סמוטריץ': נפתלי, תפסיק לזרות חול בעיני הציבור

יו"ר הציונות הדתית הגיע לאולפן כיפה וטוען כי עדיף בחירות חמישיות מאשר ממשלה שהיא לא ימין: "אני מבין שנתניהו לא מושלם, אבל לחשוב שבגלל זה נלך למשהו שהוא לא מתחיל בכלל, בעיניי זה הזוי זה מוזר". בנוסף קורא ליו"ר ימינה: "תתגבר על העניינים האישיים ותודיע שאתה הולך לשבת עם נתניהו"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 21/03/21 14:03 ח בניסן התשפא

סמוטריץ': נפתלי, תפסיק לזרות חול בעיני הציבור
בצלאל סמוטריץ' באולפן כיפה , צילום: כיפה

יומיים לבחירות, ומחנה הימין מפוצל לשניים, כאשר מהעבר האחד עומדים נפתלי בנט וגדעון סער ראשי ימינה ותקווה חדשה, לעומת בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' ראשי הליכוד והציונות הדתית. ח"כ בצלאל סמוטריץ' מטיח בפני בנט פעם אחר פעם על כך שהוא מסרב להודיע שיכנס לממשלה עם הליכוד והימין ומשאיר פתח לממשלה עם יאיר לפיד ויש עתיד, וקורא לו להגיע לאיחוד השורות של מפלגות הימין תחת הליכוד. 

אתה מזכיר שאתם רוצים ממשלת ימין על מלא, והליכה עם הליכוד, השאלה היא האם בסוף, הליכוד הוא בכלל ימין, אין להם מצע, הם לא מצהירים מה הכוונות שלהם, בתקופה שלהם היו פינוי עמונה ונתיב האבות, וחאן אל אחמר, כל הדברים האלה קורים בזמן שלטון הליכוד. ליכוד זה ימין?

"אין ספק שבצד היכולות והזכויות הרבות שיש לנתניהו במדינת ישראל, אני רוצה שנשים דברים על השולחן, אנחנו חייבים לו הכרת הטוב וצריך להיזהר גם אצלנו לאמץ טרלולים של אנשים כפויי טובה ומוזרים מהפגנות בלפור, אני שומע גם אצלנו אנשים שמאבדים פרופורציות. אבל אין ספק בצד היתרונות שלו, נתניהו רחוק מלהיות מנהיג הימין מושלם, ואין ספק שגם ממשלת הימין בראשות הליכוד ונתניהו שתקום אחרי הבחירות, נצטרך להיאבק ולהתאמץ על כל הישג ועל כל ערך שחשוב לנו, ועדיין, בפוליטיקה בוחרים בין חלופות, זאת אומנות האפשר, מי שרוצה לטעון, שבגלל שנתניהו הוא לא מושלם - נלך לממשלה עם יאיר לפיד, ומרב מיכאלי, ואביגדור ליברמן וניצן הורוביץ. זאת ממשלה שאין סיכוי בעולם, שוב, אני שומע זריית חול בעיניים.

הציונות הדתית לא תפנה עורף למחנה הלאומי, ולא תשב עם היריבים שלנו בשמאל, כדי לא לנתק את החיבור ההיסטורי הזה, כי שם יש לנו מחנה משותך שממנו והלאה אפשר להצעיד את ישראל למקומות טובים. הליכוד היא בוודאי מפלגת ימין". אני רוצה לומר למי שצופה בנו, יש לנו שתי חלופות ממשלת ימין של המחנה הלאומי, שלא תהיה מושלמת, אנחנו לא נשב שם על זרי הדפנה, אנחנו נעבוד שם קשה.

צריך להבין, כשמרב מיכאלי אומרת שהמקום המסוכן ביותר לילדים לגדול זה המשפחה שלהם, אתה מבין איזה אמירה נוראה זאת? כשיאיר לפיד אומר שהכסף קבור בין יצהר לאיתמר, המשמעות היא הקפאה וייבוש והרעבה של מפעל ההתיישבות. כשניצן הורוביץ מתנגד לחוק הלאום, אביגדור ליברמן אומר את זה, ככה נייהד את הנגב והגליל? ככה נחזיר את המשילות והריבונות לאזורים האלה? כשמרב מיכאלי מתאמצת לקעקע את הרוב היהודי במדינת ישראל ולאזרח את הסודנים והאריתריאים, אלה השותפים שאיתם בנט רוצה להרכיב ממשלה. 

