חמשת הח"כים שהינו רוצים לראות חוברים לסמוטריץ'

נראה כי האפשרות שימינה תרוץ במשותף הולכת ומתרחקת ועל מפלגת הציונות הדתית למצוא שמות חמים שיביאו מנדטים. בעקבות חרושת השמועות על צירוף עומר ינקילביץ', אלה חמשת הח"כים שהינו רוצים לראות חוברים לסמוטריץ'

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 10/01/21 11:48 כו בטבת התשפא

חמשת הח"כים שהינו רוצים לראות חוברים לסמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'. מחפש חברים חדשים, צילום: צילום מסך יוטיוב

ימינה לא מצליחה להגיע אל הסכמות במשא ומתן בין הימין החדש לבין מפלגת הציונות הדתית, ונראה כי האיחוד רק מתרחק. על יו"ר המפלגה הציונית דתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', למצוא שמות חמים על מנת שיבטיח את מעבר אחוז החסימה ואולי אף להגיע רחוק יותר. לאחר השמועות כי השרה עומר ינקילביץ' ניהלה משא ומתן לחבור לסמוטריץ', דבר שמיהרו להכחיש.  החלטנו להצטרף למסע הספינים של שמות וחיבורים, וחשבנו על חמש שמות שגם אם לא יגיע לידי חיבור, על סמוטריץ' כדאי לחשוב עליהם ברצינות.

עומר ינקלביץ'

מתבקש דווקא להתחיל עם שרת התפוצות, והשמועה החדשה, כי היא לגמרי נראית רעיון לא רע בכלל. נתחיל מזה שלסמוטריץ' כדאי להקיף עצמו בנשים, החל כדי לצאת מתדמית הדוס החשוך, וגם כי באמת חשוב שנשים יובילו את הציבור. עומר ינקלביץ' גם מתאימה כמו כפפה לערכים של סמוטריץ' ומדובר בחיבור שהוא קל למדי. היא כבר הצהירה שהיא ימנית ותומכת בההסדרה ביהודה ושומרון, כמו כן היא באה מבית חרדי כך שבנושאי דת ומדינה סביר להניח שההסכמה בין השניים תהיה מוחלטת. יתרון נוסף על היותה חרדית, היא גם הקרבה של סמוטריץ' למגזר, ואף שאיפתו לשמש כפרויקטור האישי שלו. ינקלביץ' תציג את סמוטריץ' כמי שעשויה לחזק את הקשר שלו למגזר החרדי.

עומר ינקילביץ

עומר ינקילביץ'צילום: דוברות הכנסת

 תהלה פרידמן

עוד רכש שניתן לאסוף מהספינה הטובעת של כחול לבן היא ח"כ תהלה פרידמן, זהו צעד שיכול לסייע גם קודם לה ברמה האישית. בבחירות הקרובות כחול לבן אולי תעבור את אחוז החסימה, ועל אף הנטישה ההמונית, פרידמן היא עדיין האחרונה שנכנסה ועל כן היא צפויה לא להיכנס בכנסת הבאה, אז טוב אם תחבור אל סמוטריץ'. הרווח כמובן הוא גם של סמוטריץ' עצמו, כי בהחלט פונה באופן ישיר אל הצינות הדתית. ינקילביץ' היא שם חזק, אך לא מעניין את המגזר הציני דתי. פרידמן לעומת זאת יכולה להביא את קולות הציונות הדתית הליברלית שסמוטריץ' צריך להיאבק עליה. גם כאן הפערים בין סמוטריץ' לפרידמן סביר כי לא יהיו גדולים, והיא כבר הוכיחה בעבר שנושא כמו צניעות במרחב הציבורי חשוב לה מאוד.

ח"כ תהלה פרידמן

ח"כ תהלה פרידמן צילום: יח"צ

גדי יברקן 

סגן שר לביטחון פנים, אמנם לא מראה סימני נטישה מהליכוד, אבל חבר הכנסת יברקן כבר נטש פעמיים מפלגה אז אולי זה יעבוד שוב. בסבב הקודם הוא נכנס בשריון לליכוד, ובמידה ובית המשפט יחייב פריימריז, הוא עלול למצוא עצמו בנקודה נמוכה יותר. להביא מישהו מהליכוד תמיד מוסיף כוח למפלגה אליה הוא עובר, ראו ערך אלקין שאמנם לא נחשב כמי שמביא קולות אבל יצר באז ענק כשעבר לסער. לכלוכים של יברקן על הליכוד יזכו לסיקור בכל ערוץ תקשורת וישאיר את סמוטריץ' על המפה, כסגן השר לביטחון פנים, ליברקן יש קצת מושג על כיצד נכון להשפיע על יחס המשטרה לאזרחיה, נושא שטעון תיקון רציני. לבסוף הגיע הזמן שגם הציונות הדתית תתחיל להתייחס לקהילה האתיופית ברצינות ובכבוד המגיע לה. גם יברקן תמיד כאן להזכיר לכולנו איך צריך להראות כיבוד הורים.

צילום: Noam Rivkin Fentonl/Flash90

אורלי לוי אבקסיס 

רעה חולה שנמצאת בכלל המפלגות, ובמיוחד בציונות הדתית היא הדרת עדות המזרח מהובלה של המחנה. בציונות הדתית האשכנזית מתקשים לזהות את הייחודיות של המסורת הספרדית, לא כזו שנכנסת לתכתיבים של שמרנות או ליברליות. לסמוטריץ' כדאי לעשות את מה שעובד לש"ס כבר שנים, לפנות לציבור הספרדי מהמקום המכבד. סמוטריץ' צריך להראות שהוא פתוח לרעיון הספרדי המסורתי, לרוץ עם מישהי שגם אין שביס לראשה זה לא אומר כלום על החיבור שלה עם המוסרת והקדוש ברוך הוא. לוי אבקסיס גם עשויה לעלות על נס נושא שבציונות הדתיתת מתביישים לדבר עליו בקול - כסף. אחרי היעדרות ממחאת האהלים ב-2011 עדיין בציונות הדתית מפחדים לדבר בגלוי על משנה כלכלית סדורה, לא רק פתיחת מקומות עבודה בקורונה, אלא ממש תכנית כלכלית אידיאולוגית, וכל זה בתנאי שסמוטריץ' אכן מאמין במדיניות רווחה.

אורלי לוי אבקסיס

אורלי לוי אבקסיסצילום: פלאש 90

איילת שקד 

זה אולי נראה כי שקד היא חלק בלתי נפרד מבנט, אבל יותר מפעם אחת היא הראתה כי בבוא היום היא לא תיתן לבנט למנוע ממנה לפרוח. כבר היו שמועות על ניסיונות חבירה לליכוד, וככל הנראה גם אם תישאר בימינה, לכנסת ה-25 היא כבר תדרוש פריימריז ואף יכולה להדיח את בנט מהראש. איילת שקד אולי נראית כמי שרק משרד המשפטים מעניין אותה, אך בדיוק כמו בנט גם לה החלום הוא להיות ראש ממשלה. שקד כבר הוכיחה שהיא לגמרי מהמגזר גם אם אינה שומרת תורה ומצוות, במידה וסמוטריץ' ייתן לה הצעה טובה, היא תביא לו נוקאאוט על בנט, שישאיר אותו מחוץ לפוליטיקה. נקודה חשובה היא שאיילת לא זרה לסמוטריץ', הם עובדים שנים יחד ובצורה טובה, כך שהוא יודע למה לצפות. אם סמוטריץ' באמת רוצה לנצח בקרב על ימינה וגם בקרב על המגזר איילת שקד היא הכתובת.

יכולה להרכיב ממשלה. איילת שקד

נכס מנצח. איילת שקדצילום: תומר נויברג, פלאש 90

 יאיר גולן

סתם, לא באמת.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן