ניר אורבך: "8 שנים אמרו שאני סוס טרויאני, גם בימים הכי קשים שנשארתי בבית היהודי"

מס' 6 בימינה, מצטער על תוצאות הפריימריז בבית היהודי אך שמח שבסוף תמכו בימינה: "הייתה לי את החוכמה הפוליטית לבוא למפלגה שמייצגת את הציונות הדתית, ועובדה שהבית היהודי בא אחריי". על ישיבה עם בן גביר: "לא פוסלים אף אחד באופן אישי". ובעד לתמרץ מתחסנים: "אנחנו בעד מתן העדפה למי שמתחסן"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 14/02/21 17:57 ב באדר התשפא

ניר אורבך: "8 שנים אמרו שאני סוס טרויאני, גם בימים הכי קשים שנשארתי בבית היהודי"
ניר אורבך באולפן כיפה, צילום: כיפה

הבחירות מתקיימות בעוד 36 וימים, אך במגזר הדתי עוד בהלם מהפילוג שבין ימינה לבין הציונות הדתית, וכל זה כשהבית היהודי נמצאת בחוץ. מס' 6 ברשימת ימינה, ניר אורבך, הגיע לאולפן כיפה כדי להשיב על מה שקרה מאז עזיבתו את הבית היהודי בזמן וההצטרפות לימינה. "לא עזבתי הכל ועברתי לימינה" מבקש אורבך להבהיר ומציג את השתלשלות הדברים מעיניו מאז החל כמנכ"ל הבית היהודי ב-2013, "הגעתי לבית היהודי יחד עם נפתלי ואיילת ב-2013, התחלו משהו חדש של מפלגה עם בסיס ציוני דתי אך עם קריאה לציבור רחב יותר".

לדעת אורבך המודל של הבית היהודי ב-2013 הוא המודל שצריך להמשיך גם כעת  "היו לנו 12 מנדטים והיה בהם תמהיל נכון של ייצוג של 8 מהבית היהודי ו-4 מהאיחוד הלאומי. נסתי להמשיך את הסגנון הזה בבית היהודי גם אחרי שנפתלי ואיילת עזבו, נשארתי שנתיים נוספות בבית היהודי כדי להמשיך את התמהיל הזה".  אמנם לפי אורבך הרעיון נגדע עבורו ברגע שיצאו בבית היהודי לפריימריז: "לצערי היו בחירות בבית היהודי, וכולם יודעים את ההתערבות שהייתה לראש הממשלה בזה. בסוף עמדו שתי תפיסות שעמדו לשאלה, אני הובלתי תפיסה של שילוב בין הבסיס הדתי והבאת ציבור נוסף, אבל בבית היהודי בחרו את התפיסה שלהישאר מסוגרים. בחרו ללכת לציונות דתית שלא מותאמת למציאות הפוליטית הקיימת".

לבסוף התגלגלו הדברים שהבית היהודי הביעה תמיכה חיצונית בימינה ללא ריצה לבחירות, בעוד שניר נמצא במקום ה-6 והריאלי, "אני קיבלתי את ההחלטה שלי, זו הייתה החלטה על דרך שבה צריך לנהוג והבאתי אותה לימינה. זה הוכיח את עצמו כי בסוף כל הבית היהודי הצטרף לימינה, ומתן האות ב'. זה מוכיח שהדרך שהובלתי היא הדרך הנכונה".

התפארתם בכך שקיימתם פריימריז, כמעט יחידים שעשו זאת, אבל כשהפסדת נטשת לימינה

"841 איש הגיעו ביום קר להצביע וזו תעודת כבוד, אבל מה שקרה בהמשך זה שניסו להתחבר עם בצלאל ולנעם ועצמה יהודית, דברים שהתרעתי בפניהם וקרה מה שקרה. לצערי העסק שם קרס, ואני שמח שלי הייתה את החוכמה הפוליטית לבוא למפלגה שמייצגת את הציונות הדתית, ועובדה שהבית היהודי בא אחריי".

יש שיגידו שאתה סוס טרויאני, רצית לחבור לימינה, לא ניצחת אז הלכת בכל זאת לימינה בלי המפלגה

"8 שנים אומרים עליי שאני סוס טרויאני, גם בימים הכי קשים שאני נשארתי בבית היהודי ואני הצלתי אותו. אבל בסוף אנחנו לא סוסים אנחנו בני אדם, ואנחנו לא הולכים עם הרסן להתרסק. ראינו מה קרה, ואני חזיתי זאת מראש, אני סירבתי ללכת עם בצלאל נעם ועצמה יהודית, ידעתי שזה מה שיקרה ולצערי זה קרה. אם אני הייתי מנצח בבית היהודי, אז הייתה למפלגה שתי מקומות בעשירייה הראשונה וכוח משמעותי כבית יהודי בתוך ימינה".

צריך מפלגה מגזרית בכלל?

"ימינה היום היא מה שהיה בבית היהודי ב-2013, מפלגה כלל ישראלית עם בסיס ציוני דתי איתן. זה התחיל לפני 8 שנים וכעת זה מגיע למיצוי שלו - מישהו ציוני דתי שיכול להגיע לראשות הממשלה, על זה דיברנו ועכשיו גם הציבור מאמין שזה יכול לקרות".

אתם סגרתם את הרשימות כבר ברביעי, היית ממליץ לחגית בכל זאת להתחבר עם סמוטריץ'?

"אני לא עוסק בזה כרגע. חגית קיבלה את ההחלטות שלה, בצלאל קיבל את ההחלטות שלו, החלטה לפצל את הציונות הדתית, הוא נמצא איפה שהוא נמצא ואנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים".

תשבו עם בן גביר באותה ממשלה?

"את העניין של בן גביר יצר ראש הממשלה נתניהו, ולכן זו שאלה שצריך לשאול אותו. אנחנו בפוליטיקה. אני באופן אישי לא עסוק בפסילות, אנחנו מתעסקים בחיבורים, אנחנו לא פוסלים אף אחד באופן אישי. הציונות הדתית גם לא פוסלת אף אחד באופן אישי. ברגע שהשאלה הזו תהיה רלוונטית אנחנו נבחן אותה בכובד ראש, עם שיקולים מהותיים ולא שיקולי לגופו של אדם כזה או אחר".  

האם תמליץ לאנשי הבית היהודי להצביע לסמוטריץ' כדי לא לבזבז קולות, כמו שהיה בסבב א' עם הימין החדש?

"שנתיים אנחנו עושים חשבונות, ואנחנו לא רוצים להיכנס אליהם יותר. בוודאי שאנחנו לא רוצים לבזבז קולות, מי שיצר את הפילוג אותו צריך לשאול למה הוא עשה את זה. אנחנו עסוקים בדבר אחד, להביא כמה שיותר קולות למפלגה שמייצגת הן את הציונות הדתית והן את המפלגה שמייצגת את הציבור הערכי הימיני בישראל, כדי להקים ממשלה טובה - ממשלת ימין בראשות נפתלי בנט".

אם הברירה היא ממשלה עם נתניהו או בחירות חמישיות מה תעשו?

" בנט הוכיח שהוא מספיק אחראי לא לגרור אותנו שוב לכאוס. השאלה היא לא כן ביבי לא ביבי אלא השאלה היא מי יכול להחליף את נתניהו, והתשובה החד משמעית היא רק בנט יכול".

מתווה החינוך מתעכב והילדים עדין בבית. אתה תומך בחיסון לילדים ומורים לצורך חזרה לבתי הספר?

"קודם צריך לבנות תכנית הוליסטית כוללת, וחיסון זה אחד הדברים, ודאי כמחסנים זה מניע את החינוך וגם את המשק. השאלה החשובה זה האם יש תכנית יציאה ליום שאחרי? חצי שנה שמערכת החינוך נמצאת בכאוס, למשל עד היום לא יודעים להכניס למערך הלימודים את הזום, המערכת צריכה לקבל ניעור מהיסוד. אז אנחנו בעד תכנית הדבקה אפס, ובנוסף בעד לקחת ערים ירוקות ולתמרץ אותן. אני לא מדבר על סנקציות ולאיים על אנשים להתחסן, אלא לתמרץ את מי שכן יסכים. כל זה כאמור כחלק מתכנית כוללת עם ראשי הערים, כמו עם אלון דוידי, ראש עיריית שדרות שהוא חלק מהתכנית אותה אנחנו מגבשים והוא טיפל בנושא יפה. אנחנו בעד מתן העדפה למי שמתחסן, אך לא לכפות זה כבר לא דמוקרטי".