למה בבית היהודי מתמהמהים במינוי מנכ"ל חדש למפלגה?

לאחר 8 שנים של אורבך בתפקיד המנכ"ל, בבית היהודי לא ממהרים למנות אדם חדש. מי שסומן לתפקיד, שוקי זוהר, כנראה שלא יזכה בו כפי שציפו במפלגה. האם זה קשור לסמוטריץ'? או שבמפלגה ישנם שיקולים אחרים?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 26/01/21 12:34 יג בשבט התשפא

למה בבית היהודי מתמהמהים במינוי מנכ"ל חדש למפלגה?
טרם נמצא מנכ"ל חדש. חגית משה וניר אורבך, צילום: דוברות

שבוע לניצחונה של חגית משה בפריימריז לבית היהודי, והערב (ג') תבחר גם הרשימה של המפלגה חמישה שיבחרו מתוך שבעה, כשלמעשה נראה שרק מי שייבחר במקום הראשון יהיה במקום ריאלי. המפלגה שנמצאת במצב לא מזהיר, מתעכבת בבניית המפלגה מחדש, וזה כולל את האיחוד עם מפלגת הציונות הדתית שנותר תקוע. אך לא רק במבנה המפלגה יש עיכוב, אלא גם במינוי מנכ"ל חדש למפלגה. כבר לפני שבוע נפגשה משה עם יריבה, ניר אורבך, והשניים סיכמו  על סיום תפקידו של אורבך כמנכ"ל המפלגה לאחר 8 שנים, אך מינוי חדש טרם הוכרז.

לא כך היו הדברים בהתחלה, מי שסומן בקרבת משה כמחליף של אורבך הוא שוקי זוהר, חבר מרכז ותיק ואחד מהתומכים המובהקים של היו"ר הנבחרת. בשיחה עם בכירים בבית היהודי הובהר כי זוהר היה האיש שאמור היה להתמנות לתפקיד, במידה ואכן חגית משה תנצח. בסופו של דבר זוהר טרם קיבל את התפקיד, על אף התמיכה בזוהר במרכז המפלגה גם עכשיו, במרכז מעדיפים לסגת ולתת לחגית משה להכריע מי יהיה המנכ"ל הבא.

ישנן מספר טענות שעלו מדוע המינוי מתעכב, האחת טוענת כי המינוי תלוי בהסכמה של סמוטריץ', כחלק מתנאי האיחוד. אולם טענה זו הוכחשה מכלל הצדדים. בהתחשב בכך שמשה וסמוטריץ' נפגשו פעם אחת בלבד, ומאז נדחו הפגישות הנוספות, וטרם החלו במשא ומתן על תנאי האיחוד לא נראה כי זו הסיבה. בנוסף בכירים בבית היהודי דוחים  את הטענה ואומרים כי השמועה על המינוי שצריך לקבל את אישורו של סמוטריץ' היא ספין שמגיע מכיוון ימינה, על מנת להציג אי יציבות בציונות הדתית.

לפי סביבתה של משה הסיבה לעיכוב ואי מינויו של זוהר לתפקיד, נובעת משיקולים כלכליים. בבית היהודי נמצאים בחובות של 21 מיליון שקל, תביעות משפטיות, משרדי פרסום שמחכים להסדרי חובות, בנקים שנושים ועוד. בשביל להוציא את המפלגה מהתסבוכת הכלכלית מחפשים במפלגה מנכ"ל מקצועי, שידע לנהל את המשבר הכלכלי.
כפי הנראה כעת, מינויו של זוהר לא יתקיים על אף התמיכה במשה, והמינוי יתעכב עד שיימצא אדם מקצועי שיהיה מקובל על יושבת הראש החדשה.