הקושי הכי גדול אחרי הבחירות זאת הקמת קואליציה, אנחנו יודעים על התנאים שלכם, שהצבתם אותם גם לנתניהו. מה יקרה כשהוא שוב יעשה בפעם המי יודע כמה, שהוא יכניס לקואליציה מפלגת שמאל, זה תנאי מבחינתכם להגיד אנחנו לא יושבים בממשלה עם מפלגת שמאל? 

"אנחנו יושבים קודם כל עם כל מפלגות המחנה הלאומי. אני מקווה שסער ובטח בנט, שמסרב לצערי עד לרגע זה להתחייב שאם יהיו 61 מנדטים לימין הוא יבוא. אני כואב מאוד את העובדה הזאת, זה אובדן דרך, טעות בניווט ערכית ובוודאי פוליטית, אני מקווה שהוא יבוא ואם נתניהו חס וחלילה לא ייתן, אנחנו לא ניתן לזה לגיטימציה ולא נהיה חלק מזה. אנחנו נהיה רק בממשלה שיהיו בה כל מפלגות המחנה הלאומי, ואם הימין בישראל יבין את גודל השעה, יצא מהבית ויצביע לנו, שכולם יודעים שבלי הציונות הדתית אין ממשלת ימין". 

אם בנט לא מצטרף וגם סער לא, ומציעים במקום זה מפלגות שמאל - אתה מוכן להיכנס לקואליציה כזאת?

"נתניהו תמיד כשהיה יכול, היסטורית - הלך לשמאל, לקח את אהוד ברק ואת ציפי לבני. כרגע הוא לא יכול, כל מי שקצת מבין את לוח השחמט, אף אחד לא רוצה לשבת איתו. הרי ברור שיאיר לפיד לא יעשה את הטעות של גנץ לשיטתו, ויכנס עם נתניהו וייתן לו לפרק אותו, הם לא ייכנסו, לנתניהו אין אפשרות אלא להקים ממשלת ימין, ולכן כוחנו בתוך הממשלה הזאת, יהיה מאוד גדול כי בלעדינו אין ממשלה, מה שיאפשר לנו להביא אותו לעשות גם דברים שהוא לא עשה או לא עשה מספיק טוב בשנים הקודמות, כן אני רוצה ממשלה של המחנה הלאומית, נתניהו הוביל את הליכוד שהיא המפלגה הגדולה בהרבה, פי 3 מכל מפלגה אחרת והוא היחידי שיכול להרכיב ממשלת ימין, בתוכה אנחנו נאבק ונתאמץ ונלחם ונביא אותה לעשות דברים טובים, גם אם זה לא יהיה מושלם, החלופות של ממשלה עם השמאל, גרועות פי אלף, ואני מצר על כך שעד לרגע זה, יומיים לפני הבחירות , בנט לא מסוגל להסתכל בעיניים של הציבור ולומר, חברים אני אשב בממשלת ימין ולא אלך לממשלה עם השמאל, חבל שהוא למסוגל להתחייב על כך". 

ממשלה רק עם מפלגות ימין או בחירות חמישיות, אלה האופציות מבחינתך? 

"כן, אני חושב שאין ברירה והציבור הישראלי מבין שאין ברירה, אני חושב שזה ידרוש מבנט ומסער לשים בצד את המשקעים האישיים את העלבונות את הכעסים, גם אם הם צודקים, לשים בצד את האינטרסים והמאווים הפוליטיים, שגם אם הם לגיטימיים, צריך נורא להיזהר מלדחוק את הקץ, אתה לא יכול להיות ראש ממשלה עם 10 מנדטים, לא גדעון ולא נפתלי, שימו בצד את העניינים האישיים, שימו במרכז את טובת מדינת ישראל, טובת הציבור הישראלי, את ערכי הימין והציונות הדתית. שוב, אני מבין שנתניהו לא מושלם, אבל לחשוב שבגלל זה נלך למשהו שהוא לא מתחיל בכלל, בעיניי זה הזוי זה מוזר וזה בעיקר מסוכן". 

את התנאים שאתה מציב לנתניהו, אתה מציב גם לבנט ולסער? 

"אין דבר כזה. אני לא מוכן לשתף פעולה עם אשליה ואולי אפילו רמייה של הציבור. כי הקמפיין הזה שאומר אנחנו נחליף את נתניהו מהימין, נעשה את זה בלי הליכוד כי אף אחד לא חושב שהליכוד עם ה-30 מנדטים שלו ישב תחת סער ובנט עם 10 מנדטים לכל אחד, אבל זאת תהיה ממשלת ימין, זאת תהיה אחיזת עיניים של הציבור." 

אתה מתנגד מהותית לשבת תחת בנט כראש ממשלה? תסכים לשבת תחתיו? 

