מתן כהנא בעקיצה לסמוטריץ': "מי שמאמין בהכל או כלום - מסיים בלי כלום"

ח"כ מימינה העלה שוב את נושא מתווה ניסים בנושא הגיור, על מנת להזכיר שיש לתת לבג"ץ מתווה ולא הוא הוא עשוי להכריע נגד העמד השמרנית. המתווה אותו מציע כהנא היה בעמדת מחלוקת בינו ובין בצלאל סמוטריץ' שהתנגד לו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 13/01/21 10:15 כט בטבת התשפא

מתן כהנא בעקיצה לסמוטריץ': "מי שמאמין בהכל או כלום - מסיים בלי כלום"
מחזיר את הדיון על מתווה הגיור. סמוטריץ' וכהנא, צילום: כיפה

יומיים בלבד לפרידה בין הימין החדש ומפלגת הציונות הדתית, וקרב העקיצות החל דווקא סביב נושאי דת ומדינה. ח"כ מתן כהנא מפרסם הבוקר (ד') פוסט המזכיר כי על המדינה להציג מתווה חדש לבג"ץ בנושא הגיור, לקראת הדיון שיערך בנושא. כהנא מזהיר כי אם לא יאמצו מתווה מקל יותר בג"ץ עשוי להכריע בצורה שהרבנות ובתי הדין יפסידו את מערך הגיור בישראל. המתווה עליו ממליץ כהנא הוא מתווה ניסים, מתווה עליו חלק בעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ' שטען כי יש להישאר עם מערך הגיור הממלכתי כפי שהוא היום. 

"שלשום בג"צ קבעו שלא ינתנו למדינה יותר הארכות ואם לא יוסדר עניין הגיור הם יכריעו בנושא. אנחנו מכירים את בג"צ ויודעים בדיוק איך יכריעו" כתב כהנא. חבר הכנסת מימנה טוען כי יש לאמץ את מתווה ניסים ואף צרף מכתב תמיכה של רבני הציונות הדתית התומכים במתווה: "אם יש צורך באיזה תיקונים בהצעת החוק של מר משה ניסים - מן הראוי לקרוא לו ולתקן יחד את הצריך התיקון" נכתב במכתב המקורי. כהנא אמנם לא כותב זאת במפורש, אך מכוון את אי קבלת המתווה אל שותפו לשעבר בצלאל סמוטריץ' : "מי שמאמין בהכל או כלום - מסיים בלי כלום. מי שמאמין שמחלוקות פותרים בהכרעה - נותן לבג"צ להכריע. מי שמאמין שהדרך שלו היא הדרך היחידה - מסיים כמו מרתה בת בייתוס".

מכתב הרבנים התומך במתווה ניסים

מכתב הרבנים התומך במתווה ניסיםצילום: ללא

כאמור, השניים ניהלו בקיץ האחרון דיון סביב המתווה וחוק הגיור הממלכתי כפי שהוא היום, גם אז תמך כהנא במתווה ניסים, אך סמוטריץ' התנגד. "אתה טועה מתן. חוק הגיור הממלכתי שדרעי מקדם, ומעגן את סמכותה ההלכתית העליונה של הרבנות הראשית בענייני גיור, הוא הדרך היחידה למנוע מבג"ץ לכפות הכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים ולפגוע באחדות העם ובזהות היהודית של המדינה" כתב סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו. עוד הכריז סמוטריץ': "נתמוך בהצעת חוק שתסדיר את המעמד הממלכתי של הגיור כפי הוראתם של רוב רבני ישראל. אפשר וצריך לשפר, להנגיש, ולקרב את המתגיירים בתהליך הגיור מבלי לשפוך את התינוק עם המים ולפרוץ את המסגרת ההלכתית הממלכתית ששומרת על אחדות העם. לא ניתן יד להצעות לרפורמה בגיור הכוללות בתוכן הפקעת הסמכות ההלכתית העליונה בגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים. זו הדרך הנכונה להתמודד עם ההתבוללות ולחזק את אחדותו של עם ישראל".