אפליקציית הקולות של ימינה והליכוד - לא חוקית

ימינה והליכוד השיקו בכסף רב אפליקציה לניהול ואיסוף מידע על תומכים פוטנציאליים לקרת הבחירות הקרובות, אך הרשות להגנת הפרטיות מחייבת לקבל את הסכמת הבוחרים להשתמש בנתוניהם באפליקציה

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 23/02/21 23:00 יא באדר התשפא

אפליקציית הקולות של ימינה והליכוד - לא חוקית
קלפיות לבחירות , צילום: פלאש 90

על מנת לשלוט בעבודת השטח של הקמפיין ביום הבחירות, שיקרה ממש בעוד 27 ימים, במפלגות ימינה והליכוד השיקו את אפליקציית אלקטור (ELECTOR)  - אפליקציה לאיסוף נתונים של תומכים פוטנציאליים, במטרה להגיע אליהם ביום הבחירות. פעילי המפלגות ירשמו תומכים פוטנציאליים באפליקציה של כל מפלגה, ואז ביום הבחירות ייווצר "מאגר מצביעים" שיוכלו לנטר לקלפי ברגע האמת. 

למעשה, משתמשים באפליקציה יכולים להזין בה שמות של מכרים וחברים בעלי פוטנציאל הצבעה למפלגה ולהוסיף למאגר הבוחרים גם את מספרי הטלפון של המצביעים הפוטנציאליים — מידע שלא נמצא בפנקס הבוחרים. 

אולם, המפלגות לא יוכלו להשתמש באפליקציות הללו יותר, או לפחות לא במתכונת הנוכחית. הרשות להגנת הפרטיות פרסמה היום (ג') הבהרה בנוגע להנחיות לציבור ולמפלגות המתמודדות לכנסת ה-24. הרשות הבהירה מהן "מכלול מגבלות השימוש בפנקס הבוחרים והאחריות המוטלת על המפלגות גם בעת קבלת שירותים שונים מספקים חיצוניים ובכלל זה שימוש באפליקציות ובפלטפורמות לניהול הקשר עם הבוחרים".

ברשות מדגישים כי "ניתן לבצע שימוש באפליקציות לשם ארגון וניהול מידע מפנקס הבוחרים ושמירת הקשר עם הבוחר". לצד זאת, "חל איסור על שימוש במידע אישי, מקום בו לא ניתנה לגביו הסכמה תקפה ומספקת של האדם עליו נאסף המידע, לאחר שהוסברו לאותו אדם המטרות והשימושים בו ולמי יימסר, לרבות איסוף מידע על תומכים פוטנציאליים במפלגה כזו או אחרת".

המסקנה היא כי ניתן לאסוף שמות תומכים במפלגות לאפליקציות השונות, אך רק אם "התומך הפוטנציאלי הסכים לאיסוף המידע אודותיו". הרשות להגנת הפרטיות מבהירה כי "ככל שמפלגה מעוניינת לבצע איסוף מידע אישי אודות תומכים פוטנציאליים באמצעות אפליקציה, עליה להבהיר במפורש לכלל המשתמשים באפליקציה כי חלה חובה לקבל את הסכמתו של כל תומך פוטנציאלי לאיסוף המידע אודותיו ולשימושים בו".

הנחיות אלו של הרשות לקראת הבחירות לכנסת ה-24 מתפרסמות בעקבות אירוע אבטחת מידע חמור שאירע במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-23. פנקס הבוחרים ומידע אישי רגיש נוסף שהוזן לאפליקציית אלקטור, דלף לאינטרנט, והרשות להגנת הפרטיות קבעה כי מפלגת הליכוד, מפלגת ישראל ביתנו וחברת אלקטור תוכנה בע"מ "הפרו בהתנהלותן את הוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, ואת תקנות הגנת הפרטיות התשע"ז-2017".