סמוטריץ': "בנט רוצה להיות ראש הממשלה, מה לעשות שבשביל זה אתה צריך להיות הרוב"

יו"ר הציונות הדתית מסביר באולפן כיפה למה דווקא ההתחייבות שלו לממשלת ימין תפתור גם את הבעיה הכלכלית: "אם תהיה ממשלה יציבה היא תתמודד טוב גם עם האתגרים הכלכליים". נותן גיבוי מלא לבן גביר: "לא אקבל בשום אופן החרמה שלו". ומסביר מדוע כתפיסה ניתן לכפות חיסונים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 17/02/21 14:41 ה באדר התשפא

סמוטריץ': "בנט רוצה להיות ראש הממשלה, מה לעשות שבשביל זה אתה צריך להיות הרוב"
בצלאל סמוטריץ' באולפן כיפה , צילום: כיפה

חמישה שבועות לבחירות, וראשי מפלגות הפונות לציונות הדתית החלו בקמפיין מסיבי הפונה למגזר. על קולו של המגזר מתחרים בעיקר ימינה ומפלגת הציונות הדתית, ובכך מפלגות השתיים את המגזר לשני חלקים. בראיונות שונים דואגים בימינה להזכיר כי האשם בפילוג הוא בצלאל סמוטריץ' שבחר לפרוש מהרשימה המאוחדת של ימינה. יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיע לאולפן כיפה כדי להשיב על הטענות.   

"טוב יעשה בנט אם לא נתעסק בלתקוף אחד את השני, שכל אחד ישווק את מרכולתו" פותח סמוטריץ'. "אני לא זזתי ממקומי שש שנים, באתי ממפלגה דתית לאומית ונשארתי במפלגה דתית לאומית. החלטתי להרים את הדגל של הציונות הדתית, ונפתלי אומר זאת שוב ושוב שלא צריכה להיות מפלגה מגזרית, אני מאמין שכן. צריך מפלגה דתית ולא מפלגה שיש בה דתיים כמו בליכוד, תקווה חדשה וימינה. מפלגה ציונית דתית הייתה מקום המדינה ואנחנו ממשיכים אותה. זו אותה מפלגה שמראשית קום המדינה הייתה אחראית על זהות היהודית של המדינה, על ההתיישבות ועל מפעלי תורה ורווחה. זו הציונות הדתית כתנועה, זו גם תנועה שיש לה זרוע פוליטית. אני לא זזתי מכך מילימטר  

נפתלי החליט שהוא פונה לקהלים אחרים, הוא לא רוצה להיות ראש הציונות הדתית אלא ראש הממשלה, מה לעשות שבדמוקרטיה כדי להיות ראש ממשלה אתה צריך להיות הרוב? הציונות הדתית היא עדיין לא הרוב במדינת ישראל, ואני באמת לא רוצה להיות ראש ממשלה, אין לי יומרות כאלה. אני רוצה לייצג את התנועה הזו ואת הציבור הזה, את הרצונות שלו ואת הצרכים שלו. ציונות דתית חזקה תשפיע על כל ממשלה שתהיה חלק ממנה, כמו שהיה עד היום. מגזריות זה לא דבר שלילי, קטן או מצמצם, מגזריות זה דבר ששומר על עמוד שדרה, שמתוכה פועלים לכל מדינת ישראל. מזה גם נגזר, האם אנחנו שמים את הערכים שלנו בצד לכמה שנים, ולא מתחייבים להקמת ממשלת ימין. אנחנו מתחייבים לערכים הללו גם כשיש משברים אחרים, לא במקום אלא במקביל".

אתה מבטיח לדאוג לערכי ההציונות הדתית אך יש קודם משבר כלכלי שצריך לטפל, אתה תעמוד על כך שיעובר תקציב השנה?

"בוודאי. גם לטיפול במשבר כלכלי צריך קודם כל ממשלה הומוגנית, תראה דוגמה מהממשלה האחרונה שהוקמה במטרה להילחם בקורונה ולא אמורה להיות בה ויכוחים על דברים טריויאלים. הרציונל היה ששמים הכל בצד, כמו שנפתלי רוצה, ומתעסקים רק בקורונה, בפועל את הקורונה לא מנהלים, את הכלכלה לא מנהלים, תקציב לא מעבירים שנתיים, ומה הסיבה? כי הממשלה לא הומוגנית. לכולם היה ברור שהיא לא תחזיק הרבה זמן, ולכולם היה ברור שבחירות זה עניין של זמן, ונכנסים לקמפיין בלתי נגמר. במקום לטפל בטובת המדינה, היו עסוקים בלחבל אחד במאמצים של השני ולכן לא עובר תקציב. מי שרוצה לטפל נכון בכלכלה צריך ממשלה יציבה, ממשלה יציבה זו ממשלה הומוגנית. אי אפשר בישראל לשים הכל בצד, זה היה נכון גם ב-2013 עם ברית האחים וממשלה הטרוגנית שהחזיקה בסוף שנה ושלושה חודשים. אם תהיה ממשלה יציבה היא תתמודד טוב גם עם האתגרים הכלכליים, לכן יש להצביע למי שחותר לממשלת ימין".

התחייבתם להמליץ על נתניהו, ואם תעמוד אפשרות להקים ממשלת ימין בלי הליכוד, תצטרפו אליה?

"לא הודענו שאנחנו תומכים בנתניהו, זה הפוך לחלוטין. אני סירבתי לחתום על הסכם עודפים עם נתניהו מבלי שהוא יחתום לנו בכתב להקים ממשלת ימין איתנו, נתניהו חתום על זה בהסכם. אנחנו מסרבים להיכנס לשיח הפרסונלי של כן ביבי לא ביבי, אני מדבר רק על ממשלה עם קווי יסוד וערכים. לא ניתן לממשלה שנתמכת על קולות של תומכי טרור, וששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני לא רואה גם עין בעין עם מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ' ויאיר לפיד. גם אין חיה כזו שתקום ממשלת ימין בלי הליכוד, לפי הסקרים איך אפשר להקים ממשלה שלא תכלול את הליכוד ששווה כ-30 מנדטים. בואו לא נזלזל באינטליגנציה של הציבור, יש או ממשלת ימין על מלא שכוללת את הליכוד, חרדים, הציונות הדתית וימינה, או ממשלה עם השמאל שאין בה מכנה משותף ערכי ולא יהיה אפשרי לקדם בה דבר. להיפך אנו נחזור אחורה, כי אין חיה כזו שלוקחים פסק זמן מהנושאים האחרים. היחידים שמתחייבים לממשלת ימין זה אנחנו". 

נתניהו התחייב שיבנה בירושלים אם אתה ובן גביר מתאחדים, אתם עמדתם בצד שלכם, מה עכשיו?

"לא היה ולא נברא. נתניהו לא דיבר איתי, וגם לא הייתי מעלה בדעתי להעלות את ארץ ישראל לסחורה פוליטית. צריך לבנות בירושלים כי צריך לבנות. אני לא צריך שאף אחד ישלם לי על זה שהתחברנו, עשינו זאת כדי שאף קול בימין לא ילך לאיבוד".

בכל ראיון של שותפים קואליציונים מדברים על כך שהם בעדך אבל נגד בן גביר, אתה שלם עם זה?

"הביקורת על החיבור בימין מתסכלת אותי, כי היא מלמדת על חוסר עמוד שדרה, אנחנו כל הזמן מסתכלים שמאלה כדי לקבל אישור מעיתון הארץ. אם הם מעקמים את האף על בן גביר, אז גם אנחנו נסתייג מהם, מספיק. בן גביר הוא לגיטימי מאוד, אי אפשר לקחת קבוצה שלמה בישראל ולהדיר אותה מהמשחק הפוליטי, זה גם מסוכן כי אז תאלץ אותה לחפש פתרונות אחרים לא דמוקרטיים. אני רוצה אותם במהלך הדמוקרטי, ומי שלגיטימי שיהיה חבר כנסת לגיטימי שישמש גם בכל תפקיד אחר, גם להיות ראש ממשלה אם הציבור יבחר בו. אני לא מוכן לחרמות האלו, שרק מחדדות את זה שצריך מפלגה ציונית דתית גדולה ומאוחדת. מה יהיה בהמשך תלוי גם בבן גביר עצמו, אם בן גביר ירצה להיות חלק מהקואליציה, אני לא אקבל בשום אופן החרמה שלו. אני עוד לא מתעסק גם בחלוקת תיקים, אגב יש איזושהי תחושה שלהיות חבר כנסת זה לא מכובד, אני בכנסת ה-20 הייתי חבר כנסת ארבע שנים לא הרגשתי פחיתות כבוד ולא דרשתי לעצמי תפקידים. לא אקבל החרמות של בן גביר, ואני מקווה שהליכוד לא יעמיד אותנו בדילמה הזו".

בראיון לרשת ב' אמרת שאתה תומך בכפייה של חיסונים, הצעד הבא זה איסור מכירת סיגריות?

"לא אמרתי את זה. אני לא בעד כפייה של חיסונים, מה שאמרתי שבאופן בסיסי אין זכויות וחרויות מוחלטות בדמוקרטיה. אנחנו חסידים של חרויות, זכויות קניין, חופש פרט וזכותו של אדם על גופו, כאמריה עקרונית אבל זה לא מוחלט. כשלחברה יש אינטרס ציבורי חזק מספיק, אנחנו פוגעים בזכויות הפרט שלה. כמו גיוס לצבא, אנחנו לוקחים את הזכויות של אדם לשלוש שנים ומסכנים את חייו בכפייה. כתפיסה עקרונית מותר לכפות, אלא שבנושא החיסונים אני גם לא חושב שצריך לכפות, הסברה נכונה ותמריצים נכונים יעשו 90% מהעבודה. אני עומד מאחורי האמירה שאם המדינה הגיעה למסקנה שכדי להוציא אותנו מהמשבר צריך לחסן את האזרחים, אז לגיטימי לומר שמדינה פותחת את המשק רק עבור מי שהתחסן. מי שלא רוצה שיישאר בבית ויהי אדון לעצמו בשטחו הפרטי, במרחב הציבורי תוכל להיות אם אתה לא מסכן את אותו. שורה תחתונה: לא לכפות אלא לתמרץ, ואם המדינה אומרת שבשביל לחזור לשגרה צריך להתחסן אז תתחסן, ואם לא תישאר בבית, זכותך".