"למה לא? אבל בנט לא מסוגל כעת להרכיב ממשלת ימין. אנחנו לא עסוקים בסוגיות תיאורטיות, אנחנו אנשי מעשה, כנסת וממשלה אלה ביטויים מעשיים, אנחנו עומדים יומיים לפני בחירות, מפת המנדטים מאוד ברורה, זה או ממשלת ימין שהיחיד שיודע להרכיב אותה זה נתניהו והליכוד, או ממשלה עם שמאל שאולי תיתן רוטציה  כזאת או אחרת לבנט וסער, זה לא יעבוד ולא יקדם שום דבר ממה שחשוב לנו. אני אומר לנפתלי, עזוב, הגענו לרגע האמת, מספיק עם קמפיינים, מספיק עם לפזר חול, מספיק עם מסכי עשן שמנסים ללכת עם ולהרגיש בלי, תסתכל לציבור בעיניים ותגיד לו - אני בא לממשלת ימין של 61 או שאני הולך עם השמאל כי החלטתי שהכי חשוב זה להזיז את נתניהו בכל מחיר.  זאת השאלה, וכיוון שאתה איש ימין, אתה איש ערכי, אני מכיר אותך, תתגבר על העניינים האישיים ותודיע שאתה הולך לשבת עם נתניהו".

ביום חמישי בראיון לכיפה, אמר בנט שאתה האשם בכך שבג"ץ הכיר בגיורים הרפורמיים בגלל שאתם לא הסכמתם להכיר במתווה ניסים, והוא טוען שהקיצוניות מרחיקה אתכם. 

אין גבול לשקרים? אני אזכיר שמתווה ניסים הונח על שולחן הכנסת בכנסת ה-20, בנט היה יו"ר הבית היהודי ואני הייתי מספר 8 ואחרון ברשימה. אז לומר שאני טרפדתי את המתווה מהמקום ה-8. בנט קח אחריות. אתה היית יו"ר המפלגה, אתה התנגדת למתווה ניסים והבנת שזה לא יכול לעבור בהרכב קואליציה כזה עם המפלגות החרדיות. אתה זורק את זה עליי, אתה היית היו"ר, איילת שקד הייתה יו"ר ועדת שרים לחקיקה כשרת משפטים. להפיל את זה עליי זה הזוי. מה כן? אני שם את הדברים על השולחן, אני חושב שיש במתווה דברים טובים ויש בו חסרונות. העובדה שהוא מוציא את הגיור מסמכות הרבנות הראשית ומייצר סטנדרטים שונים בגיור היא רעה. הוא מקים רשם נישואין חדש מחוץ לרבנות הראשית היא סכנה גדולה. העובדה שמשה ניסים מבקש בפעם הראשונה מאז קום המדינה להתערב בשיקול ההלכתי בחוק, ולקבוע מה יהיה שיקול הדעת של דייני הגיור. קיבלנו פסק דין של בג"ץ שמיד עם הקמת הממשלה - יתוקן, אני אומר לך את זה באחריות".

הרבה מהציבור הדתי חושש מרשימת הציונות הדתית, שנתפסת ומזוהה כחרדלית, כהניסטית והומופובית, אמרת בריאון ל"מקור ראשון" שהתקשית למצוא "לייטים" למפלגה. זה כי לא הצלחת או כי כי הם לא רוצים לבוא? 

"כשקראנו לעצמנו הציונות הדתית, באנו לבטא את השליחות ואת המשימה שאנחנו לוקחים על עצמנו. אני יודע שאני מזוהה ומיוצג עם זרם מסוים, אנחנו שבמפלגה שלנו יש סקאלה רחבה, לא חושב שמיכל וולדיגר היא חרד"לית, חלי צינקין גם, אני לא אוהב את התיוגים והקטלוגים האלה. הפתרון הוא מפקד ופריימריז, הבטחנו ונקיים. הפריימריז יבטא שזאת מפלגה של הציבור, ולא נועדה לשרת מטרות פוליטיות של מישהו. אי אפשר לאחוז את החבל בשני קצותיו. כשבנט היה בראש, הצד התורני לא ברח, עכשיו כשאנחנו בראש "הלייטים" בורחים, אני רואה עכשיו שהצד התורני הוא הרבה יותר ליברל וסובלן, ומגלה הבנה. זה לא סוד שרציתי את הבית היהודי, חגית משה פיטרה את זבולון אורלב והביאה את המו"מ למבוי סתום. השתדלנו, בנינו רשימה מגוונת, ובעיקר מפלגה שלא שייכת לי ולא לאף אחד אחר מהרשימה. היא שייכת לציבור שיהיה שותף בעיצוב הרשימה שלה".