לבסוף, נדמה כי ההנחה הנכונה ביותר לקראת סבב ההמלצות בבית הנשיא מחר היא מה שחושב הציבור. מדד הקול הישראלי החודשי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום, מראה כי רוב גדול מהישראלים חושבים כי יתקיימו בחירות חמישיות בשנה הקרובה. בנוסף, רוב הציבור אינו מרוצה מתוצאות הבחירות – כאשר שביעות הרצון הגבוהה ביותר נרשמה בקרב בוחרי רע"מ ואילו הנמוכה ביותר בקרב מצביעי ימינה.