סמוטריץ': "כבר שלושה חודשים אני מתחנן בפני נפתלי להמשיך באותה הדרך"

יו"ר מפלגת "הציונות הדתית" מגיב לח"כ מתן כהנא על הקרע בין מפלגות המגזר וקורא לנפתלי בנט וכל סיעתו להמשיך את השותפות והאחדות שהייתה עד היום

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 10/01/21 17:36 כו בטבת התשפא

סמוטריץ': "כבר שלושה חודשים אני מתחנן בפני נפתלי להמשיך באותה הדרך"
סמוטריץ', בנט, שקד וכהנא בימים יפים יותר, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

נמשך המשא ומתן בין הימין החדש של חברי הכנסת בנט ושקד לבין "הציונות הדתית", המיתוג המחודש של האיחוד הלאומי בראשות בצלאל סמוטריץ'. לאחר שמתן כהנא, ח"כ בימין החדש, פרסם אמש (מוצ"ש) קריאה לסמוטריץ' לאיחוד כוחות מחודש, יו"ר "הציונות הדתית" מגיב עם קריאה משלו.

סמוטריץ' מסכים בתחילה עם ההנחה שלא הוא המיצג הבלעדי של הציונות הדתית: "אנחנו ממש לא במאבק על מי יותר מייצג את הציונות הדתית. אתה מייצג את הציונות הדתית לא פחות ממני. אתה מפירותיה המשובחים ביותר".

אולם, הוא מבהיר מדוע מפלגתו נקראת כך ומדוע יש בה צורך: "האם יש צורך במפלגה שמייצגת את הערכים הללו או שמספיק שיש ח״כים בודדים סרוגים (ונפלאים כמוך) במפלגה כללית. בהקשר של הדיון הזה הזה אין הבדל בינך לבין שלמה קרעי או עמית הלוי או יולי אדלשטיין בליכוד, זאב אלקין בתקווה חדשה, אלעזר שטרן ביש עתיד, או חילי טרופר בכחול לבן. כולם אהובים ואין לי שום זכות לטעון שמי מהם הוא פחות ציוני דתי ממני. אבל הם בחרו להיות במפלגה שזה לא הדגל שהיא מרימה ולא המחויבות שמהווה את בסיס קיומה ופעילותה. מפלגה שמחויבת עקבית ולאורך זמן לדרך ולערכים ומתוך כך לציבור אותו היא מייצגת. אין חולק אגב, שפעילותך הנמרצת והחשובה בסוגיות שנמצאות בליבת העשיה של הציונות הדתית היא חשובה ומבורכת.

ואיך אני יודע שאני צודק? בין היתר כי גם נפתלי, יו"ר המפלגה שלך, מאמין שצריכה להיות מפלגה כזו ואסור לה להיבלע בתוך מפלגה ששואפת להיות מפלגת שלטון כללית. הוא אפילו עמד בראשה 6 שנים ובכל התקופה הארוכה הזו לא חשב אפילו לרגע שנכון למחוק אותה לתוך הליכוד של נתניהו, גם בתקופות שבהן היה קונצנזוס בציבור הדתי שנתניהו ראש ממשלה מצוין.

גם כשנפתלי החליט שהוא ממשיך מהמשימה של הנהגת הציונות הדתית למשימה הבאה שלו - מועמדות לראשות הממשלה מתוך מפלגה כללית - מהלך שאליו אתה הצטרפת, היה ברור לו שזה לא במקום המפלגה הציונית דתית".

משום כך חוזר ומדגיש סמוטריץ' את החשיבות של ריצה משותפת של המפלגות ותמה מדוע זה עדיין לא קורה: "יש מכנה משותף רחב שמאפשר את זה, כי הציבור אוהב את זה, וכי בפעם הקודמת הניסיון ללכת לבד התברר כשגיאה קשה. הסקרים הטובים בראשית הדרך לא החזיקו מים. התברר שאין שם "בייס" יציב שאפשר לבנות עליו ושזו סכנה גדולה להמשך שלטון הימין. עד היום אין ממשלת ימין בגלל אבדן הקולות ההוא.

על הרקע הזה, בשתי מערכות הבחירות האחרונות שבהן התמודדנו ביחד התמודדנו ברשימה שוויונית לחלוטין (מה שקרוי ריצ'רצ') בין הימין החדש לציונות הדתית. הסידור הזה שיקף שותפות אמיתית ומכבדת שמכירה ומוקירה את המקום והתפקיד של כל אחד מאיתנו ואיפשרה את החברות והעבודה המשותפת המצויינת שלנו, שהלוואי שתימשך.

ואני באמת לא מבין מה השתנה פתאום. למה כבר שלושה חודשים אני מתחנן בפני נפתלי להמשיך באותה הדרך, שאתה ואני ורוב הציבור הדתי שמח בה ומרגיש בה טוב, והוא מסרב. למה שוב הוא מחכה לדקה התשעים, מנהל מו"מ מקביל עם גנץ, והפעם מבקש לבלוע את הציונות הדתית בתוך הימין החדש במקום להמשיך בשותפות חברית, טובה והגונה".

סמוטריץ' דוחק בחבריו לסיעה להמשיך את השותפות, ולא להגיע לרגע האחרון: "עוד אפשר לתקן. בואו נסכים על ערכי ליבה משותפים שמהם אי אפשר לסגת. ממשלת ימין. ערכי ימין. זהות יהודית. בואו נמשיך בדיוק את מה שיש היום. את השותפות והאחדות הטובה והמכבדת. מה שלא מקולקל לא צריך לתקן...הכדור בידיים שלכם. אני ממתין כבר שלושה חודשים. יצאתי לדרך כי האחריות הגדולה שעל כתפיי להמשיך את המפלגה הדתית לאומית שקיימת מאז קום המדינה לא מאפשרת לי לחכות ליום האחרון שלפני סגירת הרשימות ולעמוד בפני שוקת שבורה אם נפתלי יחליט לרוץ לבד או בחיבור אחר. אבל ממש לא סגרתי את הדלת בפני חיבור. רק תגידו כן".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן