גדעון סער מציג: הגנה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט

יו"ר "תקווה חדשה" פרסם את החלק השני של תכניתו לשינויים במערכת המשפט, חלק שיעסוק ברפורמה מקיפה להגנה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט. "יש לצמצם את ההיקפים של הגשת כתבי אישום בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/21 18:32 יט בטבת התשפא

גדעון סער מציג: הגנה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט
סער., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבחירות מתקרבות והמסרים מתחדדים. המועמד לראשות הממשלה ויו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, פרסם אחר הצהריים (א') את החלק השני של תכניתו לשינויים במערכת המשפט, חלק שיעסוק ברפורמה מקיפה להגנה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט.

הרפורמה של סער: פיצול סמכויות היועמ"ש ושימוע פומבי לשופטי העליון

סער אמר: "אחד הנושאים שהכי חשוב לתקן הוא זכויות האזרח בחקירה ובמשפט. האזרח עומד מול כוחות עצומים ולכן, חשוב להקפיד על זכויותיו. לפי 17 שנים העברתי חוק להגבלת יכולת הרשויות לאזוק בפומבי אדם כדי לא להשפילו. עיגנתי בחוק את ההגנה מן הצדק שמאפשר לביהמ"ש לפסול כתב אישום שהוגש תוך פגיעה בצדק או אכיפה בררנית". 

יו"ר תקווה חדשה, המשיך ואמר, כי ממשלה ברשותו תגן על האזרח מרדיפות: "ממשלה ברשותי תעביר רפורמה מקיפה להגנה על זכויות האזרח בחקירה ובמשפט. יש לצמצם את ההיקפים של הגשת כתבי אישום בישראל ע"י העברת חלק ניכר מהעבירות לעבירות מנהליות שבהם יש קנס במקום הליך פלילי ארוך שבסופו הכתמה של האזרח כעבריין. נעביר את החוק שלי 'פירות העץ המורעל' נגד שימוש בראיות שיאספו שלא כדין. נגביל את זמני החקירות והמועדים שבהם מתקבלות החלטות בתיקים. נגן על האזרח מפני רדיפה בלתי סופית!  יש הרבה מה לעשות ואנחנו נעשה".

מוקדם יותר היום, פרסם סער החלק הראשון של תכניתו. הצעד הראשון, סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה: "חייבים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ולהעביר את סמכויות התביעה לפרקליט המדינה. לא רק בגלל ריכוז הסמכויות הקיצוני. המצב שבו אותו אדם גם מייעץ לראש הממשלה ולשרים בענייני מדיניות וגם מורה על חקירתם והעמדתם לדין הוא לא הגיוני ונגוע בניגוד עניינים מובנה".

הצעד השני ברפורמה נוגע להליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון, שכיום מתנהל רק בוועדה למינוי שופטים: "מינוי שופטים לבית המשפט העליון לא צריך להתנהל בחדרי חדרים. נעביר את הצעת החוק שלי לשימוע פומבי למועמדים לבית המשפט העליון. מהלכים אלה ונוספים יחזקו את מערכת אכיפת החוק ואת אמון הציבור בה. נציג במהלך מערכת הבחירות תכנית סדורה ושלמה לתיקון מערכת המשפט. יש הרבה מה לעשות, ואנחנו נעשה".