המדריך למתלבט: המפלגות שבחרו להתעלם

שבוע וחצי לבחירות ורבים מהמגזר הסרוג מתלבטים עדיין למי להצביע. מערכת כיפה פנתה בשאלון לכלל המפלגות, על הנושאים החשובים למצביע הדתי. אלא שיש כמה מפלגות שלא רואות צורך לשתף את הבוחרים בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/21 19:50 כז באדר התשפא

המדריך למתלבט: המפלגות שבחרו להתעלם
לא נענו לקריאה, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

הבחירות מתקרבות בצעדי ענק, והבוחר הדתי הקלאסי הפך לסחורה הכי חמה בשוק, תנודת המצביע הדתי בין המפלגות, והספקטרום הרחב של המפלגות שקורצות למגזר, הציבה אותו כיעד עבור מפלגות רבות שחושבות ומקוות שאולי הפעם הם יהיו המפלגה שתגרוף את מירב הקולות מהמגזר. על מנת לעשות לבוחר הדתי קצת סדר, שלחנו לכל מפלגה שאלון קצר, ובו עיקר הנושאים הקריטיים למצביע הדתי - דת ומדינה, בטחון והתיישבות, מערכת המשפט וכמובן ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

המדריך לדתי המתלבט: תקצירי המצע של המפלגות לכנסת ה-24

המפלגות שבחרו לענות על השאלון שלנו: מפלגת ציונות דתית, תקווה חדשה, ישראל ביתנו , יש עתיד ומפלגת העבודה. אך היו גם מפלגות שבחרו שלא להשיב לשאלון אותו הגשנו, ביניהם ניתן למנות את הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה. 

ימינה

דווקא המפלגה שהייתה צריכה להיות הראשונה לענות היא מפלגתו של נפתלי בנט, שעל אף שהוא טוען כי הוא ימין כללי ברור לו שהבסיס הוא עדיין המגזר הציוני דתי. אך ישנה מגמה מאוד בולטת בסבב הבחירות האחרון של נפתלי בנט, מאז שהכריז כי הוא רוצה להיות ראש ממשלה הוא מתרחק מהמגזר באופן בוטה. כדי לא להישאר מפלגה מגזרית, בנט ממעט להתראיין בתקשורת המגזרית, אם בכלל, ואת העבודה בנושא הוא משאיר למספר 4 במפלגה, ח"כ מתן כהנא.

אך לא רק ההתעלמות באה כאן לידי ביטוי, לאחר סקרים מחמיאים לאורך המרוץ, נראה כי בימינה מאמינים באופן בוטח כי המגזר הציוני דתי יבוא בעצמו להצביע גם בלי קמפיין, ולכן במפלגה מרגישים בנוח שלא לתת תשובות קונקרטיות הנוגעות לשאלות המגזר. מי שהרבה לבקר את ימינה על כך הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיצא נגד הקמפיין שקודם כל כלכלה, והניסיון לטשטש את האפשרות כי יקימו ממשלה יחד עם יש עתיד ומפלגות מהגוש השמאלי. אי המענה לשאלון הוא דוגמה נוספת לביטחון שיש לימינה בהצבעה אוטומטית של הבוחר הדתי בו.

הליכוד

מפלגה נוספת שעמלה לאורך השנים להשיג את קולותיהם של המגזר הציוני דתי, זו מפלגת השלטון העומדת בראש מחנה הימין. בליכוד מדובר בתהליך שקיים כבר מספר שנים, הביטחון של נתניהו בניצחונו פעם אחר פעם הפך אותו לפנים ולמהות המפלגה. לא סתם בבחירות הקרובות מפת חלוקת הגושים כבר אינה מחולקת לימין ושמאל אל למחנות "כן ביבי" , "לא ביבי". הליכוד הפכו את הבחירות לריב פרסונלי סביב דמותו של ראש הממשלה. בנוסף חשוב לציין כי למפלגה אין מצע כבר כמה שנים, ולכן היא מסתפקת בכל פעם במסרים שנקבעים מראש בישיבות מטה, כשהפעם הכותרת היא חיסונים.

בנוסף, כפי שציינו בטור שפורסם באתר, נתניהו מקפיד הפעם שלא לפנות לציבור הדתי לאומי, כבעבר. נתניהו מזהה כי בסבב הבחירות הנוכחי גוש נאמניו חשוב יותר מליכוד גדול, היות ואין לו קואליציה מובטחת מימין. נתניהו עמל שלא יהיו קולות ימין שייזרקו ותמך בחיבור בין סמוטריץ' ובן גביר, על אף הביקורת הציבורית שהגיעה בעקבות החיבור. בליכוד לא תוקפים את האפשרות כי עצמה יהודית תהיה בקואליציה, על מנת להבטיח שהרשימה של הציונות הדתית תעבור את אחוז החסימה.

ש"ס ויהדות התורה 

במפלגות החרדיות נראה כי מלכתחילה אין השקעה יתרה לפנות לציבורים שאינם בהכרח קהל היעד שלהם. ביהדות התורה מצהירים באופן גלוי כי קהל היעד שלהם הוא הציבור החרדי האשכנזי בלבד, ודי להם בזה. ש"ס לעומתם מקווים לפנות לצד העדתי של מצביעיה, ורואה בציונות הדתית, ולא מעט בצדק, כמעוז אשכנזי נוסף. בנוסף בש"ס יותר מודאגים מזליגת הקולות בפריפריה מש"ס לציונות הדתית ולכן עיקר המאמץ של המפלגה הוא לציבור הספרדי מסורתי על כל גווניו, ולא למגזר הסרוג בפרט.